Výstavba tohoto domu je smutný příběh neschopnosti Prahy hájit své hodnoty. Mám v živé paměti veřejné rozhořčení, jak začala demolice Kozákova domu utajeně na Velký pátek o Velikonocích 2017. Architektura novostavby je ukázkou stylové bezradnosti, kdy pokřivené tvarosloví vlnovek a lichoběžníků různě šilhá a tluče se a naráží jeden rastr na druhý a neví jestli má být moderní či tradiční, minimalistické či organické, laciné či luxusní, technicistní či dekorativní a výsledkem je pouťová slátanina. Je fascinující, jak s každou novou nepodařenou realizací roste sláva Tančícího domu, který před čtvrt stoletím nasadil laťku kontextuální citlivosti, architektonické aktuálnosti a významotvornosti a zraje jak víno. Nemyslím si, že ta Gehryho a Milunićova kvalita z roku 1996 je nedosažitelná, jen je třeba, aby nové domy stavěli lidé, kteří vidí chyby na první pohled a včas na ně kriticky upozornili, jinak bude mít pražská architektura stále sestupnou úroveň, jak se posledních 20 let děje. Kdo je vůbec autorem tohoto úžasného svítícího kýble nudlí?
One more example of disgusting and commercially oriented architecture. Unlike the nice masterpieces of the Czechoslovakian modernism located on the other side of the street this building does not have relation neither to modernity nor to Prague history. As I understood the Tailor Chapman, the international atelier just copies the similar buildings around the World. In Prague they already have made the riverside in Holešovice , gated community buildings with focus on luxury a disrespect to Prague residents. I guess it happens because of corruption.
„Navrhněte něco nezapomenutelného. Nehleďte na náklady. Chci budovu, která bude respektovat své okolí a zároveň přispěje k vzhledu náměstí“.
Pro Jana Pokorného z architektonického studia Chapman Taylor bylo toto stručné zadání od Jamese Woolfa z Flow East příležitostí, která přichází jen jednou za život. Pokorný důkladně studoval historický vývoj zástavby Václavského náměstí a získané informace se snažil zohlednit v architektonickém návrhu budovy. (Stavbaweb.cz, 26. 3. 2012)
Tančící dům bude ještě dlouho nedosažitelný. A nejen on, třeba skvělá budova PVT dokončená ve stejné době jako on. Nebo IBC. Nebo MUZO. Architektura je odrazem doby, naprosto přesným a lži neschopným. takže v roce 2000 kvalitní architektura v této zemi skončila, odešla na dovolenou a těžko říci, kdy se vrátí. Tedy pardon, ne v této zemi, ale v Praze. Ten dům na nároží Opletalovy ulice to dokonale ukazuje. Ono také, co má architektura dělat, když neví, pro koho vzniká, jen ví, že hlavní je vynášet peníze. To, že se v jejích obchodních částech usídlí nejlevnější britský řetězec Primark, je také dost příznačné. neznám jiné hlavní město, s takovými památkovými hodnotami, které by na tak významnou parcelu tento obchod pustilo.
Autor: kancelář Chapman Taylor
"Chci budovu, která bude respektovat své okolí a zároveň přispěje k vzhledu náměstí“
Snad navyseny vynos z prefoukle obludy alespon trochu utisi to obrovske zklamani, ktere pan Vlk (co se nazral a z kozy nezbylo nic) musi nyni citit, jestlize jeho skutecne prani bylo vyjadreno citovanym vyrokem.
A co se stalo s tim navrhem pana Pokorneho, kdyz on: ”důkladně studoval historický vývoj zástavby Václavského náměstí a získané informace se snažil zohlednit v architektonickém návrhu budovy” ?
Tento zvratek kancelare Chapman Taylor Global Architects and Masterplanners pripomina znetvoreni Staromestske radnice, v 19. stoleti, pany Nobile a Sprenger. Doufejme, ze nebude nutno dalsi svetove valky, Prahu tohoto zbavit.
Ale nevinme jen globalisty, cizaky. I my se muzeme pochlubit mistnim talentem, jak tomu nasvedcuje take prefoukle a nedavno dokoncene obludarium na Narodni tride, vedle palace Dunaj. Navic, to take asi dalo napad na dodatecne “dofouknuti” blizkeho “Maje”.
Ale my architekti za to vlastne nemuzeme. Pamatuji zpet, jeste v hlubinach minuleho stoleti jsem pracoval, nastesti velmi kratce, v kancelari budouciho prezidenta mistniho svazu architektu (tehdy jeste “kralovskeho”). Take jsme, jako pan Pokorny ”důkladně studovali” misto stavby a jeho okoli, osluneni, vyhledy atd. Aby pak develotr kazdou druhou budovu obratil o 180 stupnu (pro pestrost !). A bylo vymalovano. Osobne znam jen jednoho architekta, kdo si to nenechal libit a odesel. Harry Seidler (1923-2006). Samozrejme, ze bylo a je, mnoho jinych. Ale ukazuje to, ze nejdulezitejsim je zadavatel. Ostatne, bez Karla IV. by nebylo Petra Parlere.
