Projektant interiéru:Markéta Cajthamlová, Lenka Brožová
Adresa: Thákurova 9, Dejvice, Praha, Česká republika
Investor:ČVUT v Praze
Soutěž:2004
Projekt:2005-09
Realizace:2009-10
Užitná plocha:33340 m2
Zastavěná plocha:4995 m2
Obestavěný prostor:147041 m3
Náklady:1 225 000 000 CZK


zpět na článek
34 komentářů
dum-pismeno, skola-veznice
manonym
| 24.02.11 12:31
Neco je na tom celkem zabavny, ale zajimalo by me jaka pak asi bude akustika v ty prednaskovy sini, ja se obavam, ze to bude trochu proti srozumitelnosti, ale treba se pletu.
A co v zimě!?
May
| 24.02.11 12:51
Je sice krásný, že budova je v letních měsících nachlazována, ale v zimním období po 14 dnech od otevření sedáváme na přednáškách zabalený do dek, protože už i v kabátech je tam zima.
Ale abych jen nekritizovala, u téhle stavby opravdu platí, že v jednoduchosti je krása.
Paráda!
platznerová
| 24.02.11 01:47
Blahopřeji, Laička.
super
Vojtech Hybler
| 24.02.11 02:36
krasnej barak, gratuluju
dvosni fasada - strahovske koleje
Igor Bureš
| 24.02.11 08:55
libi se mi dvorni fasada jakoby z oka vypadla strahovskym kolejim, jen skoda ze tam nejsou take ty sirokaanske chodby :D
Nechtěl bych být autorem této stavby
Jan Vaněček
| 24.02.11 09:56
Nová budova architektury je postavená a připravená na studenty. A autoři se spíše připravují na vlnu kritiky, které se jim od kolegů, pedagogů a studentů asi dostane. Samotný komentář autorů působí ustrašeně, plačtivě, spíše se omlouvají za to, jak budova vypadá. Mají proč. Podle mnohých totiž za nemalý peníz postavili ustrašenou, obyčejnou a nehezkou stavbu pro disciplínu i dle autorů nejkrásnější. Popravdě, ať už by budova byla jakákoliv, byla by podrobena tvrdé kritice vždy. Tímto svatostánkem prošlo a projde obrovské množství lidí a bude to navždy "jejich budova". I když často platí, že co architekt to názor, můžeme odhadovat, že zde se shodnou a velká většina ohlasů bude negativních... Brzy tu bude plno "promarněných šancí, blamáží, přezdívek...a navíc, "co tomu řeknou v Brně?" Autoři si rázem říkají "že já to měl(a) zapotřebí".

