Kostel Světla
Je velmi sympatické, že se již v zadání návrhu stavby objevil požadavek nejen na stavbu kostela, ale i na vybudování komunitního centra s kavárnou. Mohla tak vzniknout stavba, ve které se všechny funkce vhodně doplňují, která slouží všem obyvatelům Barrandova a může se stát těžištěm společenského života.
Nový kostel Krista Spasitele s komunitním centrem a kavárnou na pražském Barrandově moderními výrazovými prostředky navazuje na historický vývoj sakrální architektury. Výrazná symbolika stavby vyjadřuje její poslání a odráží tradici a stabilitu katolické církve.
Návrh stavby se musel vypořádat s poměrně stísněnými prostorovými možnostmi stavebního pozemku a také s neobvyklou krajovou polohou vůči stávající zástavbě. Architektonická kompozice je založena na hlavním objemu stavby, který vznikl vytažením půdorysu kříže do výšky. Je zjemněný apsi- dovitým (oblým) zakončením hlavní lodi a prstencem střešního prosvětlení.
Vyzdvižení kostela nad terén umožnilo situovat komunitní centrum pod něj a dalo hlavnímu průčelí, spolu s širokým předloženým schodištěm a štíhlou asymetricky umístěnou zvonicí, potřebnou míru monumentality, akcento- vanou ústupkovým portálem hlavního vstupu. V ostatních pohledech se uplatňují nižší části stavby: sakristie, vstupy do komunitního centra a kavárna, které zprostředkovávají návaznost stavby na uliční parter a zapojují jí tak do života města. Vše je podtrženo hladkou bílou broušenou fasádou, kontrastující s pestrou mozaikou postupně zateplovaných panelových domů v okolí.
Založením kostela na půdorysu ve tvaru kříže vznikl vnitřní prodloužený centrální prostor, kde se v křížení nachází presbyterium s oltářem a lavice jsou pak k němu uspořádány ze tří stran. Tento liturgický středobod kostela je navenek i dovnitř zdůrazněn zlatým světelným prstencem, díky kterému má chrám v interiéru zcela mimořádnou světelnou atmosféru, na které je celá jeho koncepce založena.
Světelný prstenec, přinášející faktické i významové světlo je symbolem Trnové koruny, odkazem kupolí nad křížením lodí křesťanských chrámů, otevřenou branou k nebesům, k Nebeskému Jeruzalému. Ke světelné atmosféře také přispívá strop lodi levitující nad pásem prosklení a rozměrné vitrážové okno. V oblém závěru se nachází kaple Nejsvětější Svátosti ve tvaru válce s horizontálními otvory, které se šroubovicově vytrácí směrem vzhůru a symbolizují tak cestu k bohu.
V interiéru dále zaujme liturgické vybavení s unikátním skleněným křížem a celoskleněné dveře vstupních portálů. Pro modulaci akustiky prostoru jsou v interiéru realizovány akustické prvky ve formě svislých pruhů na stěnách, textilních obkladů a žebrování stropu a závěru kůru. Akustice prostoru byla věnována velká pozornost již od prvních návrhů stavby s ohledem na to, že na kůru budou instalovány varhany.
Komfortní komunitní centrum je situováno do sníženého přízemí. Klubovny i prostorný flexibilní společenský sál se otevírají prosklenými stěnami na jih, na venkovní terasy, které v létě příjemně stíní stromy přilehlého parku. V komunitním centru se také nachází kanceláře farnosti s knihovnou. Vzdušná kavárna „Kristian“ s terasou situovaná za kostel do vnitrobloku je vlivem stoupající nivelety pozemku podél kostela v úrovni terénu a má přímou návaznost na park a dětské hřiště.
Celá stavba je řešena moderními energeticky úspornými technologiemi; stavba je vytápěna ekologickým tepelným čerpadlem systémem voda-voda ze sedmi vrtů přibližně 100 m hlubokých, prostory komunitního centra s kavárnou jsou větrány rekuperačními jednotkami. Stavba je také plně bezbariérová, tzn. včetně kůru.
Ing. arch. Jakub Žiška / ATELIER Žiška, s.r.o.