vy jste zřejmě také z těch podivínů, co na nákup do hypemarketu vyráží svým superbem a na náměstí dojíždí Božkovým parovozem, který do historického centra bezpochyby lépe zapadá... možná by se dalo uvažovat i o zrušení veřejného osvětlení náměstí a jeho nahrazení tradičními smolnými loučemi, popřemýšlejte o tom...
Tak to je hnus! To se mi ani trochu nelíbí. Možná na náměstí do Mostu, nebo Ústí nad Labem, maximálně Zlína, ale do Plzně? Na takové pěkné náměstí? Bude zničené... ble, ble
Mě se nárhy líbí. A jsem zvědav jak to bude vypadat, až bude hotová první kašna. A taky na ty ohlasy.
Jen si myslím, že by se měl pan Archytekt přijet podívat do Plzně,
zajít si do zoo a připomenout si jak vypadá velbloud.
Já siluetách vidím anděla i chrtici.
Barevná kombinace tmavý kámen a zlatá barva spojí moderní kašny s morovým sloupem ve čtvrtém rohu náměstí. Uvidíme jak moc bude výsledek ovlivněn nově doplněnou různou barevností zlata na kašnách.
Jen ten třetí návrh je něco mezi ledním medvědem a lamou.
Podle mne jsou podobné objekty více přístupnější vrstevnatějším sochařsky pojatým řešením, méně rozměrným s pestřejším výrazovým slovníkem. Prezentované hranolovité architektonické formy jsou pro historické prostředí náměstí velmi triviální. Není co na nich obdivovat.
Připadá mi to dost banální... zvlášť směšné jsou ty lavičky kolem, tam se bude při pohledu na ty monstra meditovat? A navíc opět další náměstí bez zeleně...
Návrh je velmi promyšlený a citlivý k okolí , tedy historickému náměstí, neschovává se pod nějakou rouškou ukrčeného historismu, ale vytváří důstojné výtvarné dílo, které má šanci přečkat časy delší než jen několik pomíjivých let. Jednoduchost, kterou někteří nazývají mylně banalitou, je výsledkem koncepčního uvažování a promyšlené odzkoušené kompozice, a rozhodně se nedá nazvat banální. Plzeň si na kašny zvykne a jejich výtvarnou, společenskou a architektonickou hodnotu časem ocení. Myslím, že je dobře, že někomu připomínají tvary to, nebo ono zvíře a věc má více výkladů. To je důkazem toho, že kašny nejsou banální.
"Návrh je velmi promyšlený a citlivý k okolí , tedy historickému náměstí, neschovává se pod nějakou rouškou ukrčeného historismu, ale vytváří důstojné výtvarné dílo, které má šanci přečkat časy delší než jen několik pomíjivých let. Jednoduchost, kterou někteří nazývají mylně banalitou.. "
1. Co to znamená ve Vašem pojetí "být citlivý k okolí"?
2. V čem je DŮSTOJNOST toho díla?
3. A co to je UKRČENÝ HISTORISMUS? Je pro vás egyptské umění ukrčený historismus?
4. Jak víte, že tohle přečká leta?
5. Co je to banalita? a kde si daný architekt vyzkoušl tu odzkuošnou kompozici? Podle mně ho to napadlo cestou přes park, pak si sednul ke 3D a modeloval a modeloval. Nějaké okolí spe čert.
Čím to že věci nejvíc rozumějí vždy "autoři" kteří se ani nepodepíšou?
A čím to že se vždy velmi snadno pozná, kdy píše komentář někdo, kdo se opravdu pokusil někdy něco vymyslet, a kdy ne?
A konkrétně panu "LáskoviNELáskovi" a jeho bodu 5: přístě se alespoň pořádně podívejte na fotografie vedle článku...
P.S. A držím palce aby to nakonec opravdu postavili.
