Pro dynamickou architekturu UN Studia se víc hodí rychlé dopravní stavby než klidná typologie rodinných domů nebo muzeí. Během naší návštěvy Holandska jsme využili služeb několika mostů, tunelů a parkovišť od
Ben van Berkela a pokaždé šlo o výjimečnou událost. Nejpozoruhodnější výsledky spolupráce dopravních inženýrů s architekty jsou stále nejvíc patrné v Nizozemsku a Anglii, přesto si na podobnou věc začínáme zvykat i u nás.
Další rozměry architektury - provoz a čas - jsou u dopravních staveb exponenciálně dál než u klasických staveb, a proto se jimi zabývá řada holandských digitálních kanceláří jako jsou
NOX,
NIO a
UN Studio, které architekturu a pohyb neoddělitelně slučují. Právě posledně zmiňovaná kancelář vytvořila pro Rotterdam, jehož velká část byla během druhé světové války zničena, nový symbol města v podobě mostu připomínajícího labuť. (pš)
Fyzické i obrazné propojení dvou městských částíVelké betonové schodiště vedoucí z parkovacích garáží na severní straně mostu prodlužuje křivku hlavní rampy na úroveň chodce a převrací funkci mostu do veřejného prostoru. V noci, kdy je most redukován na pouhou siluetu, zdůrazňuje speciální systém osvětlení vnitřek mostu s kabely rostoucími vysoko nad vodní hladinu jako odhmotněná ozvěna své denní identity.
Vzhled mostu je výsledkem jednotného konstrukčního přístupu. Konstrukce, urbanismus, infrastruktura a veřejné funkce byly spojeny do jednoho souhrnného gesta. K docílení plynně fungujících vztahů mezi různě složitými částmi, byly pro celý návrh a následnou prefabrikaci dílů použity metody CAD-CAM, které tak zvýšily kontrolu architekta nad všemi úrovněmi konstrukčního návrhu. Architektonické řešení plynule přešlo od prvotní skici do finální konstrukční fáze. Pět různě tvarovaných betonových pilířů, hrazení, přístavišť, detailů armatury, spojů a servisní vybavení bylo navrženo uceleně.
Technické informacehlavní rozpon: 280 m; celková délka: 802 m; váha: 6 800 t; výška: 139 m.