Ale ono postavit dobrou budovu pro architekty není jednoduché. Navíc jí užívá více než 1800 skoro-architektů...obrovské číslo. Nemělo by být kritice podrobeno spíše to? Pokud na začátku změním toto číslo, na konci skončím i u jiné budovy...
Co na to studenti?
DIN
| 24.02.11 10:09
I přes tradiční materiálovou (a částečně i prostorovou) působivost (škoda, že se v exteriéru přestalo dostávat obkladaček) mi celek připadá hodně strnulý (i kvůli té "věčnosti" betonu) a nepřívětivý/smutný. Jsem tedy docela rád, že tam ty "suicidiální sochy" od Hejduka nejsou. To už by byla velká deprese...
I ten schematický koncept 3/4 čtverců resp. 3 atriíí (se vstupem "do rohu" asi není to pravé. Interiér působí nepřehledně a roztříštěně - příliš mnoho komunikací a směrů (atrium mělo být asi jen jedno). Nemluvě o tom, že před turnikety není výstavní prostor ani jiná část pro volný přístup veřejnosti (jak má pak škola působit otevřeně, když se hned u vstupu musíte legitimovat). I přes veškerou chválu, kterou na to mnozí teoretikové, novináři a architekti pějí (a pokládají budovu za vzor a prototyp té kvalitní a "opravdové" architektury s nějaký vyšším posláním - stejně jako další práce Aleny Šrámkové), jsem spíš na rozpacích.
Proto by mě zajímalo, co si o tom myslí sami studenti coby uživatelé baráku - a vůbec "mladší generace"...
Administrativa pro továrnu
Martin Hladký
| 24.02.11 10:42
Z fotografií na mě objekt nové fakulty Architektury ČVUT působí spíše jako krásné administrativní centrum v továrním bloku. Tam by bylo krásné, nepřehlédnutelné... Možná je to dáno těmi velkými okny, možná tvarem budovy, možná taky tím že nejsem architekt a mám na věc trošku jiný náhled... Tím neříkám, že se mi provokativní architektura nelíbí, ale tady mi trošku chybí...
Příjemné překvapení
janushi
| 24.02.11 11:29
Na naši novou budovu jsem byla hodně zvědavá, neustále jsem na chodbách poslouchala studenty i učitele, jak je strašná a nepraktická, mě samotnou velmi odrazoval venkovní vzhled poslucháren (lesklé zářivě barevné šupinky?). Po dvou týdnech musím přiznat - moc se mi tam líbí. Ano, spousta věcí nefunguje tak jak má (za vše zmíním například vypínači ovládaná okna, která se otvírají tak pomalu, že se musíte hodně soustředit, abyste si všimli, že se vůbec pohybují - mezi jiným to znamená, že otevře-li je někdo omylem, trvá pět minut než se otevřou, dalších deset než dotyčný vykoumá, jak je zase zavřít, a dalších pět, než se zavřou, a mezitím už jsou všichni zabalení v kabátech a jde jim pára od pusy), každopádně budova splňuje to, co má - důstojnou reprezentaci fakulty a hlavně funkci místa, kde se lidé setkávají a rádi tam setrvají i po skončení výuky. Jestli někdy já sama postavím něco podobného, budu se sebou velmi spokojená
davy studentu
Morys
| 24.02.11 11:09
1800 je na první pohled hrozivé číslo, ale může to být i potenciál fakulty, to pokud se povede, aby ty lidi ve škole žili a učili se i od sebe navzájem. To je zmiňováno i v komentáři autorů...v jeho první polovině, ale ve druhé polovině tomu protiřečí banální zákazy, které naznačují, že to bude záležet spíše na uklízečkách a jejich vedení. Ke kreativní atmosféře patří polepené zdi a pořezané stoly, "čistota" se lépe vyjímá v časopisech a na (archi)webu. Snad až si to všichni , kteří to zaplatili, prohlédnou a nafotí, atmosféra povolí. Přál bych to studentům i budově.
Má potenciál.
Kulhavá stará dáma, ta architektura česká...
Jan Pavel
| 24.02.11 11:23
...v zajetí stařecké demence, s odkazem první republiky v záchvěvech paměti, v pevném sevření mocných mafiánských chapadel developerských goril se sklání nad černou jámou, jak ústím tunelu, jejím hrobem...
Bravo!
Mirko Baum
| 24.02.11 08:30
Pripojuji se k Hyblerovi, snad jen az na ty tri barevné krabice, které vypadají, jako by je tam pridal nekdo, kdo paní Srámkovou nemá rád. Já ji rád mám. Bravo!
vězení
trikpa
| 25.02.11 02:59
Naprosto souhlasím s příspěvkem p. Jana Vaněčka.

