V Amsterdamu dochází k rozsáhlé a ambiciózní transformaci bývalých industriálních částí města, zejména bývalých přístavišť a doků, v nové oblasti bydlení a služeb. V bývalém přístavu Houthavens, v západní části Amsterdamu, je v horizontu několika let plánovaná rozsáhlá bytová výstavba. Do této doby bude však bývalý přístav využit k rekreaci a k dočasnému ubytovaní 1000 studentů.
Studenti jsou zde ubytováni v bývalém azylovém domě, na zakotveném křižníku Rochdale a v nově realizovaných kontejnerových domech podle návrhu HDVN architecten. Komplex zahrnuje 715 bytových jednotek, 72 startovních bytů a restauraci s kavárnou. Jde pouze o provizorium a proto byly náklady na výstavbu minimální. Celý areál byl navržen a postaven během 12 měsíců z prefabrikovaného systému standardizovaných kontejnerů o rozměru 9 x 3m, které je možno demontovat a přesunout. Kontejnery byly naskládány do 2 nebo 3 vrstev a jsou přístupné z centrální chodby. Každá jednotka je vybavena záchodem, sprchou a mini-kuchyní.
Fasádu tvoří kompozice 6 prefabrikovaných dílců, lišících se rozměry oken a dále variovaných různou barevností pruhu plexiskla. Celý objem naskládaných kontejnerů sjednocuje přesahující střecha a zvýšená terasa probíhající po celé délce objektu. Barevné fasády vymezují 3 dvory, které jsou místem rekreace a setkávání studentů. Dva dvory jsou zatravněné, na třetím byla postavena restaurace s výhledem na přístav Houthavens .
Plocha studentského pokoje je 24m², startovního bytu 65m² a celková plocha restaurace 237m². Náklady na 715 studentských jednotek byly 13.495.625 €, na 72 startovních bytů 4.763.460 € a restaurace stála ± 250.000 €. Pro směrodatné srovnání by však bylo třeba znát běžné náklady na výstavbu v Holandsku.
Do Houthavens jsme přijeli za nezvykle vydařeného počasí. Nepršelo. Lehli jsme si s čerstvým kafem do pruhovaných houpacích sítí vedle restaurace a užívali si dne, kdy na jindy perfektně ocelově šedé obloze žhnula žlutá koule. Nechali se houpat přístavním větrem, a při pohledu na barevné fasády kolem a zaparkované BMW Z4 nám došlo, že i s extrémně nízkým rozpočtem dokázali architekti vytvořit překvapivě luxusní a příjemné místo. Jde sice o relativně banální architekturu danou rozpočtem, s jednoduchým, ale účelným prostorovým rozvrhem objektů kolem zelených dvorů. Přesto až neuvěřitelného účinku dosáhli autoři vynikajícím konceptem plastických fasád, který ovšem není v černobílém formálně nepodobný principu fasády
auditoria v Ciudad León madridských architektů Mansilly a Tuñóna. Zde však byly důvody a motivace zcela odlišné. Rozhodně architekti z HVDN odvedli poctivou práci na vysoké estetické úrovni a perfektně splnili požadavky, které na ně investor kladl. Tyto kontejnery jsou dalším důkazem toho, že se Nizozemští architekti od dob skupiny De Stijl barev rozhodně nebojí. Vedle překrásných studentských kontejnerů v Utrechtu a Delftu tak vznikla další výjimečná nízkorozpočtová varianta přechodného bydlení.
Holandští studenti sice bydlí v kontejnerech, ale většina studentů z našich kolejí by s nimi asi ráda měnila.