Čím to, že vždy tak dobře znáte a dokážete odhadnout toho, kdo proti vám stoji? Nejsem slepec a obrázky znám. Co si myslíte o mně je mi celkem šumák. Klidně mluvte, jistě se vám uleví. "Blahoslavený budiž Orai".
...vždycky jsem měla za to, že historismus je umělecký - tedy spíš architektonický - směr, který vznikl +/- v 2. pol.19. století a jsou pro něj typické pseudo- a neo- styly....nevidím tedy souvislost mezi egyptským uměním a historismem...pan Nasadil chtěl poukázat na originalitu a nevšednost projektu, který v Plzni vznikl a který pouze cituje - tedy "tvořivě si propůjčuje" prvky egyptského umění. A musím s panem Nasadilem souhlasit - eklektický historismus by místu vůbec neprospěl.
... číst některé "chytré" komentáře. Stejně chytré jako radní, kteří nejdřív vyberou vítězný návrh, aby jej pak podrobili přiblblé a brutálně nekompetentní kritice, jejímž výsledkem je nepochopitelné zmenšení díla a patinování povrchu, aby nedej bože ve své původní velikosti a originalitě "nekonkurovalo" katedrále s nejvyšší kostelní věží v Čechách! Zajímavé je, že se laičtí radní nepozastaví nad vydlážděním celé plochy náměstí v ceně mnohonásobně vyšší, ničím neoriginálním, snad jen totální cizorodostí použitého materiálu, o nevyzkoušené technologii nemluvě
nádhera!! :D:D:D:D:D úplně už si to představuju jak jdu kolem a bezdomovci stojí v těch mísách a mejou si hlavy!! krásné staré náměstí a takový hrozný nový architektonický patvar = vodovodní potrubí :P nechápu ty lidi co to navrhovali!! to i já bych tam mohla jít, něco načmárat a nechat to postavit!!! :/
včera jsem byla v Plzni - začínají montovat - zatím je to takové hodně lesklé, ale snad to trochu "oprší". Kašny tam byly vždycky, tak tam patří i teď. A dělat v 21.století repliku něčeho od čeho není dokumentace? Kam bychom to dospěli... alespoň něco nového. Snad to nějaký rok vydrží
... montuje se, chrliče svítí, a co bude špatného na tom, když si tam bezdomovec umyje hlavu? Mají chodit až na Bolevák?? Jak byste to řešila s hygienou Vy - dostat se do té situace - ale to se Vám asi nemůže stát, opatrnosti nikdy nezbývá...
Kašny musí žít!
Ondřeji Císlerovi gratulace
To jsou tedy věci. Přeji, aby voda tak pěkně poslouchala jako na vizualizacích. Jinak ty věci samozřejmě vypadají divně, ale vlastně i když moc nekorespondují s barokem či gotikou, např. kontejnery na tříděný odpad už jo. Takže vlastně na prostředí ohled berou. Jinak nevím, proč by se nemohla dělat eklektická historizující replika, když se dělá eklektická replika moderny.
Je to vizitka ubohé nemohoucnosti dnešních našich "soudobých autorizovaných" architektů. Jděte se všichni podívat na sice novodobou (cca 2002) ale krásnou v historizujícím slohu Árionovu kašnu v Olomouci na Horním náměstí od sochaře Theimera a architektky Chiantelliové. Plzeňské vodovodní trubky ala šibenice jsou odporné.
