Žďár nad Sázavou - Armáda pomůže se záchranou památky UNESCO - kostela svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáře nad Sázavou. Jeho střechu minulý týden vážně poničila bouře. Pokud to počasí dovolí, armádní vrtulník v úterý dopraví na vrchol kostela materiál, aby řemeslníci mohli opravit krovy. Sníží se tím riziko utržení střechy, která je provizorně zakryta plachtou, a v případě dalšího deště také zničení nově opravených interiérů, řekl dnes ČTK ředitel pracoviště Národního památkového ústavu v kraji Vysočina Libor Karásek. Za účasti ministra kultury Václava Jehličky a ministryně obrany Vlasty Parkanové by měl vrtulník dostat materiál ležící v areálu kostela nahoru na pět vzlétnutí, upřesnil. Památkový ústav podle něj současně jedná o změně využití peněz, které letos dostal na pokračování restaurování interiérů. Na obnovu bylo přiděleno 1,5 milionu korun, práce měly začít po prázdninách. Přednost před restaurováním stěn, hlavního oltáře, či soch, teď ale dostane obnova střechy. "Trámy doplníme do definitivní podoby a provede se zabednění krovu, čímž se zabrání vniknutí větru," nastínil ředitel zahájení prací. Kraj Vysočina poskytl NPÚ bezprostředně po neštěstí na záchranné práce dotaci 200.000 korun. Vichřice při bouři odnesla část plechové krytiny a krovů z pěticípé střechy. Spadlá krytina a bednění poškodily kostelní ambit a kolem 40 přilehlých hrobů. Vítr polámal i řadu stromů kolem kostela. Škoda není podle Karáska vyčíslena, pokrývačské a tesařské firmy teď zpracovávají rozpočet oprav. Obnova interiéru kostela začala v roce 2002 poté, co stát investoval do záchrany okolních ambitů na 60 milionů korun. Podle odhadů je asi ve své polovině. Po více než 200 letech v něm odborníci letos v březnu obnovili Santiniho štukovou výzdobu klenby. Kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře je jedním z vrcholných děl architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichla. Základní kámen byl položen v roce 1720, kostel byl vysvěcen o dva roky později. Má půdorys pěticípé hvězdy, které se v různých podobách objevují v exteriéru i interiéru poutního areálu v duchu důmyslné svatojánské symboliky. Ve své době představoval dílo nadčasové s rafinovanou světelnou režií.