Tady jsou ke Květinovému domu dvě kapitolky z knihy Náměstí Sametové revoluce. První, když už jsme mysleli, že demolici bylo zabráněno, a druhá, když dům na Velikonoce 2017 začali bourat:
http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=37285
Bylo by fajn ten dům kvalitně zkritizovat, jinak se z té dnešní nearchitektury nikdy nedostaneme. Dokud si tu o smyslu a kráse architektury nezačneme otevřeně povídat, bude spát jak zakletá princezna.
Občas se snažím v rámci svých možností zhlédnout novinky naší architektury. K dotčenému domu mám jednoduché hodnocení: "hrůza". Kontext Václaváku je snad pouze v tom travertinovém obkladu. To nesmyslné "šprlení" na fasádě se stává oblíbenou ikonou řady architektů. Bohužel tu chybí kontext s okolím a ani nijak netuším souvislost s provozem. Kdykoli se dostanu do Prahy, pak si nezapomenu oživit dostavbu Emauzského kláštera, Tančící dům a čím dál víc palác na dolním konci Václaváku od pí. architektky Šrámkové. Nyní mne upoutal ještě "DRN" na Národní tř. s prolínačkou do sousedního paláce, či některé novinky na Pankráci, nebo v Karlíně. Jsou to ovšem stavby "solitéry".
Tolik laik
Vlk
Škoda, že při rozbaleném výpisu komentářů nejde získat adresu komentáře, aby šlo případně reagovat na konkrétní položku. Jak je to v architektuře se stavem kritiky, to tak úplně nevím, ale (nejen) zde by se měl objevovat i názor památkářů, i když se asi musí chápat, že nemohou(?) povídat něco v rozporu s výrokem instituce či orgánu. V reakci na: https://www.archiweb.cz/n/domaci/budova-na-rohu-vaclavskeho- namesti-a-opletalovy-ma-kolaudaci?cid=144196&c=show#144196
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Pro Jana Pokorného z architektonického studia Chapman Taylor bylo toto stručné zadání od Jamese Woolfa z Flow East příležitostí, která přichází jen jednou za život. Pokorný důkladně studoval historický vývoj zástavby Václavského náměstí a získané informace se snažil zohlednit v architektonickém návrhu budovy. (Stavbaweb.cz, 26. 3. 2012)
Autor: kancelář Chapman Taylor
Snad navyseny vynos z prefoukle obludy alespon trochu utisi to obrovske zklamani, ktere pan Vlk (co se nazral a z kozy nezbylo nic) musi nyni citit, jestlize jeho skutecne prani bylo vyjadreno citovanym vyrokem.
A co se stalo s tim navrhem pana Pokorneho, kdyz on: ”důkladně studoval historický vývoj zástavby Václavského náměstí a získané informace se snažil zohlednit v architektonickém návrhu budovy” ?
Tento zvratek kancelare Chapman Taylor Global Architects and Masterplanners pripomina znetvoreni Staromestske radnice, v 19. stoleti, pany Nobile a Sprenger. Doufejme, ze nebude nutno dalsi svetove valky, Prahu tohoto zbavit.
Ale nevinme jen globalisty, cizaky. I my se muzeme pochlubit mistnim talentem, jak tomu nasvedcuje take prefoukle a nedavno dokoncene obludarium na Narodni tride, vedle palace Dunaj. Navic, to take asi dalo napad na dodatecne “dofouknuti” blizkeho “Maje”.
Ale my architekti za to vlastne nemuzeme. Pamatuji zpet, jeste v hlubinach minuleho stoleti jsem pracoval, nastesti velmi kratce, v kancelari budouciho prezidenta mistniho svazu architektu (tehdy jeste “kralovskeho”). Take jsme, jako pan Pokorny ”důkladně studovali” misto stavby a jeho okoli, osluneni, vyhledy atd. Aby pak develotr kazdou druhou budovu obratil o 180 stupnu (pro pestrost !). A bylo vymalovano. Osobne znam jen jednoho architekta, kdo si to nenechal libit a odesel. Harry Seidler (1923-2006). Samozrejme, ze bylo a je, mnoho jinych. Ale ukazuje to, ze nejdulezitejsim je zadavatel. Ostatne, bez Karla IV. by nebylo Petra Parlere.
http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=37285
Bylo by fajn ten dům kvalitně zkritizovat, jinak se z té dnešní nearchitektury nikdy nedostaneme. Dokud si tu o smyslu a kráse architektury nezačneme otevřeně povídat, bude spát jak zakletá princezna.
Tolik laik
Vlk