To si dovolím nesouhlasit. A je mi jedno, jestli mluvíte za fakturující stranu, nebo z přesvědčení. Nemyslím, že historismus je jaksi zárukou a trapnost projevem individuální odvahy. Ale někdy možná (každý máme své limity) bez záruky dovedu ocenit vtip. Tedy ode mě konečný verdikt dorazí, až mi zbyde čas k brouzdání náměstím... Zřejmě jsem měl do té doby pomlčet (ale to nejsem sám). Proto. Vy zřejmě mluvíte o nějakých smečkou uznaných pravidlech trapnosti/netrapnosti (ale nesmím Vám křividit, to ve Vašem řádku není, ale, pomoc, co je v něm tak matoucí; proč smí používat tak otřesná a bezobsažná slova jako je "trapnost"). Zastáváte se pravidel, nebo citu? Vaše komprimované sdělení mi připadá velice silově (magicky, trefně - nevím) sdílné, téměř úspěšně politicky matoucí. Čili nejasné, jak má použitelné veřejné sdělení být. Já vím, že nemá cenu si psát třeba tudy a že může být (ale nebývá) lepší se třeba sejít na místě (znám ty nekonečné neuvěřitelné debaty nad autenticitou). Asi jsme si nechali tu informatickou dobu utéct. Myslíme na všelijakou korektnost a zdůrazňujeme ji, protože jako úřadové můžeme být ohroženi důvtipnými zkratkami, což může být vražedné hlavně při sledování řídícími stíhačkami loajality vůči instituci (samozřejmě nikdo neocení loajalitu vůči poplatníkovi, který vlastně platí i ředitele nebo náměstka či pobočníka).
Nevyjadřuji se úplně, protože nemám co dodat k Vaší zkratce, kterou jen považuji za zjednodušenou, nebo matoucí či záměrně zavádějící. Tak jsem to zkusil podobně.
Proc mame potrebu kazit historicke centrum radoby "modernim designem". Tohle mohlo stat u muzea nebo naproti pres ulici u KB ale na namesti se to vubec nehodi. Proc nemuzeme mit na namesti tri kasny (historicke repliky napr.)..
... to omilani tech replik uz je na zcvoknuti, ne? uplne si predstavuju, jak prispevatele datluji tyto texty uvnitr svych historickych replik pravekych jeskyni...
Skvělá otázka. Mám dvě odpovědi. Ujala se proto, že škatule je v replikovatelnosti nedostižná a to zejména tehdy, je-li k dispozici dost lamina, sádrkartonu atp. A zadruhé se ujala proto, že na vizualizacích, za které lze považovat v poslední době i samotné ralizace, je vhodným pozadím pro červené a žluté automobily.
Ad V. Vlach - jeskyně, sruby a podobné argumentace
V debatách se tu ujalo jedno obrovské klišé, - používají ho všichni zastánci "nezadržitelného" pokroku a "originality", milovníci "kultu novosti", a to většinou v okamžiku, kdy se hovoří o citu, kontinuitě, tradici, a kdy jim dochází argumentace.
1. Pak se naprosto demagogicky podsouvají věty typu: tak si choďte na suché latríny, žijte v jeskyních, sviťte loučema.... jako kdyby se nedalo citlivě a vkusně zařídit bydlení např. v barokním měšťanském domě, faře,... tak, aby vyhovovalo nárokům 21. století. Novostavba přeci není zdaleka zárukou, že se v ní dá příjemně žít a bydlet.
2. "Pokrok" přeci vůbec neznamená striktní zákaz dekorativních a na tradici založených forem, tedy jakýsi příkaz, že např. pouze minimalismus, rovné střechy, nebo pohledový beton jsou spásou přítomných a budoucích, a že vše před nástupem funkcionalismu je navždy překonané a odsouzené
3. Historismus a tradicionalismus v žádném případě neznamená pouhé kopírování, ba naopak - aby byl návrh kvalitní, osoba/autor musí být nadmíru erudovaný/á, musí mít dokonalý cit, smysl pro řemeslo. To, že někdo používá "moderní", nebo záměrně "šokující" formu ještě vůbec neznamená, že ve smyslu "umění" skutečně umí, a že tvoří něco bezesporu originálního, invenčního, hodnotného a krásného....
