Hollyhock House

dům pro Aline Barnsdall

Hollyhock House
První realizací F. L. Wrighta v Los Angeles byla vila pro Aline Barnsdall a její dcerku. Poněvadž si Aline přála, aby Wright na jejím domě uplatnil v maximální možné míře motiv květu proskurníku (hollyhock) a poněvadž Aline dům po čtyřech letech obývání opustila, je dům v literatuře často označován jako The Hollyhock House.
Aline Barnsdall byla klientkou, o které každý architekt sní. Její dědeček, William Barnsdall, byl jedním z prvních těžařů nafty ve Spojených státech. Prominentní rodina žila v Pensylvánii, kde se narodila i Aline. Aline nafta neučarovala, mnohem více ji zajímalo cestování a dobročinnost. Enormně se zajímala o současné umění, zejména o divadlo. Její zájem ji přivedl kolem roku 1910 do Chicaga, kde pomáhala provozovat experimentální divadelní scénu. V Chicagu se seznámila s Wrightem, jehož aktuální místní realizaci Midway Gardens obdivovala.
Když v roce 1915 navštívila Aline Kalifornii, byla fascinována atmosférou rodícího se Hollywoodu a rozhodla se v L.A. usadit. Požádala Wrighta, aby pro ni vypracoval návrh divadelní komunity - divadla, obydlí režiséra a herců, vlastní vily Aline, kina atd. Z plánovaného velkorysého komplexu bylo zrealizována jen část.
Frank Lloyd Wright, v té době dvaapadesátiletý, vybral společně s Aline stavební místo - návrší Olive Hill (olivový kopec) s úžasným výhledem na město. Pozemek o výměře 36 hektarů uspokojil jak provozy divadla, tak luxusní obydlí jeho zakladatelky. Vila se nachází na vrcholu kopce. Dle Wrightových slov, je spíše o exteriéru než o interiéru. A skutečně se zde poprvé objevuje motiv vnitřního atria, který Wright doposud u svých realizací nevyužil. Jeho prérijní domy se vyznačovaly maximálním otevřením a prorůstáním do krajiny, což v případě kalifornského klimatu nebylo životaschopné řešení. Wright se inspiroval na výstavě mayské kultury, která v té době v L.A. probíhala, a navrhnul nezvykle uzavřenou masivní stavbu s otvory zařezanými hluboko do obvodových zdí. Z každého pokoje je však přímý výstup do zahrady nebo na terasu. Centrální uspořádání kolem pobytového atria doplnil motiv pochozích střech po obvodu - kromě obydlí totiž dům Aline Barnsdall sloužil i jako divadelní prostor, když se některé hry odehrávaly v atriu a na střechách a obecenstvo sedělo v amfiteátru kolem bazénu.
Stavba vily začala v roce 1919. Wright se jí osobně neúčastnil, poněvadž byl v té době zaneprázdněn významnou zakázkou Imperial Hotelu v Japonsku. Na stavbu dohlíželi jeho dva pomocníci - rakouský architekt Rudolph Schindler a prvorozený Wrightův syn Lloyd Wright, jehož doménou byla na začátku kariéry zahradní architektura. Komunikace mezi Wrightem a Schindlerem nebyla bezproblémová a ambice mladého Schindlera se projevovaly například v designu interiérových prvků. Rozsah Schindlerových intervencí byl značný, obzvláště se projevil v prostoru ložnice Aline Barnsdall, kde se objevilo nové okno, byla zvolena jiná barevnost apod. Po svém návratu z Japonska Wright nekompromisně a rychle navrátil dům do zamýšleného stavu a Schindler začal budovat vlastní ateliér na Kings Road.
Ústředním motivem vily je souboj živlů. Wright si liboval v kontaktech ohně, země-kamene, vody a vzduchu. Kalifornské klima mu umožnilo rozvinout svou posedlost v neobyčejné míře. Z bazénku v centrálním atriu vytéká strouha, která prochází obývacím pokojem, kde se vlévá do vnitřního mělkého bazénku před krbem, který zaklenul obrovský kamenný překlad s dekorativním abstraktním reliéfem. Tento ústřední prvek byl provozován velmi krátce, poněvadž voda protékající obývacím pokojem zapáchala a narušovala vnitřní luxusní atmosféru. Nepříjemným momentem byl i první déšť, který způsobil přetečení venkovního bazénu a následnou záplavu obývacího pokoje. Masivní dřevěné podlahy byly zničeny a nahradily je na některých místech koberce.
Podobné provozní potíže a neefektivní život ve vile (snídaňový salónek se kupříkladu nachází na opačném místě domu než kuchyně) vedly k opuštění vily Aline Barnsdallovou. V roce 1927 věnovala vilu i okolní pozemek s parkovou úpravou městu. Vila s ojedinělým dekorem v podobě abstrahovaného květenství proskurníku byla následně využívána California Art Clubem, který v jejím interiéru uspořádal řadu výstav svých členů a divadelních představení. Okolní park byl pojmenován na památku Aliina otce, Theodora Barnsdalla.
Od roku 1948 dům sloužil jako sídlo Dorothy Clune Murray's Olive Hill Foundation.
Generální rekonstrukce vily proběhla v roce 1974. Od roku 1976 dům slouží jako muzeum. Teprve v roce 1989 byl do původní podoby zrekonstruován obývací pokoj, který se o rok později dočkal nábytku podle Wrightova originálního návrhu. Díky černobílým fotografiím však nebylo možné rekonstruovat barevnost interiéru a tak je otázkou, zda-li současný stav přesně odpovídá dobovému. Současným správcem vily jsou Friends of Hollyhock House. Dům je přístupný veřejnosti prostřednictvím průvodcovských prohlídek.
0 comments
add comment

more buildings from Frank Lloyd Wright