Jen pro doplnění z fotek to tak sice nevypadá, ale budova je temná i přes veliké světlíky a okna po celém obvodu a dodatećné umělé osvětlení. všude jsou temná zákoutí a v kombinaci s pohledovým betonem a ochozy si člověk připadá jako ve vězení, a to bez nadsázky. Celé prostředí i přes občasné záblesky veselých barev je pochmurné a smutné, celé pohlcené právě betonem. Dle mého názoru by budova, kde studenti tráví většinu svého dne méla být veselá a inspirativní, čili pŕesné naopak než se zde bohužel povedlo.
plastiky
Adela
| 25.02.11 11:19
"dum sebevraha" a "dum matky sebevraha" umistit pred skolu???????
doufam,ze se tento napad nezrealizuje!!!
Výborně!
David Dvořák
| 25.02.11 11:54
...přidávám se do dlouhé řady gratulantů!!!
Rozporuplné dojmy z osobní návštěvy
Jan Stratílek (student z Brna :))) )
| 26.02.11 11:48
Oceňuji přístup a zralost autorů, kteří se vyhnuli prvoplánové exhibici a vytvořili budovu, která skutečně je tak trochu mimo čas. Zpočátku mi to přišlo dost zvláštní, ale po nějaké době tomu začínám rozumět. Co tam ale v tom případě dělají ty podivné barevné krabice?? O tom betonovým megasloupu před fakultou ani nemluvě. Na jedné straně toliko řečí o pokoře a jednoduchosti, ale na straně druhé tahle trochu nepochopitelná gesta.
Především dispoziční řešení mi nepřipadá zrovna šťastné a připadá mi, že autoři nedostáli slibu a vytvořili solidní labyrint. Vstup do budovy je rohem, uvnitř 3 prakticky stejná atria, nejrůznější schodiště....jako náhodný návštěvník prakticky nevíte, kde vlastně zrovna jste. Já jako architekt s půdorysem jsem jakž takž tušil, ale myslím, že nebýt navigačních šipek, obyvatelé i návštěvníci by zoufale bloudili. Pohled seshora dolů do atria bude pro lidi se závratí asi problém těch 9 pater je už fakt hodně.
Vinu asi skutečně nelze dávat autorům, ale objemnému stavebnímu programu, který se do budovy musel vejít. Ateliéry v horních patrech jsou myslím pěkně vyřešeny a bude se v nich pohodlně pracovat. Ale vnitřní prostory jako celek na mně působí nevstřícně a myslím, že 3 obří atria jsou fakt zbytečná.
Abych to shrnul, vidím tu rozpory, budova skutečně stála nemálo peněz, a tváří se minimalisticky, možná, že to tak ale úplně ve skutečnost není. Za strohou obálkou se skrývají spíš průměrně kvalitní vnitřní prostory, které sice svoji funkci splní, ale jestli i něco víc, těžko říct. To už ukáže čas.
Hejduk
Vich
| 27.02.11 07:56
Docela by mne zajimalo, proc chybi Hejdukovi sochy u vstupu, existuje k tomu nejaky racionalni duvod?
hejduk
Jirka Deyl
| 27.02.11 11:17
Hele Adélo, ty ty sochy neznáš nebo co?

Jako studentovi se mi celá budova moc líbí. Všechny nedostatky jsou spíš problémy s uváděním do provozu a určitě se během měsíce vyřeší. Je to krásné a inspirativní prostředí. Skromnost a pokora nemusí znamenat uťápnutost, to snad paní profesorka dokázala. (ale jak na Šváchově přednášce poznamenal Přikryl, ona je víc autorka monumentální a do detailu vycizelované architektury než architektury prosté a obyčejné) Proto ta velkolepá gesta poslucháren a betonového sloupu.

Celou stavbu sem docela intenzivně sledoval, těšil jsem se dovnitř, Očekávání se víc než jen naplnila. Nejlepší je, že i hodně z odpůrců návrhu, co ho na školní půdě pořád kritizovali, změnili názor. Snad to nadšení vydrží. Zatím největší radost mám z už zmíněné transparentnosti.