4. Kdo vyčítá současné architektuře a bytovému designu, že se dostala do začarovaného kruhu a neustále v podobě "historismů" vykrádá funkcionalismus, bruselský design, ... a přitom neustále brojí proti své konkurenci - tradiční architektuře, historismu, tradicionalismu (bohužel málo lidí si to připouští)
Výsledek: Je proto myslím naprosto mylné, odsuzovat na historickém náměstí možnost osadit takové kašny, které citlivěji korespondují s historickou stavební tradicí města (dobrým příkladem je tradicionalisticky cítěná kašna na Horním náměstí v Olomouci). Této varianty se bohužel už z principu (tzv. autenticita doby) zříkají někteří památkáři, kteří tak mnohdy kuriosně trvají na novotvarech, jež pak svým vzezřením tradiční vzhled a jedinečnou atmosféru místa zásadně rozrušují - je to takový paradox...
"Proč by měl být jenom pokrok?" je otázka stejně přínosná jako "Proč by měl být jenom ne-pokrok?". Obě otázky jsou stejně omezené. A stejně netolerantní. Já mám Theimera velmi rád, ale nevidím důvod proč by měl
být na každém starém náměstí Theimer. Problém je
podle mne v tom, že někdo vnímá mnohost a různorodost
jako chybu, někdo jako přínos.
pane císlere, pokrok nepokrok? - oba termíny jsou poměrně relevantní nemyslíte?.
stačilo napsat, že jste tam navrhnul soudobé řešení, které vám vyhovuje, a máte pocit, že se s místen i přes případnou provokaci doplní a snese.
vždy budou dva tábory.
jeden váš názor pochopí a přijme,
a druhý ho nepřijme a cíleně vás bude kopat.
naštěstí se v tomto případě bavíme v rovině toho, že jste tam dle mého pohledu navrhnul něco, co mi přijde skutečně zajímavé i když vás jako architekta raději nechci citovat.
po čase si stejně plzeňstí zvyknou a nakonec až jednou ty kašny někdo budě chtít dát pryč, tak to části lidí bude vadit a části možná ne.
berte to tak, že aspoň máte reklamu, která je nakonec i přes to negativní, co si s sebou nese pořád pozitivum.
... uveďte mi prosím alespoň jeden příklad "povedené repliky" (o které jsem mluvil)... není to celé protimluv? Anebo komplet restaurátorská práce opírající se o prapůvodní dokumentaci? Popravdě řečeno, kvůli replice staré kašny bych do Plzně nejel. Na velbloudici, chrtici a andělici pojedu sakramentsky rád. Držím palce při realizaci.
Kašny v podání pana Císlera nejsou kašny. Domnívá se, že když nad zlatou rouru napíše "kašna", stane se zlatá roura kašnou. Že stačí pojmenovat. Hm, ale kašna je kašna a ne ohnutá zlatá roura. A aby byla kašna kašnou, tak to nemusí být ani historická replika ani žádný egoistický výlev. A stejně tak, za kašnami se nejezdí přes půl rebubliky jako za největší teflonou pánví nebo největším klubkem drátů. Kašny mají sloužit předvším lidem v místě, nikomu jinému. Namísto toho však asi budou teď plzeňské kašny dělat reklamu panu Císlerovi a všem příznívcům pokroku či čeho všeho ještě dalšího.
Jo jasně. Ha ha. Kašny jsou to až když se to opentlí andělíčkama a kudrlinkama, pak je to teprve ta pravá krása na kterou jsme zvyklí. Do té doby jsou to roury a smrdí korupcí. Když se andělíčci (mušličky, kytičky, mašličky apod.) sundají, je z toho zpátky roura Tak teď bychom měli vyextrahovanou esenci a můžeme konečně šířit pravou víru mečem a ohňem. V příští instanci navrhuji z nějakých podobně chytrých důvodů zapálit katedrálu.
Jsem Plzeňák, jsem jím rád, jsem na své město hrdý. Nové kašny považuji za jednu z největších proher plzeňských občanů s arogancí jejich vlastních zastupitelů. Veřejností jsou kašny v naprosté většině odmítány. Velmi mne dráždí výroky typu " Plzeňáci si nakonec zvyknou". Nechci si zvykat na nabubřelý hnus. Autorovi tohoto "díla" je evidentně naprosto cizí pokora k atmosféře tohoto historického prostoru. Jeho záměrem dle mého názoru nebylo dotvořit veřejný prostor, ale šokovat kontrastem. Stvořit svůj pomník. Myslím si, že celá věc by se měla stát tématem voleb do plzeňského zastupitelstva. Občané si velmi dobře pamatují, kterým zastupitelům mají za tuto "ozdobu" historického centra ve volební místnosti "poděkovat ".
