Česká spořitelna v Táboře

Česká spořitelna v Táboře
Address: Berlínská 2913, Sídliště Nad Lužnicí, Tábor, Czech Republic
Completion:1994-95
Area:1100 m2
Built Up Space:4000 m3


Jana Pavlová: Česká postmoderní architektura bankovních domů a spořitelen po roce 1989 do konce 20. století
Budova České spořitelny se nachází v okrajové části sídliště Nad Lužnicí. Je umístěna jako výrazný pohledový akcent zástavby při výjezdu z Tábora. Její hlavní průčelí s vchodem pro klienty směřuje do ulice Berlínská. Severní fasáda je situována do otevřené louky s rybníkem, která tvoří klidovou zónu na okraji sídliště. V těsné blízkosti se nachází pobočka České pošty. Architekti museli řešit v návrhu stavby průjezd do dvora pošty, který umístili tak, že prochází skrze část přízemí budovy. Bankovní provoz byl kvůli tomu z většiny přesunut z přízemí do jednotlivých pater. Základním principem návrhu je průnik několika geometrických hmot odlišné výšky, tvaru i funkce. Střed budovy tvoří kubická hmota kanceláří, která se na jižní straně vkusuje do haly vymezené oblou křivkou reflexního proskleného obvodového pláště. Střední kubická hmota se uplatňuje jak v exteriéru tak interiéru haly, kde vytváří vnitřní strukturu stavby. Na severní straně od prvního patra proniká do kubického středu válcová hmota, jejíž oblá část se v místech průniku neprojevuje v rozvrhu interiéru. K této hmotě je jako ozdobný akcent celé stavby přidruženo válcové prosklené schodiště z ocelové konstrukce ukončené kopulí. Celkové členění hmot podtrhuje i barevné řešení. Kubická hmota je pokryta obvodovým pláštěm z modrých plastových desek, které jsou v místech válcové hmoty vystřídány hnědou barvou. Přízemí je obloženo střídajícími se pásy tmavě modré a bílé keramické dlažby. Schodišti dodává na akcentu červená barva. Reflexní zrcadlová prosklená část haly odráží do sebe sídlištní zástavbu, ale také své sousední části, které se do ní opticky zvětšují a znejišťují celkovou strukturu stavby. Barevné odlišení napomáhá tomu, že jsou jednotlivé hmoty budovy striktně odděleny a působí téměř jako části dětské stavebnice. Stěna prosklené části stavby, kde se nachází hala je částečně v přízemí otevřena do prostoru sídliště a propojena s veřejným prostorem. Tomuto propojení odpovídá i řešení interiéru, do něhož zasahuje kubická hmota z exteriéru a ponechává si svůj exteriérní charakter modrého obkladu s okny, který je shodný s vnějším pláštěm budovy. Vstup do objektu vede schodištěm do prvního patra, kde se nachází prostorná odlišně výškově členěná hala. "Nižší část přepážek a jednacích boxů vysoká jedno podlaží přechází do vysoké dvoupodlažní haly pro pohyb a čekání klientů. Hala svým pódiovým řešením umožňuje velmi dobrý vizuální kontakt s vnějším prostředím a je chápána jako jeho integrální část." Kolem haly jsou organizovány všechny místnosti, kde se převážně nachází administrativní kanceláře a jiné místnosti pro zázemí banky. Jednací prostory, ředitelna a další kancelářské prostory se nachází ve třetím patře. Přízemí slouží pro vstup zaměstnancům, nachází se zde také šatny, trezory a sejfy. Na celkovém výrazu interiéru se uplatňují prvky obnažených ocelových konstrukcí obvodového pláště, stropu a kruhového schodiště, které se vine kolem výtahové šachty. Na obklady, dlažby a vestavěné části interiéru byl použit přírodní kámen různě barevných odstínů. V centru snížené části haly se nachází prostorová olejomalba od Jiřího Sopka, volně interpretující motiv vodní hladiny rybníka nacházejícího se před budovou. Na umělecké výzdobě se dále podílela grafickým dílem Marie Blabolilová. Budova České spořitelny vykazuje značné výtvarné kvality ve zpracování celkové hmoty stavby. Díky tomu, že byl objekt nové banky situován na okraj sídliště, mohla vzniknout soliterní a výrazově individuálně pojatá forma, která kandiduje na to stát se dominantou místa. Navzdory výtvarné kvalitě díla neprojevil nikdo z odborné veřejnosti o její reflektování v tisku zájem. Budovu stihl smutný osud, jelikož jen pár let po otevření přemístila Česká spořitelna svoji pobočku do centra Tábora a budova zůstala prázdná. Doposud o ni neprojevil nikdo zájem a stále je v nabídce k pronájmu či ke koupi. Mezitím se stavba stala místem nekalostí sídlištní mládeže a přebývání bezdomovců v její přístupné přízemní zastřešené části. Budova se přestala udržovat a je čím dál více ničena nežádoucími návštěvníky. Občané tak stavbu vnímají jako problematický bod sídliště. Otázkou zůstává pro jaké účely by se dala takto výrazná výtvarně pojatá budova nejlépe využít.
