...tak tady snad úplně poprvé od roku 1989 vidím v Českých zemích nově postavený obytný dům, kdy architekt - a zvláště pak developer(!) - pochopil, že pod jistou úroveň prostě není slušné klesnout a dobrá adresa zavazuje. Je až neuvěřitelné, kolik se toho za poslední čtvrtstoletí postavilo a přitom se kvalitám špičkové předválečné bytové výstavby tvůrci a stavebníci snad ani jednou nepřiblížili.
Pravda, tohle sice není dost blobovité, chybí tomu vertikální zahrada i jiné architektonické vylomeniny, ale takhle nějak by, myslím, mělo vypadat vyspělé městské bydlení dneška.
Ehm... snad jen ten plot ve dvoře je hrubě podceněný. No, ale jinak... Smekám!
Nemohu si pomoci, ale kdykoliv se dívám na tuto "moderní architekturu" tane mi na mysl co je na tomto vlastně moderní? Představme si, že budeme chodit po městě za cca 20-30let a budeme případným návštěvníkům říkat - funkcionalismus 30.léta a funkcionalismus 20.léta, a rozdíl jedno století. Nehledě na fakta a filosofický kontext jednotlivých dob. Proč se někdo neshlédl v neoslozích, kde je velkorysost dispozicí a užitých materiálů v mnohém daleko větší. Pojďme stavět byty, které mají 3,5m vysoké stropy, to je luxus, a ne travertin.
Chtěl jsem poznamenat přesně v jeho duchu, že mi přijde jednoduše nefér stavět ve sto let starém slohu a působit matení v hlavách laiků 22. století, kteří budou neskutečně obtížně odlišovat 30. léta XX. století a tyhle dnešní estetické záchvěvy. Dobře navržený pseudobarokní detail od barokního odlišíte dnes jen díky tomu, že ten originál zřejmě nebude na činžáku nebo nemocnici, ale jak chcete odlišit při stejné typologii modernu od pseudomoderny?
...vysoké stropy jsou fajn. Já mám kupříkladu taky rád dveře, které jsou vysoké alespoň dva metry a něco málo navrch. Prozatím je ale všudypřítomným "faktem" dveřní křídlo výšky 197 cm, takže si dnes v každé novostavbě učešu vlasy futrem. "Filosofický kontext" téhle zmršeniny sahá do éry zrůmyslněného stavebnictví, kdy bylo zapotřebí, aby se do panelu nad zárubeň vešlo dostatečné množství výztuže. ...A lidi? Lidi se přeci přizpůsobí.
Takže já bych ani tak nehoroval pro čtyřmetrové stropy se štukovým zrcadlem, ale spíš pro takové nevšední samozřejmosti, jako je:
- kočárkárna v přízemí, aby lidi nemuseli vlášet kočárek do patra, kde si ho přivážou řetezem k zábradlí
- sušárna v suterénu, aby ženské při příchodu návštěvy nemusely běžet strhávat prádlo ze šňůry nad vanou
- přehledné prostory domu, aby lidé nemuseli cestou od dopisních schránek hledat výtah s buzolou v ruce
- přímo osvětlené schodiště, abyste si návštěvy večer při zhasnutí světla nenabily hubu
- ergonomicky navržené schody s pohodlným madlem, na kterém si nezlámete nohy
- ...a dokonale vypracované dispozice bytů.
A ten travertin mi neberte - ten já rád! Je to zkrátka přeci jenom vklad "něčeho navíc", když už nejsou na oknech do dvora barevné vitráže, na podlaze mozajka a sloupek zábradlí není zakončen litinovou žardiniérou (7:- ))
Totiž, otázka výtvarného pojednání fasády je o řád méně důležitá než to, jak ten dům funguje uvnitř. Znáte to - předasádovat se to dá vždycky. I ty historizující domy prošly často v půrběhu let přestavbou nebo třeba jen purizací.
Ale kdybych už tomu snad chtěl přikládat něaký význam, tak zrovna v tomhle případě je pro člověka, který není raněný slepotou, takřka nemožné splést si dotyčný dům s jeho stylovými předlohami ze 30. let. Takže tady problém opravdu nevidím.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Pravda, tohle sice není dost blobovité, chybí tomu vertikální zahrada i jiné architektonické vylomeniny, ale takhle nějak by, myslím, mělo vypadat vyspělé městské bydlení dneška.
Ehm... snad jen ten plot ve dvoře je hrubě podceněný. No, ale jinak... Smekám!
Chtěl jsem poznamenat přesně v jeho duchu, že mi přijde jednoduše nefér stavět ve sto let starém slohu a působit matení v hlavách laiků 22. století, kteří budou neskutečně obtížně odlišovat 30. léta XX. století a tyhle dnešní estetické záchvěvy. Dobře navržený pseudobarokní detail od barokního odlišíte dnes jen díky tomu, že ten originál zřejmě nebude na činžáku nebo nemocnici, ale jak chcete odlišit při stejné typologii modernu od pseudomoderny?
Takže já bych ani tak nehoroval pro čtyřmetrové stropy se štukovým zrcadlem, ale spíš pro takové nevšední samozřejmosti, jako je:
- kočárkárna v přízemí, aby lidi nemuseli vlášet kočárek do patra, kde si ho přivážou řetezem k zábradlí
- sušárna v suterénu, aby ženské při příchodu návštěvy nemusely běžet strhávat prádlo ze šňůry nad vanou
- přehledné prostory domu, aby lidé nemuseli cestou od dopisních schránek hledat výtah s buzolou v ruce
- přímo osvětlené schodiště, abyste si návštěvy večer při zhasnutí světla nenabily hubu
- ergonomicky navržené schody s pohodlným madlem, na kterém si nezlámete nohy
- ...a dokonale vypracované dispozice bytů.
A ten travertin mi neberte - ten já rád! Je to zkrátka přeci jenom vklad "něčeho navíc", když už nejsou na oknech do dvora barevné vitráže, na podlaze mozajka a sloupek zábradlí není zakončen litinovou žardiniérou (7:- ))
Totiž, otázka výtvarného pojednání fasády je o řád méně důležitá než to, jak ten dům funguje uvnitř. Znáte to - předasádovat se to dá vždycky. I ty historizující domy prošly často v půrběhu let přestavbou nebo třeba jen purizací.
Ale kdybych už tomu snad chtěl přikládat něaký význam, tak zrovna v tomhle případě je pro člověka, který není raněný slepotou, takřka nemožné splést si dotyčný dům s jeho stylovými předlohami ze 30. let. Takže tady problém opravdu nevidím.