Pane Macháčku, zhnusen jste ze své podstaty. Nabubřelý a primitivní je váš pohled na svět. Chybí vám pokora vůči tomu, čemu rozumíte podobně jako molekulární genetice. Myslíte si, že takto přemýšlí celá Plzeň. Žijete ale v omylu, a v důsledku to vede k tomu, že se projevujete hrubě a netolerantně. Začněte svět laskavě vylepšovat sám u sebe!
Vážený pane, umění se nekomu líbí někomu ne, ten kdo si ho oblíbí v jakékoli formě si na něj může chodit kam chce, je mi to jedno, ale aby minorita terorizovalasvým "lepším" názorem menšinu je nabubřelé a primitivní, dosut je tu demokracie a tak prosím respektujte , že když něco chce většina, tak by to mělo mít váhu alespoň v případě nečeho , jako je náměstí, kde každý den chodím a musím se na to koukat. Zde si menšina prosadila něco, co je jak pěst na oko . To že zde někoho označíte za neodborníka je fajn, ale když si budete vybírat ženskou, tak také dáte na vlastní pohled a ne na to co říká kamarád. Takže i mě se tahle "ženská" na náměstí nehodí, třeba máme jiný vkus, ale myslím si, že dávat to do roviny odborné je hloupost, po městě chodí totiž většina AMATÉRŮ.
Za vyjádření názoru, zřejmě odlišného, urážky. Toť znak Vašeho jemného a tolerantního projevu. Povýšenost z Vaší odpovědi přímo čiší. Tak, jako z těch kašen.
Váš domeček z karet nedrží proto, že do nekonečna omíláte: většina je proti. Není to pravda, většina je pro a tak laskavě přestǎnte otravovat vzduch svou stupidní záští. Vylejte si jí třeba prací, uleví se Vám. Tady jde opravdu o něco jiného než jaká se zrovna Vám líbí ženská.
Nemám nic proti modernímu umění, ale to, z čeho tryská voda, vypadá jak takový to zařízení na kombajnu, co plive do traktoru posekaný obilí, a voda z kašen cáká mimo a za pár let se budou všichni divit, že dlažba okolo je zničená. Tohle moderní umění se na plzeňské náměstí bohužel nehodí.
Chtěl bych jako obyvatel Plzně panu Císlerovi blahopřát.Kašny jsou jednoduše řečeno parádní .Protože se mi líbí ,protože si myslím ,že se na náměstí hodí a proto ,že v rámci Plzně je to první stavba ,kde se radní nebáli nechat postavit něco , co se odlišuje od všeobecného standartu.Takže si přeji v Plzni víc takovýchto počinů .
olomouckou kašnu do toho netahejte, ta se líbí, protože stojí už hodně let. jestli ji považujete za tradicionalismus, tak potom jsem asi eklektik.
dovolím si citát z jednoho článku z roku 2007:
„Ze začátku se lidem vůbec nelíbila, ale názory na ni se mění,“ popisuje Michna.
