28 komentářů
Pěkný dům..
pavrak
| 31.03.10 07:11
Pěkný dům světové kvality kousek za Prahou. Co víc si přát!? Skvělé!
okna
extrudovaný polystyren
| 31.03.10 09:52
nemohu si pomoci - existují i vodorovná okna, v některých místnostech by byla určitě vhodnější nehledě na zajímavý výhled do krásného okolí, který by jistě poskytla - ano, dům by působil jinak, možné méně strhujícím dojmem, ale pokud to byl hlavní motiv, tak to je na pováženou - jinak samozřejmě paráda !
hodnotenie
lulubco
| 31.03.10 03:16
1-
jeden z mojich najoblubenejsich domov
rk
| 31.03.10 06:48
fantsticka dispozicia,fantasticky interier.

zavidim,zavidim,zavidim.

skvele!
Kontext
Vích
| 31.03.10 08:33
Švýcarsko v Čechách, někdo to může chápat jako +, já to z kontextuálního pohledu vidím opačně. Alpské domy jsou stavěné štítem do údolí, v Rakousku i s velkým přesahem střechy a balkonem. Asi že se tak více tyčí do výšky a korespondují se skalnatými štíty hor.
V Čechách se staví tradičně chalupy hřebenem po vrstevnici, možná pro závětrné zápraží s krytou lavičkou či pro klidnou malebnost a splynutí s měkkou krajinou.
...
Daniel John
| 31.03.10 11:08
Kdyby si pan Vích přečetl těch pár písmenek z autorské zprávy, našel by odpověď na svoji kritiku. Logickou a srozumitelnou. Ale to by se pak nemohl věnovat své oblíbené kratochvíli. Psaní, jak to všichni dělají blbě. Jen mně napadá, nikoliv nutně v této souvislosti, že čím jsou informace přístupnější, tím je lidé méně berou na vědomí a méně je vyhledávají.
Jinak po všech stránkách výtečný dům, nějak se škatulka "dům ve kterém bych chtěl/mohl bydlet " povážlivě rozrůstá (-: .
Švýcarsko, nešvýcarsko...
Thomas
| 01.04.10 02:18
Docela milý dům a to hlavně v interiéru, který se nesnaží (jako mnoho jiných...) člověka zašlapat, zničit, zlikvidovat. Je to dům pro člověka. Jen mi trochu připadá zvláštní ten lživý dřevěný obklad. Technologicky poměrně náročná (určitě i nákladná) betonová konstrukce se skrývá za dřevěnou fasádou...Není to škoda?
Haussmanizace Českého Krasu
Jakub Loučka
| 01.04.10 07:38
Skládám hlubokou poklonu architektům i investorovi. Asi každý kdo byl na Karlštejně konfrontovat architektonické řešení domu s brožurou "Jak navrhovat v Českém Krasu" chápe jak dlouhá musela být cesta k takovému domu. Pravidla která byla stvořena dvěma studentkami architektury které zde byly na praxi, hájená paní co své odborné znalosti posbírala během studií stavební fyziky, tomu odpovídá její úzkostlivá snaha držet se striktně oněch "pravidel". Pouze striktním a doslovným dodržením nesmyslných pravidel se může dokázat jejich hloupost. Naštěstí jsou tvůrci tohoto domu natolik tvůrčí, tohoto principu dokonale využili a díky tomu vznikl nádherný dům. Asi to stálo hodně potu a nervů.
okna
extrudovaný polystyren
| 01.04.10 07:32
aha, CHKóóó ... tak to potom jóóó
dotaz - žádost o informaci
Václav Průcha
| 01.04.10 08:09
Co se skrývá pod pojmem "vítězný boj se ziskuchtivým občanským sdružením Mallorn" ?????
Hezke
LOtt
| 01.04.10 08:21
Ten kdo kritizoval at si pečte odstavec REGULACE a hned budete vedet co a jak!!!!!! Dum se velice povedl. Musim pogratulovat jak majiteli, tak m4 architekti.
...nuda.