Obdobně solitérní stavbu představuje budova Komerční banky od Evžena a Romana Kuby z roku 1999, která se nachází v Ostravě - Porubě. Ve své formě také vychází z průniku různých tvarových hmot, ovšem zatímco jsou na Táborské spořitelně jednotlivé hmoty tvarově i výrazově odděleny, zde jsou "barokně" sceleny pod jednolitý bílý plášť stavby. Na celkovém výrazu budovy se zde však značně podepsala inspirace architekturou Richarda Meiera.
Představuje příklad, kdy stavba na sebe vzala podobu historické či regionální architektury. Vyznačuje se tím, že přejímá mimikricky tvary okolních, většinou sousedních domů či používá leckdy zabstrahované tradiční tvary sedlových střech a štítů v průčelí. Využívání srozumitelných zažitých tradičních forem městského prostředí. Nemusí se jednat o kontextuální prvky, ale postmoderní zacházení s ikony.
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění, bakalářská práce 2012, s.46-48
read more
Budova má exponovanou polohu jako point de vue obchodní třídy i při pohledu ze silnice do Českých Budějovic. Nutnost zachování průjezdu pozemkem k sousední poště si vynutila umístění haly pro veřejnost do prvního patra. Otevřením haly prosklenou stěnou do prostoru sídliště se veřejné prostory spořitelny stávají součástí sídliště. Tomu odpovídá využití plné výšky dvou podlaží a „exteriérová fasáda“ v interiéru haly. Hala je vymezena oblou křivkou obvodového pláště před jednoduchou hranatou hmotou kanceláří. Z průniku těchto hmot vzniká napětí a gradace interiéru. Snížený prostor přepážek expanduje do vysoké haly. Na rozhraní těchto dvou částí je jako akcent v prostoru umístěna krajka spirálového schodiště.
Objekt spořitelny je umístěn v již postaveném sídlišti na jeho okraji v sousedství rybníka. Vybrané staveniště v ohbí ulice Berlínské má exponovanou polohu jak vzhledem k blízké státní silnici, tak i k sídlišti jako celku. Budova se nachází v kontextu s objekty veřejného vybavení na konci „obchodní ulice sídliště“. Z těchto skutečností vychází urbanistické řešení, které umisťuje objekt jako koncový point de vue obou částí lomící se Berlínské ulice a zároveň jako výrazný pohledový akcent zástavby při výjezdu z Tábora. Stávající urbanistická struktura je nově navrženým domem plně respektována a využívána stejně jako dopravní síť sídliště. Umístění domu a jeho hmotové řešení je voleno tak, aby stávající objekt sousední pošty nebyl negativně ovlivněn. V souladu s požadavky územního rozhodnutí je Spořitelna řešena jak o lokální dominanta.
