58 comments
energetická náročnost
Ondřej Jareš
| 29.10.09 10:48
Návrh se mi líbí velmi, ale nikde se autoři ani slovem nezmínili o řešení tepelných izolací a způsobu vytápění.
veřejná zakázka
zbyna
| 29.10.09 03:18
projekt je to jistě pěkný, ale nemusí náhodou projít tahle důležitá veřejná zakázka, když už ne architektonickou soutěží, alespoň výběrovým řízením?
jen taková jemná poznámka
petr cagaš
| 30.10.09 02:51
Na fotografiích je jasně vidět, jaký je rozdíl, když jeden tvůrce umístí v úzké a vysoké místnosti okno do čelní stěny (i když hodně vysoko) a jiný tvůrce okno umístí do střechy.
Historické centrum
Petr Poláček
| 30.10.09 10:35
Návrh samotný sice není vůbec špatný, ovšem do historického centra Olomouce se hodí asi jako člen Ku Klux Klanu na proslov Martina Luthera Kinga. Z představy, že by tenhle protiatomový bunkr stál vedle těch nádherných staveb je mi doslova na blití.
Dokážu si jej docela dobře představit v nějakém modernějším městě, nebo v případě Olomouce někde v novějších čtvrtích. Ale do našeho starého centra nám tohle prosím necpěte.
--petr polacek
petra
| 30.10.09 11:54
jasně, ať to stojí, ale ne u násdobrý...
pro Ondřej Jareš
hk
| 31.10.09 10:28
myslím, že máte zbytečné starosti - bez splnění technických norem (včetně tepelnětechnických) žádná stavba nedostane stavební povolení. nebo vám chbyí nějaká angažovaná věta o ekologičnosti stavby?
Zatloukalův pomník
Karel
| 31.10.09 03:41
Starý ješita Zatloukal si zaslouží pompézní betonový pomník v podobě egyptské hrobky. Vždyť už zničil betonem jednu památku. Tak proč ne rovnou nezprznit celé město Olomouc?
střední evropa nebo egypt?
petr cagaš
| 01.11.09 09:07
Návrh jako takový nepovažuji hlavně kvůli interiéru za špatný i když s mnoha výhradami. Opravdový problém je, že daleko více než střední evropu připomíná egyptské pyramidy. Zvenku i zevnitř. A proto opět jako obvykle zírám, co je vůbec u nás možné.
mimost
Jeník
| 01.11.09 10:40
PC: Egyptské pyramidy? Cože? A v čem? V barvě? V měřítku? V ideologii? V poměru minimální stavební jednotky ke gigantickému celku? V tvaru? Zevnitř? Copak pyramida má tenké stěny a světlíky?
To je poznámka která je zase hodně mimo.
jeníku
petr cagaš
| 01.11.09 08:38
Pro zjednodušení řeknu jen, že egyptské pyramidy mi to připomíná mnohem více než budovu, která má evokovat, připomínat a vzbuzovat pocit souvislosti s historiíí středoevropského prostoru.
A ještě tedy navíc řeknu, že pyramidy mi to připomíná barvou, tvarem a hlavně dojmem, že se nacházím v nějaké kobce nebo sklepení. Jen mi tam ještě chybí ty mumie. Je pravda, že ty světlíky jsou jaksi navíc. Možná by se místo světlíků hodila normální okna. Plochy na ně je dostatek. Světlo ve stropě bylo typické pro středověké žaláře, ale to si nejsem tak úplně jistý. V tom jsem možná opět mimo. Jenže když jsem mimo já, zase tak moc se neděje, horší je, když je mimo tvůrce.
petre
jj okocha
| 01.11.09 09:40
jste mimo, ukoncete pls sve trapeni v diskuzích
KDE TO VLASTNĚ ZAČALO?
de ardoise
| 02.11.09 11:26
Je zajímavé udělat si exkurzi do Vídně a podívat se na jednu z tamních Flakturme, které za druhé světové války hájily město před nálety spojeneckých bombardérů. Flakturm v areálu Arenbergparku je dnes centrum současného umění: http://www.cat.mak.at/e/projekt_e.html
Kupodivu tento objekt nepůsobí v areálu městského parku vůbec nepříjmeně - naopak, dává mu zajímavý umělecký rozměr, avantgardní špičku. Kolem je dětské hřiště, po zdech se plazí břečťan a objevují se na něm grafitti.