Jan Pavel
| 01.04.10 08:09
Většinou nesouhlasím s Víchem, tady ale budu kritický jako on. Chápu umístění a orientaci domu, peripetie s regulativy CHKO znám z opačného konce republiky, vsadím se ale, že negativní postoj byl hlavně ke konstrukci ze železobetonu. Mně to banalizuje celkové vyznění a pocit z toho domu. Pokud by to byla čistě dřevostavba, pak bych zatleskal. Beton mi přijde do území, kde má být prvořadý respekt ke krajině, jako pěstí do zubů. Když uprostřed krajiny zapomenu proutěný košík, příroda si s ním poradí, když igelitovou tašku, bude tam navěky, to je ten pocit, co z toho domu mám.
re Daniel John a kontext
Vích
| 01.04.10 10:40
Ono je pane John z textu zřejmé, že formálně naplněné požadavky CHKO se autorům jevily jako mučení. Argument o severní stráni je sice důležitý, ale nic to nemění na tom, že cíl CHKO, udržet v kraji tradiční ráz, se nepovedlo splnit, že dům jistě zajímavý a moderní hned na první pohled ctí jinou stavební tradici než místní a jeví se proto nekontextuálním a odlišným. Říkám to pane John jen pro otevření diskuze na téma stavění v kontextu a kritické myšlení mám pravda jako hobby a nemyslím to zle, tak se omlouvám, že snad málo chválím...
Architektura Českého krasu
miroslav tomeček
| 01.04.10 10:42
Ano, Haussmanizace Českého krasu pokračuje. Při pohledu na rodinný dým v Mořině už vím, kde se vzal jeden z regulativů "orientace delší strany domu podélně s vrstevnicí". Při stavbě našeho domu jsme na toto a další regulativy doplatili.
Je třeba uznat, že pro Český kras je třeba udržet určitou formu výstavby, Správa CHKO na Karlštejně se o to ovšem snaží způsobem, který je v dnešním světě hodně nevhodný. Žádná komunikace se zainteresovanými obcemi a městy o svých rozrůstajících se regulativech, žádný sběr zpetné vazby. Hlášky CHKO typu "Sruby tu nikdy nebyly a proto tu nebudou" provází případného stavebníka při každé návštěvě CHKO, a že jich někdy musím být několik. na každou je třeba čekat i dva měsíce (jednou za měsíc se na CHKO objeví architekt, se kterým je třeba mluvit, vyzná se, dokáže pochopit a navrhnout vhodné řešení pro stavebníka i CHKO), Bez těchto schůzek není šance.
reakce na ...nuda
miroslav tomeček
| 01.04.10 10:37
nutno podotknout že beton do této krajiny patří. Velké množství kamenolomů v okolí (vč Ameriky), kameny roztroušeny po okolí či použití kamenů jako plotu či hodně betonárek v okolí (včetně tech přímo v samotném CHKO) je běžné v CHKO Český kras. Tak proč ne? Mám zkušenosti z bydlení v roubence, celá ze dřeva a má své mouchy, které v domě z betonu nejsou.
:)
Mirjana Petrik
| 01.04.10 11:28
gratulace
Architektura Českého krasu
miroslav tomeček
| 01.04.10 11:26
Ano, Haussmanizace Českého krasu pokračuje. Při pohledu na rodinný dým v Mořině už vím, kde se vzal jeden z regulativů "orientace delší strany domu podélně s vrstevnicí". Při stavbě našeho domu jsme na toto a další regulativy doplatili.
Je třeba uznat, že pro Český kras je třeba udržet určitou formu výstavby, Správa CHKO na Karlštejně se o to ovšem snaží způsobem, který je v dnešním světě hodně nevhodný. Žádná komunikace se zainteresovanými obcemi a městy o svých rozrůstajících se regulativech, žádný sběr zpetné vazby. Hlášky CHKO typu "Sruby tu nikdy nebyly a proto tu nebudou" provází případného stavebníka při každé návštěvě CHKO, a že jich někdy musím být několik. na každou je třeba čekat i dva měsíce (jednou za měsíc se na CHKO objeví architekt, se kterým je třeba mluvit, vyzná se, dokáže pochopit a navrhnout vhodné řešení pro stavebníka i CHKO), Bez těchto schůzek není šance.
