Mezinárodní terminál SFO

Mezinárodní terminál SFO
Adresa: Highway 101, San Francisco, USA
Investor:Bureau Of Design And Construction
Realizace:1993-2000


Byli jste někdy na letišti sami? Vím, už jste velcí a rodina vás nemusí nikam doprovázet. Mám na mysli osamocení, když nikde není ani noha. Sen mnoha fotografů architektury a zároveň noční můra všech slušných lidí. Bylo 11. září 2001 a na pátém nejrušnějším americkém letišti byly pouze policisté, televizní štáby a jeden dezorientovaný turista. Vznikly tak exkluzivní fotografie, které je možné pořídit pouze před kolaudací a za událostí, které si nikdo z nás nepřeje.
SOM je po japonské Nikken Sekkei druhá největší architektonická kancelář na světě. Podle toho se odvíjí druh staveb, na které se orientují. Letištní a železniční terminály, mrakodrapy, kongresová centra, univerzitní kampusy, urbanismy celých měst, apod. O velikosti kanceláře jste si mohli udělat představu při soutěži na novou budovu WTC. Projekt SOM byl sice vyřazen, ale téměř jako jediní se nemuseli s nikým spolčovat. Jejich kancelář je schopna koordinovat projekty daleko větší. Do příštích dvaceti let zrealizuje SOM pět budov s více než stovkou podlaží.
Nový letištní terminál je součástí masivního 2,6 mld. USD projektu, který přidal letišti 24 nových bran. Do roku 2006 by chtěl zvýšit svoji kapacitu ze současných 40. milionů pasažérů na 51 milionů a stát se tak symbolickou bránou West Coast. Střecha v podobě 866 stop (stopa je cca 30 centimetrů) dlouhého křídla zakrývá v pěti podlažích budovu o 1,65 mil. čtverečních stop. Hlavní skleněná fasáda měří 700 stop na délku a 83 na výšku. Rozpětí mezi sloupy s 180 stop dlouhou plovoucí trojrozměrnou příhradovinou je 360 stop. Konstrukce spolu navržená s umělcem James Carpenterem odolá tisíciletému zemětřesení.
Nejen ARUP dokáže být zárukou výborné inženýrské práce. Mimochodem inženýři z S.O.M. vytvořili nosnou konstrukci Guggenheimova muzea v Bilbau.
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od Skidmore, Owings & Merrill