Pokud lze říct, proč takové betonové monstrum se stárnoucím betonem vypadá tak dobře, je to nejpíš jeho umístěním. Jedná se v podstatě o solitér v úhledném přírodním prostředí. Představit si ovšem toto monstrum uprostřed historického centra v uliční frontě - to by asi nešlo.
To je podle mě důvod, proč nelze hladké betonové fasády SEFA akceptovat.
Pokud jde o důvodnou asociaci mnohých mezi betonovými vojenskými bunkry a SEFEM, rád by zde upozornil na to, že bunkry nemusí mít jenom podobu hladkých homolí, ale že jejich povrch může velice dovedně imitovat své prostředí. stačí si zadat do googlu heslo
KDE TO VLASTNĚ ZAČALO? 2
de ardoise
| 02.11.09 12:22
SWISS BUNKERS. Vyjedou vám fotografie bunkrů, které se tváří jako shluk smrků nebo skála. Když už tedy mít v centru města betonový "bunkr", proč by nemohl stejně jako švýcarské bunkry více reflektovat své prostředí? )
ad de ardoise
Václav
| 02.11.09 03:53
Pane de ardoise, při vší úctě, co jste tím chtěl naznačit? Že by betonový bunkr měl vypadat jako secesní dům? Co by to potom vlastně bylo? A myslíte si, že by betonář Šépka, tak vehementně protlačovaný Zatloukalem, dokázal místo soustavy opravdových betonových bunkrů se dvěma střílnami navrhnout bunkr ala secesní dům. Řekl bych, že jakýkoliv historizující sloh je mimo Šépkovy možnosti (a taky to neumí Šépkuv AutoCad).
Copak by na to řekli olomoučtí památkáří "bunkr ala secese" ?
"bunkr ala secese"
Jeník
| 02.11.09 08:54
Minimálně francouzští památkáři to vzali dobře.

http://archiweb.cz/buildings.php?type=arch&action=show&id=13 52

Francois je ale hodně nad věcí a rozhodně se nebere moc vážně
bunkr
dan
| 05.11.09 02:59
Příklad betonové repliky starého domu od Francoise je asi na místě, nicméně díky detailování to příliž sklouzává k postmodernímu slovníku. V případě SEFO je vše více abstraktní. Otázkou je, co je lepší? Respektive, možná že se ani obě stavby nedají úplně porovnat. Každá má své kouzlo.
prager resurection!
YaM
| 06.11.09 02:44
Jednou kdosi moudrý pravil, že vždy musí být někdo první kdo to hov.. položí na stůl.
Re: YaM
kuzemenský
| 07.11.09 12:02
Ano, samozřejmě a jde o to, aby ho také poobědval.
frům romanum
aj
| 08.11.09 01:38
je velmi zajímavé, že těm co vadí "koruna" a "prior" v olomouci nevadí evrop. fórům - pokrytectví?peníze, ješitnost..
jen ne tu betonovu hrůzu
František Soukup
| 08.11.09 08:40
Raději v Olomouci nezastavěnou proluku než betonový pomník stárnoucího Zatloukala, kterému chybí aspoň špetka sebekritiky a úcty k historii. Pokud se ten betonový brutáč postaví, tak Šépka může směle konkurovat tomu bezohlednému komunistickému přisluhovači Prágrovi, který zničil nejednu historickou část našich měst a hlavně Prahy.
>> de ardoise, SWISS BUNKERS
gallina scripsit
| 09.11.09 10:34
Děkuji, zároveň jste nejspíš vysvětlil záhadnou stavbu prezentovanou na Archiwebu jako Dům pro hudebníka Linarda Bardilla ve Scharansu. Tam tipuji konkrétně muničák - masivní betonové pouzdro s "výfukem" do nebe. ...Ale, saprlot... Ono se to hodí i na SF Olomouc...
MOČENÍ
| 16.11.09 07:40
Nemůžu si pomoci, je mi to trapné a neslušné,
ale až se to postaví, vím že se neudržím a že se budu muset do nějaké z těch škvírek vymočit. V afice by to nebylo nic divného, do hlíny se to vsákne, ale z betonu to bohužel steče na chodník. A škodni na tom budou jen občané v tom šlapuvší a technické služby, uklízevší to.
