Žít, navrhovat a stavět v brněnské Masarykově čtvrti je inspirující. Valná většina domů v této oblasti pochází z rýsovacích prken předních meziválečných architektů. Tato čtvrť byla, je a bude spojována s bydlením brněnské smetánky. Ceny vil a pozemků na jižních svazích Pisárek šplhají do závratné výšky. Na Kalvodově ulici zde sídlí i ateliér architektů Buriana a Křivinky, kteří jsou kromě regulačního plánu tohoto území i autory rozestavěné vily v sousedství Pilařových modrých kostek na Neumannově ulici. Pravděpodobně nejelegantnější vila v porevolučním Brně se dokončení nedočkala a dnes je její torzo výborným exemplářem porevoluční atmosféry v dějinách České republiky.
S pozvolným uzdravováním se naší společnosti přicházejí i zdravější zakázky. Dokladem toho nechť je další zakázka pro ateliér Buriana a Křivinky na komfortní rodinný dům nacházející se na ulici položené o několik vrstevnic výše než nedostavěný zmar. Velkorysou horizontální kompozici rané vily střídá důmyslná hra objemů vyvolaná komplikovanější situací. Jižní svah je pro bydlení ideální, avšak přístup z jihu už tak ideální není. Velkorysá parcela však umožnila odsunout dům co nejvíce od ulice, čímž se zlepšila intimita života obyvatel.
Jižní předpolí je vyhrazeno nástupu a příjezdu do dvojgaráže. Dle mého vkusu příliš výrazné betonové schodiště ústí do prolákliny vytvořené červeným objemem obývacího pokoje, jídelny a kuchyně a hráškovou kládou ložnic. Nad ložnicemi se nachází stříbřitá pracovna pána domu. Toto hmotové řešení přineslo stavbě drobnější měřítko a dům lépe zapadá do okolního koloritu vilové čtvrti.
Nebyla by to komfortní vila, kdyby nedisponovala bazénem. Ten je situován do severní části pozemku tak, že s ostatními hmotami vymezuje obytnou terasu. Do ní ústí okna kuchyně, ze které může maminka kontrolovat dovádění potomků. Provoz domu je skutečně vyprecizován, inu Burian s Křivinkou. Obzvláště vydařené je společenské červené patro plné průhledů a dalších zajímavých prostorových zážitků.
Realizace rodinného domu na Preslově ulici pokračuje v uměřené konzervativní linii brněnské architektury. Nejsme svědky žádného současného manifestu ani přebujelé formální exhibice. Burian s Křivinkou jsou společně s Lábusem a Pleskotem sázkou na jistotu. Klidná síla jejich architektury vychází z důmyslně komponovaného vnitřního prostoru a mistrné práce s materiály a detaily. Poklidný vývoj jejich tvorby nerespektuje okolní chaotický svět řítící se do záhuby, ale nabízí alternativu tradičnější konzervativní cesty spoléhající na ověřené elementární hodnoty. Osobně mám ale raději Möbiovy proužky ;o)