Rád bych vyjádřil svůj dobrý pocit z prvního architektonického díla v Plzni postaveného po roce 1989, které svým významem jednoznačně přesahuje Plzeňský kraj. Je škoda, že poměrně hodně diskutujících se domnívá, že by se jakékoli nově postavené dílo mělo podbízet masovému vkusu, a pokud ne, tak je pro jistotu šmahem odmítnuto. Současně se mně velmi nelíbí agrese, která odmítání těchto kašen provází, v některých případech dokonce obsahující i výzvy k jejich poškozování. Tato agrese mně velmi připomíná příspěvky v Rudém Právu odsuzující nás coby studenty v roce 1989 a vybízející k obnově klidu a pořádku. Byl bych jako obyvatel Plzně rád, kdyby všichni tito lidé své spravedlivé rozhořčení obrátili především proti tomu, co Plzeň skutečně poškozuje (feťáci v sadech kolem historického centra, nezvládnutá automobilová doprava v centru, neustále stoupající počet heren, nesmyslná orientace plzeňského průmyslu na primitivní výrobu spojená s neřízeným přílivem cizích státních příslušníků neschopných integrace apod.). Je však jasné, že angažovanost v těchto problémech vyžaduje jistý stupeň znalostí a je mnohem obtížnější, než vyrýt do kašny kosočtverec. Na závěr bych Plzni popřál, aby se podařilo realizovat stavbu nových dominant, jako Západočeské galerie a nového divadla bez zbytečné hysterie, a tím aby definitivně překročila svůj stín provinčního maloměsta. Doufám, že jí k tomu pomohou i nové kašny.
Přidávám se k té plzeňské menšině-většině které se to nelíbí, zatím jak počítám je jich tu stále více.
A ano plzeňáci si zvyknou, asi jako na Dům hrůzy u Radbůzy.
Než se kašny instalovaly, tak hlavně k negativním diskuzním příspěvkům bylo přistupováno jako k hypotetickým blábolům. Krátký život kašen po instalci ukázal, jak byl návrh kašen nepromyšlený.
1.Střídání různých barev plátků zlata akorát vzbuzuje dojem špatně vyklepaného plechu. Vizualizací se měl zabývat hlavně autor.
2.Na rovných nečlenitých plochách budou hodně zřejmé stopy spadu včetně holubího trusu. Tohle musí předpokládat a řešit i architekt začátečník.
3.Přemýšlivý autor musí počítat i s běžným životem svého díla. Zranitelné části včetně pozlacených se dávají mimo dosah . Například na podstavec nebo u kašen za vodní plochu, u mariánských sloupů za umělecky zakomponované zábradlí. Jsou další vtipné způsoby nebo jejich kombinace. Zde vtip postrádám.
Pro mě je to jen další hrubý a necitlivý výplod průměrného umělce-architekta, který má velké nadání pro ty správné kontakty. Jen další výtvor odražející krizi české společnosti těchto let.
Mně se kašny líbí. I když mnoho výtek na kašny je oprávněných (mně by také stačila jedna), ráda se na ně vždy, když jdu kolem, zvláště pak při západu slunce, podívám. Hezky při něm září. Mají prostě své kouzlo a náměstí podle mě něco takového potřebovalo.
Vážení přátelé, kdysi jsem v Plzni pracoval a musím přiznat, že kašny byly jedním z mála důvodů, které mne přiměly k opětovné návštěvě města, které mi za doby mého působení nijak zvlášť k srdci nepřirostlo. Přijel jsem tedy, viděl, a musím říci, že jsem byl nadšen. Spolu s obnoveným korzem kolem starého města se jedná o, dle mého názoru, jednoznačně pozitivní architektonický a urbanistický počin. Nedokáži si vybavit jiné architektonické dílo, které by mne v Plzni oslovilo, buďte tedy, milí domorodci, rádi, že kašny máte. Nebo se vám vybaví jakákoliv jiná moderna, která by za něco stála? Plaza snad jedině díky použití cihel místo obligátní omítky. Kašny jsou nadčasové a jako takové mají šanci přetrvat změny vkusu, které zákonitě přijdou. Historické slohy byly slepou uličkou již v období fin de siècle, dnes by tedy byly ještě daleko směšnější. Asi jako postmoderna raných devadesátých.