----petr polacek
| 16.11.09 07:31
Pozor! Zastávám obecnou pravdu,
že návrh bez místa je jako kráva bez kravína.
Čili, NENÍ MOŽNÉ ŘÍKAT ŽE NÁVRH JE TO PĚKNÝALE JINAM.
Napasuje-li tam, je to špatný madam.
výjimka z regulačního plánu městského historického centra
Václav Průcha
| 17.11.09 08:38
Návrh je tak špatný, že dokonce musí žádat o výjimky se závazného regulačního plánu městského historického centra. Uvidíte všichni, jak bezpáteřní olomoučtí památkáři a rada města Olomouce vše bez mrknutí schválí. Dokáží se vozit jen po drobných malých rybách. Jakmile to má Zatloukal obšlápnuté na ministerstvu, tak město honem "vymění" i Edelmanův palác na Horním náměstí. Jen aby se Zatloukalovi mohl vystavět betonový pomník.
kdo chce psa bít...
betonář
| 18.11.09 08:11
Pane Průcho, nechte si svou demagogii. Pokud vím, návrh sefo je s regulačním plánem v rozporu ve dvou věcech - v místě. kde ustupující "piazetta" nedodržuje stanovenou stavební čáru, totéž ve dvorním traktu, kde naopak stavební čáru překračuje a přibližuje se hradbám. Z těchto důvodů bylo požádáno o změnu regulačního plánu. Tedy o žádnou výjimku, a jak to souvisí s tím, zda je návrh dobrý nebo špatný? Navíc právě náměstíčko u vstupu považuji za jeden z kladů řešení, každý Olomoučan ví, že toto místo je tak úzké, že v protějším nároží budovy depozitářů muzea je dokonce tunel pro chodce.
všichni jsme si rovní, jen někteří jsou ještě rovnější
Jiří
| 18.11.09 11:21
Kdepak. Není to výjimka, je to jen změna regulačního plánu. Nač ten regulační plán vlastně v Olomouci mají? Kvůli jeho dodržování? Nenechte se vysmát. Betonáři prosadí jakoukoliv změnu.
Jen ať se pokusí nedodržet regulační plán-posunout novostavbu domu oproti uliční čáře o pět metrů dozadu, nějaký obyčejný neznámý majitel domu. Můžete všichni hádat, jak dopadne.
Další Prior?
Martin Pospíšil
| 19.11.09 10:22
Tak nám jednu betonovou obludu v centru - Prior konečně zbourají a hned se postaví další?
nemám nic proti moderním stavbám, dokonce jako projekt se mi to líbí, ale ne zasazené do toho prostředí. Oproti tomu okolí to opravdu vypadá jako atomový bunkr, ale spíš mi to připomíná obrovské kokony. Zkuste se konečně v něčem dobrém inspirovat e západu z metropolí jako je Londýn, Kodaň, kde ruku v ruce jdou moderní stavby s historií a nevypadají tam jako pěst na oko...
Jinak rovnou můžeme zbourat radnici, postavit místo ní montovanou Jednotu, kašeny vybagrovat a udělat z nich trafiky pro veterány z boje proti imperialistům...
Hrůza
Libor Máslo
| 20.11.09 02:53
Jako budova to nevypada nejhur. Interier zajmavý a i zvenku to není nejhorší. Nedovedu si ale představit proč to chce někdo zasadit zrovna sem. Je to jako pěst na oko, což občas není na škodu, ale sem mi to opravdu nepřijde vhodné. Nechápu proč má vždy pár lidí a jeden architekt moc změnit vzhled části historického mesta co nejvýstřednější budovou. Chápu že se chce proslavit, ale kdo se na to má potom dalších 100 let dívat?

Vážený pane architekte, vězte že za 50 let bude Vaše budova jen šedá hrůza, za kterou se celá Olomouc bude jen stydět a to nejhezčí na ní budou grafity. Můžete být jen rád že se nedožijete toho jak se jednoho dne tisíce lidí zaraduje při demolici této katastrofy. Vetšina dnešních architektů opravdu jen przní vzhled kdysi krásných míst. Jako by si chtěl každý postavit svou novodobou Germanii a nebral ohled na lidi, kteří kolem jejich zvěrstev mají potom chodit a trpět je tam.