Cílem architektonické koncepce je zdůraznit charakteristiky, vyplývající z urbanistického řešení i z poslání a charakteru budovy. Dům je řešen jako soliterní architektura, zpracovaná individuálním způsobem a tvoří vizuální akcent sídliště. Architektonický účinek je založen na kontrastu jednoduché kubické hmoty, která se uplatňuje v exteriéru i interiéru haly, se segmentově prohnutou představenou prosklenou hmotou spořitelní haly. Tato kubická hmota tvoří vnitřní strukturu domu. Jednoduchý kubus, reflektující okolní stavby tak dostává základní hmotovou nepravidelnost a asymetrii, která je doplněna dalšími drobnějšími akcenty umístěnými tak, aby odpovídaly jednotlivým hlavním pohledům za státní silnice i z os přístupových komunikací. Hmotová kompozice směrem k silnici graduje a je korunována kupolí kruhového schodiště. Výsledná nepravidelnost celku odpovídá nepravidelnosti tvaru pozemku a vytváří kontrastní element k monotónnosti sídliště.
S ohledem na nutnost zachovat stávající příjezd k poště byly spořitelní hala s přepážkami, směnárna a jejich administrativní a archivní zázemí umístěny ve druhém nadzemním podlaží přístupném schodištěm nebo výtahem. Přízemí je věnováno vstupu zaměstnanců, šatnám, trezoru a sejfům. Jednací místnosti a další kancelářské prostory jsou ve třetím podlaží. Celá dům je řešen bezbariérovým způsobem.

Interiér
Prostorové řešení interiéru vychází z architektonického konceptu budovy kombinujícího pevnou vnitřní kubickou strukturu stavby s představeným transparentním měkce zakřiveným prostorem spořitelní haly. Těžištěm interiéru budovy a jejím nejdůležitějším vnitřním prostorem, kolem kterého jsou organizovány všechny ostatní místnosti, je spořitelní hala. Svým umístěním a uspořádáním zprostředkovává přechod mezi vnitřním světem spořitelny a exteriérovým prostředím sídliště. Tvarování interiérového prostoru je vlastně zakotveno již v architektonickém návrhu budovy vytvořením výškově členěného prostoru haly. Nižší část přepážek a jednacích boxů, vysoká jedno podlaží, přechází do vysoké dvoupodlažní haly pro pohyb a čekání klientů. Hala svým pódiovým řešením umožňuje velmi dobrý vizuální kontakt s vnějším prostředím a je chápána jako jeho integrální část. Vnitřní hranatá hmota, pronikající do interiéru z exteriéru, je kryta modrým obkladem s okny, který je shodný s vnějším pláštěm budovy a tvoří jakýsi exteriérový prvek v interiéru budovy a napomáhá tak prolnutí haly s vnějším prostředím. S hladkými plochami vnitřního kubusu kontrastují prvky obnažených ocelových konstrukcí obvodového pláště, stropu a kruhového schodiště, které důsledně využívají subtilnosti ocelových konstrukcí a jejich přirozeného technicistního tvarování jako estetického záměru k vytvoření základní charakteristické atmosféry prostoru. Hlavní prvek „nábytkového“ vybavení haly - pult přepážek – je vytvořen jako vestavěný prvek s kamenným obkladem, jenž navazuje na materiál podlahy a tvoří její ukončení. Drobné akcenty haly jako stolky, pultíky a květník jsou provedeny rovněž z kamene v kontrastních barvách, stejně jako kamenná podlaha, na které stojí. Hlavním akcentem haly je však kruhové schodiště, vinoucí se kolem skleněné výtahové šachty s panoramatickým výtahem. Převládající modrá barva prostoru daná barvou ocelových konstrukcí a fasádního obkladu, který probíhá do interiéru, je vyvážena bílou barvou některých stěn a podhledů a doplněna jemnými odstíny šedé, šedozelené, bělošedé a hnědočervené barvy přírodního kamene, který byl použit na obklady, dlažby a vestavěné prvky interiéru. Prostorová olejomalba v centru snížené části haly, volně interpretující přírodní motiv vodní hladiny, rozšiřuje barevnou škálu růžovými, oranžovými, hnědavými a zelenými odstíny a navozuje v interiéru svým abstraktním způsobem přírodní prostředí.
Architektonický ateliér Héta
0 comments
add comment

more buildings from Architektonický ateliér Héta