Tokio – V Tokiu za týden začne demolice kabi- nové výškové budovy Nakagin, kterou navrhl architekt Kišó Kurokawa. Podle serveru ArchDaily se tím uzavře dlouholetá debata o osudu budovy, považované kdysi za realizaci futuristické představy o městském bydlení. Věž tvoří 144 prefabrikovaných beto- nových buněk o deseti metrech čtverečních.
Stavba byla dokončená roku 1972. Jednotlivé obytné buňky jsou "zavěšeny" kolem dvou betonových nosných struktur. Poskytují výhled kruhovými okny a kromě lůžka je v nich úložný prostor i kuchyňské vybavení.
Stavba odpovídá principům takzvaného meta- bolického hnutí, k jehož zakladatelům Kurokawa patřil. Šlo a avantgardu, jež mísila architektonické styly s asijskými vlivy.
V případě věže Nakagin původně Kurokowa počítal s tím, že se budou kabiny vždy po 25 letech vyměňovat. To se ale nestalo a buňky postupně chátraly a zastarávaly. Většina jich v poslední době zůstávala prázdná nebo byly využívány jako sklady či úřady. Krátkodobě si je najímali milovníci architektury.
Roku 2007 se sdružení vlastníků dohodlo na prodeji developerské společnosti, která budovu chtěla zbořit a postavit na jejím místě jiný objekt. Firma však za hospodářské krize v roce 2008 zkrachovala a osud Nakaginu zůstal nedořešený. Majitelé se na prodeji znovu dohodli loni. Budovu získala firma Capsule Tower Building, jejíž mluvčí sdělil, že poslední nájemníci se vystěhovali v březnu a 12. dubna začne demolice.
Za zachování stavby lobbovalo mnoho lidí včetně Kurokawy, který o to bojoval až do své smrti v roce 2007. Tacujuki Maeda z hnutí těch, kdo stáli o záchranu věže, řekl, že Japonsko nemá zákon na ochranu podobných architektonických děl. "Je nešťastné, že zmizí jeden z nejcharakterističtějších příkladů japonské moderní architektury," citovala ho stanice CNN.
Maeda řekl, že stoupenci záchrany chtěli vybrat dvě až tři miliardy jenů (358 až 531 milionů korun) na obnovu stavby a odstranění azbestových prvků, avšak tuto snahu zmařila epidemie covidu-19. Teď se "ochránci" zaměřili na záchranu aspoň určitého počtu jednotlivých kabin, zájem projevilo už 80 institucí, včetně pařížského Centre Pompidou.