Architektonická soutěž na železniční nádraží v Brně má svého skrývaného „Černého Petra”. Holandský architekt v ní nabídl variantu rozšířeného nádraží ve stávající poloze. Jako rudý hadr na býka zapůsobil na představitele brněnské radnice návrh, jak by mělo vypadat hlavní železniční nádraží, a to návrh z dílny holandského architekta
Ericka van Egeraata. Jeho firma EEA se přihlásila do ideové soutěže na podobu nového vlakového uzlu, ale bojkotovala základní požadavek - nakreslit nádraží v odsunuté poloze.
Radní minulý týden na tiskové konferenci vyhlásili výsledky soutěže, ale o „partyzánském díle” se nezmínili.
Kancelář EEA zpracovala projekt obřího podzemního nádraží v centru města, přičemž stávající historická budova by zůstala součástí stanice. Nově by vzniklo náměstí u vyústění Masarykovy třídy. Autoři vytvořili i několik počítačových vizualizací.
„Investovali jsme do projektu dva miliony korun, protože jsme o jeho správnosti přesvědčeni. Město má růst přirozeně a zůstat jedním celkem,” uvedl
Erick van Egeraat, který se do práce pustil mimo jiné proto, že jeho manželka pochází z Brna.
Porota hodnotila šestnáct projektů, jediný z nich - návrh EEA - okamžitě vyřadila.
„Na to jsme se ani nedívali, protože autor řešil zcela jiné zadání. Někdo si dal příliš mnoho práce, která musela stát hodně peněz, ale přitom dotčený musel vědět, že neplní podmínky a bude vyloučen,” řekl bývalý hlavní městský architekt Jaroslav Josífek, který v porotě seděl.
Nabízí se hned několik otázek: Proč prestižní architektonická kancelář utratila miliony, i když věděla, že nemá šanci uspět? Nejde o provokaci, ze zákulisí řízenou aktivisty, kteří odsun nádraží nechtějí? O pokus udělat si rozruchem reklamu?
Bronislav Benedek z pražské pobočky EEA toto odmítá.
„Jsme nezávislí vůči jakékoliv skupině. Jako mezinárodně uznávaný ateliér děláme stovky projektů a nemáme zapotřebí vyvolávat uměle nějaké pobouření,” tvrdí. Dodal, že nádražím v podzemí by město ušetřilo.
„Myslíme si, že ideová soutěž měla přinést různé nápady, ale zadavatel měl podmínky dopředu tak úzce ohraničené, že to bylo o ničem,” míní Benedek. Vedení firmy se zatím nerozhodlo, zda verdikt brněnské poroty právně napadne.
Firma EEA nyní například v Bratislavě chystá
River park, areál hotelů, restaurací, bytů a kanceláří na břehu Dunaje pod hradem.
Hlavní porotce, pražský architekt
Josef Pleskot, si myslí, že návrh EEA nemusel být špatný.
„Lze o tom diskutovat, ale regule soutěže jsou dány. To by pak někdo mohl přijít s nápadem, že nádraží má být na severu města,” uvedl
Pleskot.
V závěrečném hodnocení projektů jsou u návrhu EEA jen dvě věty; mimo jiné se tam píše, že
„přeložené řešení nebylo předmětem zadání soutěže.”