Sudoměřice (Hodonínsko) - Ojedinělé technické zařízení Výklopník u Sudoměřic na Hodonínsku, které sloužilo k překládání uhlí z železničních vagonů na lodě plující po Baťově kanále, oslavilo dnes 70. výročí svého vzniku. Nadšenci, kteří o tuto raritu pečují, usilují o její zapsání mezi technické památky. ČTK to řekl ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek. Opravený objekt slouží od roku 2005 jako netradiční technická expozice a zároveň vyhlídka na Baťův kanál. Ročně jej navštíví 2500 lidí. Kanál vznikl za první republiky jako 50 kilometrů dlouhá trasa pro převoz uhlí mezi Rohatcem u Hodonína a Otrokovicemi na Zlínsku. Pojmenován byl po zlínském podnikateli Janu Antonínovi Baťovi, který byl jedním z autorů projektu. Sudoměřický Výklopník je stavba, do které zajížděly vagony plné uhlí. Z nich byl náklad vysypán. Na drtivé většině těchto pracovišť se používala technologie, která vagon nahne do boku. V Sudoměřicích ale Výklopník zvedal celou zadní část vagonu. Vysypané uhlí se takto přesypalo na loď ukotvenou u objektu. V Otrokovicích bylo uhlí opět vytaženo z plavidla netradičním způsobem, a to za pomoci pneumatického vysavače. Dnes slouží Baťův kanál jen k romantickým projížďkám na vodě. Brázdí jej asi 50 plavidel. Ročně jím proplujeh 80.000 lidí.