Soluň se po půl století dočkala metra, stavbu komplikovaly vykopávky
Publisher ČTK
02.12.2024 07:25
Soluň - Soluň se zhruba po půl století dočkala své první linky metra. Druhé největší řecké město, kde žije na 320.000 lidí, ode dneška obsluhuje linka s 13 stanicemi a plně automatizovanými soupravami, píše agentura Reuters. Stavbu, která začala v roce 2006, komplikovaly archeologické nálezy i vleklá finanční krize, do které se země dostala v minulém desetiletí.
Metro v Soluni před spuštěním dnes odpoledne navštívili mimo jiné řecký premiér Kyriakos Mitsotakis či prezidentka Katerina Sakellaropulosová. Metro, které má kapacitu přepravit až 250.000 lidí denně, by mělo výrazně odlehčit provozu v Soluni, která se lidnatostí podobá Brnu. Počítá se s tím, že současná trať bude v budoucnosti prodloužena.
První plány na vybudování metra byly schváleny v roce 1976, stavební práce ale začaly až v roce 2006 a trvaly téměř 20 let. Skoro deset kilometrů dlouhá trať se musela vyrovnat s bohatými archeologickými nálezy. Při výstavbě dělníci nalezli stavby a pozůstatky z dob antického Říma a byzantského období. Některé z nich jsou zakomponovány do stanic metra.
Výstavbu zkomplikovala i krize veřejných rozpočtů, která řecký stát přinutila k redukci výdajů. Délka prací vyvolala v Řecku posměch a satirické narážky.
Mitsotakis při dnešním zahájení provozu uvedl, že výstavba metra stála tři miliardy eur (zhruba 75 miliard Kč). Z prohlášení premiéra není ale jasné, zda je v této částce zahrnuto i pořízení souprav pro metro. Pro srovnání - výstavba pražského metra D v úseku Pankrác-Nové Dvory v délce 4,6 kilometru by podle schváleného rozpočtu z roku 2021 měla stát 52 miliard korun.