Trenčín patří k nejstarším městům na Slovensku. Díky své geografické poloze v centru středního Pováží, se stal od druhé poloviny devatenáctého století také významným obchodním a průmyslovým centrem. Přispěla k tomu hlavně železnice propojující Vídeň s Budapeští, která byla do Trenčína zavedena v květnu roku 1878. Dnes je stanice součástí hlavního železničního koridoru Železnic Slovenské republiky. Slouží jako páteřní trasa dopravy z východní části země, projíždí ji republikové, mezinárodní i lokální spoje. Cílem stavby se stala modernizace dopravní trasy na stávající parametry rychlostní tratě s limitem 160 km/h, tak aby odpovídala moderním standardům železniční dopravy s přímým napojením na tratě sousedních zemí.
|
Nádraží v Trenčíně považujeme v mnoha směrech za průkopnické. Je pro nás důkazem, že z typizovaného přístřešku lze vytvořit vizuálně zajímavý prostor, který je kultivovaný, funkční a příjemný pro uživatele. Vedle hlavní konstrukce a zastřešení tří nástupišť jsme realizovali zastřešení výstupů z podchodů, opatřili nádraží orientačním systémem a doplnili o nový mobiliář. Naším cílem se stalo potlačení vnímání hlavní konstrukce zastřešení ve prospěch osvětlení a prosklených ploch na nástupišti a na střeše, které pomáhají uprostřed velkého nádraží vytvořit komornější prostor. K tomu přispělo i použití nového mobiliáře a barevné grafiky.
Otázky grafického zpracování nebývají na nádražích příliš řešeným tématem. Často zůstává pouze u dodržení standardních drážních nápisů. V Trenčíně se nám poprvé podařilo adekvátně začlenit grafiku do výsledné podoby nástupiště, zapojit tak název stanice do celkového grafického stylu a zároveň vytvořit prostor, který s čekajícími lidmi komunikuje a směřuje je do chráněných míst s příjemnou atmosférou. K té přispívá zvolená zelená grafická linka použitá na proskleném předělu nástupiště, i na dvouplášťové střeše. Barva se tak odráží nejen z bočních stran, ale i z výšky. Základní tvar zastřešení vychází z konstrukce screen.
Mobiliář je často téměř neviditelnou součástí nástupišť a zastávek. V Trenčíně jsme se rozhodli použít mobiliář z řady bistrot, který splňuje veškeré požadavky a zároveň je tvarově zajímavý; zvolená červená barva vhodně doplňuje grafické řešení. Bistroty jsou novým typem vybavení vytvořeno z ocelových profilů a vysoce odolných HPL desek. Jednoduchá kulatá sedadla jsou umístěna vedle skleněné stěny, která funguje zároveň jako zádová opěrka, stolek lze použít i jako područku.