Mně se ty pozlacené kašny, které ani vzdáleně nepřipomínají anděla, chrtici a velblouda, jak uvádí autor tohoto díla, vůbec nelíbí. Je to vrchol nevkusu, takové pozlátko, něco na způsob trpaslíků v zahradách a podobného braku. Tvarem mi jedna z kašen spíše připadá jak kulomet! Plzeň už řadu let, bohužel, nemá štěstí a šťastnou ruku na výběr kvality a umělecké hodnoty. Začalo to sochou gen. Pattona, kdy se Plzeňáci začali hádat, zda byl či nebyl sochař Bocker dobrovolně - nedobrovolně u StB, až jim velice schopná starostka Dýšiny "vypálila" rybník a sochu - umělecké dílo sochaře Bockera dala umístit před školu v Dýšině, kde stojí dodnes. Osvoboditele Plzně - gen. Pattona - má Plzeňákům připomínat při dosti bujné fantazii pouze někoilik protažených plechů, které čnějí v Sadech pětatřicátníků poblíž Tylova divadla!!! Také to Nové divadlo vedle Plazy je za každou cenu "originál", kdy odkloněná betonová stěna s dírami mi připomíná právě odkrojený plátek ementálu než dopadne na talíř (v tomhle případě na ulici).
Prostě v Plzni je teď snůška nevkusu a paumění. Snad se to jednou v lepší obrátí, vždyť Plzeň mám rád, byť jsem rodilý Pražák.
Trpaslíků jsou všude mraky...
Tyhle inženýrsky pojaté kašny nemá smysl posuzovat ve smyslu historizace versus inovace, nýbrž z hlediska tváření a jevení.......
Možná by se došlo na smysl téhle kompozice jak z hlediska dynamiky kontextu,tak i metafory. Autorovi lze jen poblahopřát k téhle karavaně TRAPASlíků.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Více staveb od
Aoc architektihnilička — císler — architekti
Jen si myslím, že by se měl pan Archytekt přijet podívat do Plzně,
zajít si do zoo a připomenout si jak vypadá velbloud.
Já siluetách vidím anděla i chrtici.
Barevná kombinace tmavý kámen a zlatá barva spojí moderní kašny s morovým sloupem ve čtvrtém rohu náměstí. Uvidíme jak moc bude výsledek ovlivněn nově doplněnou různou barevností zlata na kašnách.
Jen ten třetí návrh je něco mezi ledním medvědem a lamou.
1. Co to znamená ve Vašem pojetí "být citlivý k okolí"?
2. V čem je DŮSTOJNOST toho díla?
3. A co to je UKRČENÝ HISTORISMUS? Je pro vás egyptské umění ukrčený historismus?
4. Jak víte, že tohle přečká leta?
5. Co je to banalita? a kde si daný architekt vyzkoušl tu odzkuošnou kompozici? Podle mně ho to napadlo cestou přes park, pak si sednul ke 3D a modeloval a modeloval. Nějaké okolí spe čert.
A čím to že se vždy velmi snadno pozná, kdy píše komentář někdo, kdo se opravdu pokusil někdy něco vymyslet, a kdy ne?
A konkrétně panu "LáskoviNELáskovi" a jeho bodu 5: přístě se alespoň pořádně podívejte na fotografie vedle článku...
P.S. A držím palce aby to nakonec opravdu postavili.
mili
Kašny musí žít!
Ondřeji Císlerovi gratulace
Nevyjadřuji se úplně, protože nemám co dodat k Vaší zkratce, kterou jen považuji za zjednodušenou, nebo matoucí či záměrně zavádějící. Tak jsem to zkusil podobně.
1. Pak se naprosto demagogicky podsouvají věty typu: tak si choďte na suché latríny, žijte v jeskyních, sviťte loučema.... jako kdyby se nedalo citlivě a vkusně zařídit bydlení např. v barokním měšťanském domě, faře,... tak, aby vyhovovalo nárokům 21. století. Novostavba přeci není zdaleka zárukou, že se v ní dá příjemně žít a bydlet.