A docela by mě zajímalo, kde je ta nepřehlednost, zmatečost a temná zákoutí, které někdo popisuje výše.
to DIN
Honza K
| 27.02.11 05:59
souhlas s DIN
škola
jih
| 01.03.11 08:04
Je to krásná transparentní administračka - vlastně parádní úřad čehokoliv. Vzpomínám si ale na návštěvu v Sizově škole architektury v Portu a následné radosti a chuti tvořit. Dům je totiž navržen jako reálná učebnice architektury. Všechny možné principy včetně klasicistního trojzubce lze zažít na vlastní kůži. A to mi přijde pro školu důležitější, než brutálně minimalistický koncept. Jde tu přeci o studenty?! Po návštěvě nové školy jsem cítil spíš úzkost, v horních patrech závrať a celkově depresi. Asi jsem měl smůlu, že byl dům více prázdý než zaplněný. Díkybohu jsem pokračoval do vedle stojící knihovny s jedním příjemně proporčním atriem a betonech, které ne že by snad někdo polepil, ale rovnou je pokreslil . Studentům přeji, aby přísnost domu překonávali ve svých projektech, a sebevrahům, aby volili to nejpietnější atrium.
Názor
os00
| 01.03.11 10:48
Zvenku: Ta budova se mi líbí kromě těch barevných krychlí. Přesně jak to výše zmínil Jan Stratílek - tolik řečí o pokoře a pak taková laciná gesta...
Zevnitř: V budově jsem nebyl (zvenku jsem ji viděl na vlastní oči), ale když se podívám na ty fotky, tak mi to přijde všechno dost depresivní. To je ale tím, že je všude ten krásný šedý beton. Nemám rád pohledový beton. O jeho estetických kvalitách opravdu nejsem přesvědčen a navíc šedá barva je podle mého názoru naprosto nevýrazná a depresivní, pokud je použita ve velké míře. Někdo tu už zmínil, že mu to připomíná věznici - mě taky. Je to chladné, neútulné a neosobní. Kdybych byl robot asi by mi to nevadilo, ale to nejsem. Takže celkově se mi interiér spíš nelíbí (jestli se někdy dostanu dovnitř tak budu moct líp posoudit, ale dost pochybuju o tom, že změním názor).
promarněná šance?
michal
| 02.03.11 10:20
Záměr architektů udělat "skromný a nadčasový" dům chápu, ale nějak pi připadá, jestli toto nebyla promarněná šance. Celkovou dispozici a její fungování nebudu hodnotit, protože jsem v budově sám nebyl, ale z půdorysů a fotek to na mne působí jako méně zdařené návrhy z předmětu ZAN. Nakloněné přednáškové místnosti, jejich barovnost a vnější povrch nechápu vůbec.

No a ty plastiky? Jejich příběh a původ neznám, takže se možná mýlím (doufám).Název opravdu sedí, k nezvládnutým státnicím nebo probdělým nocím před odevzdáním ateliéru asi nic lepšího už nešlo.... Ale co se týká toho, jak vypadají a to jak jsou na ploše před fakultou rozmístěny - nechápu. To má ten prázdný plac nejak oživit? To se jako nešťastní studenti mají do nich trefovat skokem z desátého patra? (v tom případě možná že dobře, že se ty okna otvírají tak pomalu, i když to asi není chyba architekta)

Pokud architektura nedokáže žít se svými uživately (např. vylepování letáků, inzerátů atd... uplně je vidím na tom sloupu a na těch plastikách), a potřebujete k ní manuál se zákazy, tak je podle mě něco špatně.