Podivná česká architektura
Jaroslav Klíma
| 01.04.10 11:49
Nechce se mi uvěřit, že se tento dům někomu opravdu líbí. Úplně souhlasím s panem Víchem a jeho argumenty, navíc, jako staršímu člověku,kterému vadí zbytečné schody, je mně zřejmé, že orientace osy domu kolmo k vrstevnici přidá minimálně jedno patro a tudíž další schodiště. Ale i jinak se mně dům vůbec nelíbí, sedlová střecha bez přesahu vypadá divně a neprakticky, dřevěné obložení je samoúčelné (asi proto, že "se to teď dělá") a bude vyžadovat brzy údržbu až oprší - rozhodně to není dům, ve kterém bych chtěl bydlet. Působí na mě studeně a smutně, jakoby nedodělaný a opuštěný. Správě CHKO lze vyčítat jen snad to, že tuto stavbu povolila. Cestuji hodně po světě a dívám se jak se tam staví, ale to je v ČR považováno za krásné (aspoň některými architekty) se v Západní Evropě moc nevidí. Za příklad toho, co považuji za útulné a praktické bydlení dávám hned v sousedním odstavci prezentovanou vilu v Bussumu.
Miroslav Tomeček
Jan Pavel
| 01.04.10 11:19
Pokud je použití kamenů v CHKO Český kras běžné, proč dům "simuluje" dřevostavbu? Proč nevyužívá tedy tradiční kámen v kombinaci s betonem? Bylo by to autentičtější. Ten dům mi přijde jako kočkopes bez kontextu. Argument s ´betonárkami´ mi přijde legrační.
Reakce jedné ze studentek..
Eliška Shejbalová
| 01.04.10 12:27
Dobrý den pane Loučko,
budu za "potrefenou husu", ale nedá mi to, musím reagovat.
Vámi zmiňovaná brožura (http://www.ceskykras.ochranaprirody.cz/index.php?cmd=page&i d=1004&lang=cs) vznikla před pár lety jako vedlejší produkt urbanistické studie, která se zabývala minulou, současnou i budoucí výstavbou v obcích CHKO Český kras. Její cíl byl jasný - zkusit umírnit nekontrolovatelnou masovou výstavbu nesmyslných katalogových domů. Zajeďte si na výlet třeba do Třebotova nebo Kosoře a uvidíte nevídané.. A možná pozměníte názor.
Brožura není žádné dogma, ale obecné doporučení, které určitě nejde vždy a všude bezmezně uplatňovat. Ani nemá žádnou "donucovací" schopnost. Řídíme se platnou legislativou, která je v mnoha ohledech mnohem mírnější, ne?
A otázka na závěr - v čem se lišila spolupráce s CHKO Jizerské hory při návrhu rodinného domu v Horním Maxově, kterou považujete za přínosnou?

PS: Já osobně jsem z domu v Mořině nadšená a autorům i investorovi tleskám..
Jen několik poznámek k betonu
Michala Hrnčířová
| 01.04.10 03:59
Jan Pavel: Srovnáváte domy a odpadky? Je zakořeněno hluboko v naší stavební tradici dělat domy tak, aby trvaly, nikoliv aby si s nimi "příroda poradila". Beton je přírodní materiál s mimořádně vhodnými vlastnostmi a není žádný důvod, proč by narozdíl od dřeva "do krajiny" nepatřil. Argument s betonárkami (pana Tomečka) je naopak zcela k věci - využívání lokálních zdrojů je základem dnes široce uznávané teorie trvale udržitelného rozvoje.

Stejně jako Vy si myslím, že dřevěný obklad monolitické konstrukce je úplně mimo - přísný a nadčasový dům je navlečen do módního hábitu.

K orientaci štítu - lokalitu neznám ale z fotografií, na kterých jsou okolní domy, se zdá, že v daném místě kontext zdaleka není jednoznačný.

Jinak ačkoli mne zejména fasáda stavby a formování hmoty domu (a s tím související provoz) za srdce nechytá, z prezentovaných fotografií mám dojem, že je to jeden z dobrých způsobů, jak žít dnes v Českém krasu.
Jan Pavel a beton
Miroslav Tomeček
| 01.04.10 04:37
Ještě že se majitel rozhodl simulovat dřevostavbu. Použití, či simulace, kamenů by dům, při svém umístění na poměrně prudkém kopci do údolí, působil jako "zřícenina starého hradu", Dřevo je daleko jemnější pro dané umístění. Kousek je les.
Netvrdím že to není kočkopes, netvrdím, že to je dokonalé. Je to dům, který stojí za to se na chvíli zastavit a z protějšího kopce si prohlédnout. Toť vše.