sakrální stavba nevhodná pro výstavní provoz
Tomáš Svoboda
| 26.11.09 02:21
Jedná se nepochybně o kvalitní sochařský objekt, avšak naprosto nevhodný pro současný výstavní provoz. Sakrální stavba pro umění s "U" - takový status však současné umění již nemá a ani mít nechce. Nepracuje se "zbožštěným artefaktem", pro nějž je namístě vytvářet impresivní "chrám", který navíc svou podobou spolehlivě utlumí vyznění jakéhokoli vystaveného uměleckého díla. Současné umění nevytváří pouhé závěsné, či prostorové dekorace. Produkuje myšlenky, jejichž vizualizace a následná prezentace vyžaduje volný a v co největší míře adaptabilní prostor. Navržená podoba stavby tak nepočítá s tím nejdůležitějším a tím je podoba současného vizuálního umění a nároky na jeho prezentaci.
pro Jiřího
betonář
| 27.11.09 10:35
Jiří, až bude obyčejný neznámý majitel domu řešit novostavbu v proluce 40m široké, a v délce 7 metrů ustoupí s uliční čarou v místě, kde ulice nemá ani 10m, jezdí zde tramvaje, a chodí davy pěších, nevidím důvod proč by změna nemohla projít.
honza
| 28.11.09 09:09
Zaklad je urazet vsechny oponenty..Zatloukal je jesitnej az to boli..me osobne zarazilo prirovnani k nacistum...
Jak z toho ven
Vích
| 29.11.09 10:07
přemýšlím, jak z této patové situace ven. Z diskuze je zřejmé, že projekt vzbudil docela širokou vlnu odporu. Snad kdyby Zatloukal zakopal válečnou sekeru s Komorou a vyhlásil REGULÉRNÍ soutěž, je šance situaci dostat do demokratických kolejí a objektivně posoudit klady a zápory jednotlivých přístupů - avantgardní, moderní, tradiční, kontrastní, kontextuální... Bez veřejné diskuze a konsenzuálního rozhodnutí je Středoevropské forum nemyslitelné. Ono se samozřejmě taky nic stavět nemusí a Zatloukal může dopadnout jako Ježek.
jak z toho ven - kam s těmi pány
Petr
| 29.11.09 09:30
No to není, pane Víchu, špatné srovnání. Ježek a Zatloukal - jedno jsou. Kde by asi oba měli skončit? Položí si otázku soudný daňový poplatník.
veřejné vystupování Zatloukala
Jiří
| 30.11.09 07:37
Hlavně, že se uměnovědec Zatloukal nechal v pátek v televizi slyšet, že na značný odpor široké zejména olomoucké veřejnosti reagovat nebude, on spolu se Šépkou jsou přeci ti znalí erudovaní odborníci a rozhodnou.
Nesoutěž na nové budovu středoevropského fóra v Olomouci
Radek Š.
| 30.11.09 07:57
Zhlédl jsem studii na základě které je tak vehementně prosazována soustava betonových zásobníků do historického centra města Olomouce. Student architektury by za ní dostal zápočet s velmi odřenýma ušima. Zajímavé, na základě tohoto velmi útlého a dosti chabého materiálu se rozjede příprava veřejné stavby za půl miliardy. Proč nejsou prezentovány konkurenční návrhy? Proč architektonická obec mlčí?
soutěž nesoutěž
milena
| 14.01.10 08:15
Otázka soutěžení je diskutabilní. Na příkladu Západočeská galerie v Plzni, kde měli soutěžící na vypracování něco kolem pěti týdnů je vidět, že výsledky nedopadli nijak štastně. Návrh na SEF v Olomouci mě připadá invenční a vcelku se mi líbí. Je samozřejmě škoda, že soutěž v tomto případě neproběhla, ale oproti návrhům v Plzni je otázka, zda jsou soutěže všespásným řešením. I když se nedají obě situace úplně porovnávat, tak se domnívám, že to v Olomouci nakonec vyřešili líp než v Plzni.
příliš mnoho otazníků
Petr
| 15.01.10 07:55
Proč v Plzni být soutěž mohla a v Olomouci ne? Proč nebyly zveřejněny studentské návrhy? Proč je nutno kvůli betonovým bunkrům v Olomouci měnit regulační plán městské památkové rezervace?