2. "Pokrok" přeci vůbec neznamená striktní zákaz dekorativních a na tradici založených forem, tedy jakýsi příkaz, že např. pouze minimalismus, rovné střechy, nebo pohledový beton jsou spásou přítomných a budoucích, a že vše před nástupem funkcionalismu je navždy překonané a odsouzené
3. Historismus a tradicionalismus v žádném případě neznamená pouhé kopírování, ba naopak - aby byl návrh kvalitní, osoba/autor musí být nadmíru erudovaný/á, musí mít dokonalý cit, smysl pro řemeslo. To, že někdo používá "moderní", nebo záměrně "šokující" formu ještě vůbec neznamená, že ve smyslu "umění" skutečně umí, a že tvoří něco bezesporu originálního, invenčního, hodnotného a krásného....
4. Kdo vyčítá současné architektuře a bytovému designu, že se dostala do začarovaného kruhu a neustále v podobě "historismů" vykrádá funkcionalismus, bruselský design, ... a přitom neustále brojí proti své konkurenci - tradiční architektuře, historismu, tradicionalismu (bohužel málo lidí si to připouští)
Výsledek: Je proto myslím naprosto mylné, odsuzovat na historickém náměstí možnost osadit takové kašny, které citlivěji korespondují s historickou stavební tradicí města (dobrým příkladem je tradicionalisticky cítěná kašna na Horním náměstí v Olomouci). Této varianty se bohužel už z principu (tzv. autenticita doby) zříkají někteří památkáři, kteří tak mnohdy kuriosně trvají na novotvarech, jež pak svým vzezřením tradiční vzhled a jedinečnou atmosféru místa zásadně rozrušují - je to takový paradox...
být na každém starém náměstí Theimer. Problém je
podle mne v tom, že někdo vnímá mnohost a různorodost
jako chybu, někdo jako přínos.
stačilo napsat, že jste tam navrhnul soudobé řešení, které vám vyhovuje, a máte pocit, že se s místen i přes případnou provokaci doplní a snese.
vždy budou dva tábory.
jeden váš názor pochopí a přijme,
a druhý ho nepřijme a cíleně vás bude kopat.
naštěstí se v tomto případě bavíme v rovině toho, že jste tam dle mého pohledu navrhnul něco, co mi přijde skutečně zajímavé i když vás jako architekta raději nechci citovat.
po čase si stejně plzeňstí zvyknou a nakonec až jednou ty kašny někdo budě chtít dát pryč, tak to části lidí bude vadit a části možná ne.
berte to tak, že aspoň máte reklamu, která je nakonec i přes to negativní, co si s sebou nese pořád pozitivum.
dovolím si citát z jednoho článku z roku 2007:
„Ze začátku se lidem vůbec nelíbila, ale názory na ni se mění,“ popisuje Michna.
A ano plzeňáci si zvyknou, asi jako na Dům hrůzy u Radbůzy.
1.Střídání různých barev plátků zlata akorát vzbuzuje dojem špatně vyklepaného plechu. Vizualizací se měl zabývat hlavně autor.
2.Na rovných nečlenitých plochách budou hodně zřejmé stopy spadu včetně holubího trusu. Tohle musí předpokládat a řešit i architekt začátečník.
3.Přemýšlivý autor musí počítat i s běžným životem svého díla. Zranitelné části včetně pozlacených se dávají mimo dosah . Například na podstavec nebo u kašen za vodní plochu, u mariánských sloupů za umělecky zakomponované zábradlí. Jsou další vtipné způsoby nebo jejich kombinace. Zde vtip postrádám.
Prostě v Plzni je teď snůška nevkusu a paumění. Snad se to jednou v lepší obrátí, vždyť Plzeň mám rád, byť jsem rodilý Pražák.
Tyhle inženýrsky pojaté kašny nemá smysl posuzovat ve smyslu historizace versus inovace, nýbrž z hlediska tváření a jevení.......
Možná by se došlo na smysl téhle kompozice jak z hlediska dynamiky kontextu,tak i metafory. Autorovi lze jen poblahopřát k téhle karavaně TRAPASlíků.