Čím více podobných staveb, tím ostřejší pravidla CHKO. Podobné stavby jsou jejich náboji. Celá ochrana CHKO stojí na jednom architektovi (který tu mimochodem ještě svůj názor nezveřejnil), když ten je pro něco, všechno ostatní nemá v CHKO šanci.
to Michala Hrnčířová
Jan Pavel
| 01.04.10 06:00
Promiňte, ale z Vaší reakce nepředpokládám, že by jste byla tak hloupá, aby jste mé nadsazené přirovnání brala doslovně. Naopak myslím, že velmi dobře chápete jeho smysl. Podstatou je princip. Chápu, že respekt k přírodnímu prostředí je vlastní spíše skandinávským architektům, než těm našim, stejně jako práce s čistě přírodními materiály a principy...
Xtrakt
Jan Sommer
| 01.04.10 10:14
Asi tu vidíme maximum výtvarna. Jako bývalého obyvatele paneláku mě velmi oslovila ta skoro všudypřítomná zábradlí. Vrchlík panelákové schodišťové šachty lze sotva nevidět v plochém stropu haly (nebo jak tomu říkají). Každý už dnes rozumný budoucí dědula ocení horizontální komunikaci (dům obvykle stavím na zbytek života, možná zdravotně velmi komplikovaný, ale je tak těžké se mu vyhnout). Normálně na belhajícího staříka zbyde přízemí. Zde si užije ložnic ve 2. NP. Díky šachtě haly bude nejspíše i v teplíčku.
spolupráce s CHKO : pro Elišku Shejbalovou
Jakub Loučka
| 02.04.10 08:15
díky za reakci. Z brožury je jasné za jakých okolností vznikla, jedná se skutečně o vedlejší produkt urbanistické studie. Jako ke školní práci proti ní nemám výhrady, děsivé je to že funguje skutečně jako příručka, na kterou se správa CHKO odkazuje téměř jako na bibli. Možná jste tomu již nebyla přítomna ale jako další podklad k příručce jsou i fotografie takových domů, které se těm katalogovým velmi blíží. Pokud existuje návod je to v pořádku, ale v případě českého krasu je nástrojem pro někoho kdo nikdy neměl s architekturou nic společného (stavební akustika, ne fyzika) Dílčí rozhodnutí na osobním jednání : no tak tohle ne, to se nám nelíbí, toto okno je moc obdélné, to má vypadat takhle, ten okap moc vysoko, ten komín ne tady ale sem..: ve chvíli kdy je dům nakreslený mohou skutečně přivést k šílenství. Navíc, pravidla kde mi podobu domu diktují smajlíci nelze považovat za odborné. Jednání o Horním Maxově bylo také dlouhé, intenzivní, ale v pdostatě i tvůrčí, po prvotním nepochopení vedlo k oboustranně přijatelnému umírněnému návrhu který byl stále moderní.
Pekné okolie
Miro R
| 02.04.10 02:32
Veľmi pekná okolitá krajina.. Rád by som sa nadýchal tej prírody, ktorú tuším a čítam z fotiek, zachytávajúcich fázy realizácie. Isto sú tu nádherné jessenné dni, dni podzimu.. Tie opary a hmly..
Drevený obklad tu zohráva okrem dekoru aj funkciu akejsi izolácie, aby sa konštrukcia tak brzko a brutálne nezahrievala ako aj neochladzovala.. No a pokial ide o tie prekrytia a presahy strešných rovín, tvar okien, použitie či absenciu balkónov, načo to riešiť..
Tá krajina sa mi ozaj veľmi páči.
Pekný deň.
+
Miro R
| 02.04.10 02:19
Ozaj, skoro som zabudol, atmosféru poslednej fotografie, prípadne aj šiestej od konca, by umocnil, hoc to isto znie brutálne či podivne, jednoduchý, oceľový kríž..
...
Daniel John
| 09.07.11 11:55
Velmi pěkné místo a citlivě osazený dům, na svahu hned vedle se pasou ovce, nad domem už jen les, tak trochu konec světa a přitom kousek od Prahy. V zimě bych se nechtěl k domu dostávat(-: Dům zapadá bez problémů, dřevěný obklad působí dobře a na svém místě logicky, interiér je také nesmírně povedený. A okolní domy snad splňují potřebné regulativy, ale na koukání to pěkné není.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od m4 architekti