Muzeum letectví v Krakově je jedním z největších muzeí aviatiky na světě. Je umístěno v památkově chráněných budovách a hangárech původního krakovského letiště Rakowice-Cyzyny, prvního letiště na polském území postaveného v roce 1912 pro 7. letku Rakousko-Uherského císařství.
V roce 2005 byla vyhlášena soutěž na návrh nové hlavní budovy muzea. Byla to první celoevropská architektonická soutěž po přijetí Polska do EU a jejím vítězem se stal německý architekt.
Syntéza idey létání, ducha místa a starých konstrukcí historického letiště vytváří silnou inspiraci pro návrh nové expresivní budovy Muzea aviatiky. Půdorys starého letištního hangáru vytyčil rozměry nové budovy (60x60 m) a vymezil také její výšku (12 m). Architekt vyšel z tohoto modulu, stříhal, ohýbal a překládal, až budova vypadá jako by byla vystřižena a složena z papíru, jako když se se skládá papírové letadélko. Má tři křídla, nosná konstrukce je „odlitá“ z monolitického betonu, a přitom působí lehce a vzdušně. Velikost a orientace křídel oddělila prostory pro tři různé funkce a vytváří tak pro návštěvníky snadno čitelný vnitřní prostor. Na třech podlažích je nyní k dispozici 4500 m².
Po vstupu do budovy stojí návštěvník před volbou, zda jít do vzdělávacího křídla s 3D kinem, nebo přímo na výstavní plochu s letadly. Muzejní expozice jsou opticky propojeny s okolím budovy. Vysoké skleněné stěny umožňují výhled na letištní plochy s vyrovnanými letadly. Naopak letadla uvnitř severního křídla budovy vůbec nevypadají jako uzavřené muzejní exponáty, ale jen jako na krátko schované pod střechou a připravené kdykoliv vzlétnout k obloze. Vedle výstavy letadel a 3D kina je v prvním patře nové budovy, restaurace a bar s výhledem do expozic, knihovna, přednášková místnost pro 150 lidí a multimediální sekce, na druhém patře jsou umístěny kanceláře.
Nová budova muzea letectví nevypadá ani jako „dům“ ale spíše jako architektonická skulptura rafinovaně vyjadřující svou funkci.
Pysall.Ruge Architekten