Kontrast s technickou knihovnou o kousek vedle je opravdu smutný.
...
vga
| 02.03.11 01:24
No myslím si, že hlavně bude záležet na těch co tam učí a budou učit. Co se týká budovy, tak mi nepřipadá až tak špatně vyřešená, ale chybí mi tam jedna podstatná věc - něco co by budoucí architekty nutilo kreativně myslet. Je to uvnitř takové deprimující. Minulý týden jsem byla v Anglii. Navštívila jsem i město Lincoln. Nevím, ten interiér mi na místní fakultě architektury připadal takový vstřícnější - posuďte sami ... a nemyslím, že to je tím, že je v provozu 9let. http://www.rickmather.com/practice#/project/school_of_archit ecture
student
Ondřej Kyjánek
| 03.03.11 10:56
Ve škole jsem prakticky každý den a pracuji zde rád. Do staré budovy jsem chodil možná 2x za týden? To mluví myslím za vše.
..No jo, vga,...
šakal
| 04.03.11 08:03
...jenomže na té anglické škole architektury v Lincolnu je znát, že autor se dívá na svět radostnýma očima, chce lidem dát co možno nejvíc a netouží je vychovávat, cepovat a mentorovat, zatímco z té pražské školy až příliš kouká polepšovna: "Tady máte - a buďte rádi za to, co vám dáváme. I tak je toho víc než dost. Ještě byste zpovykali!..."
nervozita
Michal Just
| 08.04.11 04:16
Kdo navštíví NTK a pak fakultu, tak si udělá obrázek sám. Ty prostory mají jiné světlo, jinou tíží, jinak dýchají, jsou jinak čitelné a přehledné. Detaily a čistota nosné konstrukce je také velice rozdílná.
Pochopitelně může někdo reagovat, že to jsou dvě rozdílné stavby, ale jde především o atmosféru, a ta se může opakovat.
Paní architektka Šrámková se jednou zajímavě vyjádřila o tom, že někteří architekti tvoří nervózní architekturu. Je mi to líto, ale tato stavba a její detaily na mne působí stejným dojmem.
nervozita
Michal Just
| 09.04.11 01:03
Kdo navštíví NTK a pak fakultu, tak si udělá obrázek sám. Ty prostory mají jiné světlo, jinou tíží, jinak dýchají, jsou jinak čitelné a přehledné. Detaily a čistota nosné konstrukce je také velice rozdílná.
Pochopitelně může někdo reagovat, že to jsou dvě rozdílné stavby, ale jde především o atmosféru, a ta se může opakovat.
Paní architektka Šrámková se jednou zajímavě vyjádřila o tom, že někteří architekti tvoří nervózní architekturu. Je mi to líto, ale tato stavba a její detaily na mne působí stejným dojmem.
Nuda s každým krokem
Ondřej Žák
| 28.06.11 01:40
Vždy, než začnu hodnotit nějakou stavbu, vždy si ji musím prohlédnout (at už na papíře či hotovou stavbu).
Tuto stavbu jsem si pečlivě prohlédl interiér i exteriér. Závěr? Kamkoli v kročím připadámi, jakoby někdo chtěl postavyt dokonalost ale stvořil podřadnost. Každým krokem se čím dál víc nudím, snažím se uklidnit (snad o patro víše to bude jiné. Opět na každém kroku to samé, holé, nudné, snad jako návrat do jeskyně!
to: Ondřej Žák
šárka
| 28.06.11 09:54
Ondřeji, nechci rejpat, ale tohle už si nemůžu odpustit- pokud chodíte do budovy architektury jako uklízeč, pak je to (snad) OK, ale pokud tam studujete, tak bych vám chtěla doporučit, abyste se buď opravdu důkladně doučil vyjmenovaná slova, nebo používejte v písemném projevu alespoň automatickou kontrolu gramatiky, která sice neopraví vše, ale něco přece... nechci, aby to vyznělo jako mentorování, ale jednou- byť jako architekt- budete muset občas něco napsat- a pak by se Vám ty hrubky mohly šeredně nevyplatit. To jenom na okraj...
auu
čeština
| 28.06.11 09:10
Auu, mě to tak bolí, když čtu slova "postavyt" nebo "víše"...přečtěte si pár knih, třeba to bude lepší.
ad auu
Jan Sommer
| 29.06.11 01:44
Jasně, hlavní je, že daleko precizněji artikulují architektonické detaily, dispozice či průčelí a jiné podobné náležitosti a souvislosti.
ad Somer
Plha
| 29.06.11 10:25
čo je také "artikulují architektonické detaily" ??? Definujtě Somer.
no
PeeKaa
| 09.08.14 10:32
za vela penazi malo muziky.. a menej v tomto pripade nie je viac (inak pani prof. Šrámkovú mam rad, imponuje mi u nej prave ta urcita strnulost a expresivita, ale na mensich stavbach.. v tomto pripade je ta strnulost hroziva, ale nie expresivna v pozitivnom zmysle slova)
Názor studenta
Student
| 30.05.19 03:47
Z venku krásná a reprezentativní budova. Naláká vás nahlédnout dovnitř, kde bohužel první dojmy jsou velmi depresivní a smutné. Interiér působí studeně, atrium je velmi nepřehledné a nereprezentativní. Na druhou stranu, ateliéry jsou pohodlné a nadstandardní. Ale je otázkou, jestli se kvůli tomuto prostředí jednotlivé ateliéry příliš neizolují. Narozdíl od fakulty stavební, kde se studenti v open-space ateliérech potkávají, pozorují práce studentů pod vedením jiných vedoucích a inspirují se tvorbou studentů vyšších ročníků, ve fakultě architektury je to přesně naopak.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od Šrámková architekti, s.r.o.