otazníky
betonář
| 15.01.10 10:55
Osobně si myslím, že v Olomouci na soutěž nebyl čas, protože by se nestihlo požádat o dotaci... Zdůvodnění, že soutěž neumožňuje zákon, považuju za trapné. Zda je nutno opravdu měnit regulační plán MPR je otázkou - dodržuje navržený objekt stanovenou stavební čáru, nebo nedodržuje? Na délce cca 40m ustupuje v 8 metrovém úseku.
příliš mnoho otazníků 2
Petr
| 16.01.10 10:07
Proluka na Denisově ulici je už minimálně třicet let. Opravdu nebyl na soutěž čas? Nebo je to jen způsob jednání-donucování pana Zatloukala? Proč se stavba za zhruba 500 mil Kč připravuje na základě pouhé studie? Jaká je úroveň této studie? Kdo jí posuzoval? Kteří nezávislí odborníci?
mezinárodní dopad?
Martin Pospíšil
| 20.01.10 08:41
Jedno řešení bych měl, ale bude drastické a odskáčou to i okolní budovy.
Stačí tu budovu při stavbě dobře tajit. jakmile to uvidí američani a rusové na svých satelitních snímcích budou si myslet, že jsme tady právě těm druhým postavili raketovou základnu a do týdne to vybombardují buď američani nebo vyhodí do vzduchu bývalá KGB.
Ještě jedna věc, vím, že budova a architekt jsou slavní když se o nich mluví. Ale opravdu pane Šépka a olomoučtí radní a zastupitelé kraje tady chceme takovou popularitu?
Nech te to alespoň pomalovat (úmyslně říkám) PĚKNÝMI grafity - když už umění, tak i to nejmodernější
betonový vřed
Vlasta Kalábová
| 20.01.10 03:28
Pane Pospíšile, doufejme všichni, že se ta hrůza Zatloukalovi nepodaří zrealizovat! Byl by to odpudivý betonový vřed uprostřed chráněné památkové rezervace. Autor něco takového navrchnul jen proto äby šokoval a hodně se o něm psalo.
kdysi pekna mesta
Jan Sommer
| 21.01.10 12:16
Všechna města a vše nakonec zmizí. Včetně více či méně údajných hrůz více čí méně pana více či méně Zatloukala. Tedy, se omlouvám, ale ta jakoby démonizace mi nějak není pochopitelná. Tím nechci říci, že bych fandil tomu, aby přesídlil do jiného města, třeba toho mnou obývaného (jistě by si tu našel souznějící duše v různých směrech; jako čtenář odborné literatury si mohu myslet jedině, že jde o záviděníhodně vzdělaného člověka a za sebe bych si přál, aby nestavěl, ale psal; jenže on to při svých dispozicích může zvládnout všechno; tak to bych neměl řešení). Jak zvenku vnímám připomínky ohledně investorské činnosti, tak bych byl rád, aby zůstal, kde vězí (leda, že bychom se domluvili na tom, že bude podporovat mé záměry, obecně předem ztracené). Ale asi mi všecno důležité uniklo, takže sice chápu to bezmoc měšťanů (u nás se flus nestaví také jen proto, že penízky raději zamířily jinam), kterým mohu jen držet palce, aby našli cit. Co plánují s tím obchoďákem s novými ověsy a i ten směr ke smíření s tímto flaškodromem, to nevím, že by bylo přesvědčivé. Asi to je na občanovi, a jakmile se to realizuje, a vlastně už teď předem, je to pro mě zajímavý kulturně historický úkaz, svědčící o tom, co občan strpí. Tedy fandím Olomouci po výdlažbě a podobných výkonech k ještě světlejším zítřkům, jak v duši tohoto města vždy dřímají a čím dále více se i probouzejí.
gratulace
Petr
| 21.01.10 09:32
Gratuluji pane Sommere k vtipnému označení "betonový flaškodrom". Velmi přiléhavé označení narženého středoevropského fóra.
re soutěž nesoutěž
Vích
| 21.01.10 10:04
to srovnání se soutěží na galerii v Plzni je zajímavé, taky si myslím, že Kuba Pilař v Plzni jsou větší prohra než Šépka v Olomouci. Ten formální náznak gotické parcelace vytváří alespoň část měřítka a tvarosloví narozdíl od svítící holobedny. Přesto to mají plzeňáci jakože košer odsouhlasený a veřejná diskuze je tím už docela umně předpřipravená a v "souladu".
Kde jsou ale ty časy, kdy se lidé na novostavby těšili a radovali se z nich. Tohle kriterium je nějak mimo rámec veřejné diskuze a to mne mate. Místo toho nastoupila Profesionalita, tuny popsaného papíru. Jsem zvědavý na výsledky soutěže na novou fasádu Nové scény v Praze. Jestli to bude taky takovej brutál? Divadelníci si pravděpodobně tu hrůzu skanzenu socialistického realismu docela jasně uvědomují. Ale kunsthistorička Radomíra Sedláková si nějakou přestavbu fasády NS nedokáže představit, jak jsem viděl slyšel v Událostech. Ještě aby se tak stala národní kulturní památkou.
Olomoučané se radují, pane Víchu,
Vlasta
| 21.01.10 11:04
ale jen když majitelé Zatloukalovi odmítali prodat pozemky a radovat se teprve budou až ministerstvo kultury nedovolí výjimku z regulačního plánu městské památkové rezervace a hlavně až nedá ani korunu dotace na na betonový bunkrový vřed.
Tolik emocí
Martina Nováková
| 21.01.10 11:08
může vyvolat jen výjimečná architektura. Jako před 30 lety Centre Pompidou. Těším se, až bude postavena a do Olomouce se budou sjíždět architekti z celé Evropy. Olomouc ji asi bude ze začátku nenávidět a ignorovat, ale jestli program bude adekvátní stavbě, stane se brzy oblíbeným místem (nejprve mladých) lidí. Bude vzbuzovat zvědavost, přitahovat. Má totiž ducha, sílu, a to je víc, než kdyby se líbila.
SEFO versus ND
bystricky
| 21.01.10 12:19
Srovnání projektu SEFO s Novou scénou ND je zajímavé ve smyslu tvarové podobnosti těchto objektů - něco mezi krystalem a mnohostěnem - podobné mají vzniknout i v Olomouci. Já osobně bych si přál, aby architekti SEFO měli více fantazie při vytváření tvarů, výběru materiálových kombinací a zpracování detailů, bude li ta stavba SEFO vůbec nějaké mít - těžko však soudit z vizualizace. Jinak ještě k nové scéně - nechápu, proč je tato stavba tak nenáviděná - myslím, že v měřítku okolních budov i ve svém programu se chová velmi kontextuálně a skromě, daleko skroměji než jiné nerealizované projekty Karla Pragera. Přiznejme si, že jde o jednu ze skutečně mála staveb přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, která je kvalitní a to včetně naprosto intaktně dochovaných interiérů a designu (pouze Nová scéna). Výměna fasády je pouze reklamní trik, který by mohl zcela změnit výtaz této stavby. Myslím, že pro to není důvod. A kdo se obeznámí blíže s okolnostmi jejího vzniku, zjistí, že velkou úlohu měl při koncipování souboru staveb arch. Pavel Kupka a že autory fasády - obrazovek jsou stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová. Už to bylo jistě napsáno mnohokrát a je to téma do jiné diskuse, jen mne ta zmínka vyprovokovala. Jestli je to spam, omlouvám se všem.
Když jsem četl, že se architekti SEFO inspirovali polohou na hradbách a fortifikačními stavbami vůbec, tak mne napadlo, že to je tak zajímavé téma, že z toho mohlo vypadnout daleko výtvarnější řešení. Poměrně nezajímavě se mi ve vizualizaci jeví zvláště dvorní trakt muzea, jehož skleněná fasáda ze čtverců připomíná monotonní kreace věděckých funkcionalistů z doby před osmdesáti lety.
na co jsou architektonické soutěže?
Petr
| 22.01.10 07:28
Začíná se nám rozmáhat zadávání architektonických zakázek pouhému jednomu uchazeči, jen tak z volné ruky. Jedna pouhopouhá studie rozhodne, kdo bude autorem. Zajímavé! Na co přeci jsou soutěže? A komora architektů mlčí a mlčí. Přeci si nebudou pálit prsty! Pan Zatloukal dosáhne hodně vysoko.
komora
betonář
| 22.01.10 10:00
Petře, doporučuju si něco přečíst o původně vypsané soutěži na SEFO, například tady http://www.archiweb.cz/news.php?type=4&action=show&id=7323
a pak teprve psát o tom, jestli komora mlčí.
ad betonář
Petr
| 22.01.10 11:38
No a co, to víme! Dál už komora jen mlčí.
Komora nemlčí
Markéta Pražanová
| 22.01.10 01:47
ČKA se zadání zakázky na SEFO stále (již od června 2009) pečlivě věnuje - viz
http://www.cka.cc/oficialni_informace/tiskove-zpravy/sefo-re akce-olomouc-vecernik.html
SEFO do MPR Olomouc nepatří !
Jiří Machačík
| 02.03.10 05:57
Vážení architekti!
Zcela věcně a bez emocí je třeba konstatovat, že betonové objekty SEFO odporují platnému regulačnímu plánu městské památkové rezervace Olomouc a také metodickým pokynům, které pod názvem "Novostavby v památkově chráněných sídlech" zveřejňuje Národní památkový ústav na svých webových stránkách. Proto tato stavba do městské památkové rezervace NEPATŘÍ a doufám, že památkáři budou mít dostatek síly odolat tlakům ze strany Muzea umění a dalších příznivců. Nevím totiž, jak by pak své požadavky na ostatní investory v MPR dokázali odůvodnit, když by v tomto případě porušili tak významně své vlastní zásady. Ať se tyto objekty klidně postaví, ale mimo památkovou rezervaci!
bláhová naivní prostoto...
Jana K.
| 03.03.10 08:04
Ale pane Machačíku! Kdybyste věděl jak olomoučtí magistrátní památkáři a architekti skáčou a ohýbají hřbety, jen aby se uměnovědci a jeho betonovému pomníku zavděčili! Zaplakal byste! Regulační plán MPR a jakési metodické pokyny ? Učiní se výjimka, ale nebude se to tak nazývat. Zvolí se třeba termín "úprava uliční čáry na pouhých pěti metrech".
metodické pokyny
betonář
| 03.03.10 10:21
Díky za odkaz, metodika je zajímavá. Nejsem si ale jistý, v čem konkrétně je návrh SEFO s metodikou v rozporu, neboť připouští i soudobé pojetí staveb. Dovolím si odcitovat část týkající se čelnění oken a fasád, což považuju z hlediska kontextuálnosti SEFO za nejvíce problematické: "Obecně lze konstatovat, že tvarové pojetí oken je podmíněno architektonickým pojetím celé novostavby či alespoň jejího uličního průčelí. Při vhodně zvládnuté kompozici průčelí mohou být uplatněna i okna z historického hlediska značně netradiční, včetně oken nečleněných, dokonce i v podobě prostých zasklených ploch "vyříznutých " ve fasádě." A ještě jedna citace k materiálovému pojetí: "Nelze apriori (a zvláště v městském prostředí) vylučovat citlivé užití některých moderních materiálů a konstrukcí (lehká kovová konstrukce, betonová stěna, výkladce, větší podíl skla)."
nechci, aby domy navrhovali laici
alenka
| 03.03.10 02:46
protoze laici (a mezi ne pocitam i pamatkare) v soucasnosti vykazuji bohuzel prevazne nevkus.
l
jsme ve 21. století!!!
david s.
| 16.04.10 10:53
Jenom žasnu kam se na archiwebu příspěvky po nějaké době vždy ubírají. Výkřiky, urážky,... Nic podstatného se ale neřeší.
Na celé věci je ale vidět jeden podstatný důvod těchto výlevů - a to je zřejmě to, že se jedná o nevšední návrh, na který nejsme zvyklí. Domnívám se, že je návrh na budovu SEFO ojedinělí a ve své podstatě mu rozumím. To, že nebudeme stavět jako na konci 19. století asi nemá cenu dál rozvádět (a to samozřejmě i v historických jádrech). Viz. příklad Malostranské besedy v Praze.
Pan architekt Šépka má bohužel smůlu, že je v našem malém českém architektonickém prostředí osamocen. Přeji všem českým architektům víc takové invence.
ach ta čeština
V
| 16.04.10 11:55
Pane Davide S., proberte si trochu češtinu! Shoda podmětu s přísudkem.
SEFO
jaroslav.pino
| 17.11.16 08:54
Ta stavba se mi vůbec nelíbí. Proč být za každou cenu moderní? Představte si to třeba na Václaváku a máte jasno! Takovou stavbu v Olomouci nechci! Copak není dost jiných a lepších návrhů? Ještě je 5 let čas, tak se snažte, páni architekti i vedení města.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

more buildings from Šépka architekti