Letiště v Kutaisi, jež slouží pro vnitrostátní i mezinárodní lety, je využíváno turisty, místními politiky a mezinárodními diplomaty. Má se stát dopravním uzlem s až milionem cestujících odhadovaných pro léta 2014 – 2015. Aktuální údaje evidují 30 letů týdně; do jara 2014 se nicméně počítá s nárůstem na 40; v této době budou v provozu táké přímé spoje do západní Evropy.
Projekt UNStudia zahrnuje kromě realizované letištní haly, kanceláří, meteorologické stanice a věže pro kontrolu letového provozu plný rozsah letištních funkcí, včetně oprav ranveje, regulačního plánu krajinářských úprav a plánovaného budoucího rozvoje lokality.
Architektura letištní haly odkazuje k bráně, jejíž čistě řešená dispozice vytváří všezahrnující a ochraňující objem. Oba prvky, tedy vnější detail nároží – jež funguje jako vstupní a snadno rozpoznatelný bod – stejně jako konstrukce tzv. “deštníku” uvnitř budovy – jež funguje jako jakýsi “kruhový objezd” pro proudy cestujících – představují dva hlavní architektonické detaily, jež organizují všechny letištní funkce.
Deštník dále umožňuje pohledy z letištní plazy na parkoviště / dráhy a na kavkazské pohoří na horizontu, stejně jako obráceně. Ústředním bodem deštníku je exteriérové patio, jež slouží pasažérům, kteří se chystají k odletu. Transparentní prostor kolem této ústřední plochy je navržen tak, aby proudy pasažérů postupovaly plynule a zástupy odlétajících a přilétajících cestujících nekolidovaly.
Ben van Berkel k projektu říká: “Nové letiště obklopí cestujícího ztělesněním okolností místa. Chvíle odlétajících i navrátivších se jsou oslavovány velkým rozponem, otevřeným prostorem i vysokým stropem letištní haly, jež odkazují na podobná velká gesta uplatněná u slavných železničních nádraží minulosti.”
Návrh organizuje logistické procesy, poskytuje optimální bezpečnost a zajišťuje dostatečný prostor pro pohodlný pohyb cestujících. Letiště představuje také jakýsi vestibul Gruzie, a bude proto navíc sloužit jako kavárna a galerie výtvarného umění, prezentující mladé gruzínské umělce – a tudíž představující další identifikační rovinu současné gruzínské kultury.
Architektonické řešení letiště doplňuje 55 metrů vysoká věž kontroly letového provozu a její operační budova. Díky svému dominantnímu vzezření se věž stává majákem letiště i celého okolí. Kabina letové kontroly s výhledem otevřeným na okolní krajinu do 360 stupňů, jež je umístěna na jejím vrcholu, představuje ústřední prostor věže. Prostorný a pohodlný interiér zajišťuje pracovní prostor s optimální koncentrací pro 4 až 8 osob. Exteriér věže je potažen perforovanou vrstvou položenou na betonové jádro, a k ventilaci se tak využívá větru. LED osvětlení umístěné mezi zmíněnou vrstvou a jádrem umocňuje při rozbřesku a stmívání efekt majáku – a to díky barevnosti, jež se změní pokaždé, když zakolísá rychlost větru.
Do projektu letiště je zapojeno bezpočet řešení odkazujících k udržitelnému rozvoji. Bohatý zdroj přírodní podzemní vody na daném místě představuje základ redukce spotřeby energie skrze aktivaci betonového jádra a využití pro zavlažovací nádrže. Podlahy letištní haly i kontrolní věže budou tuto vodu využívat pro udržení regulované teploty v obou uvedených prostorech. Konzolové střechy letištní haly poskytují v jižní a jihozápadní části stínění před sluncem. V hlavním prostoru letištní haly je použitý hybridní nízkotlaký ventilační systém a v podlaze pod hlavní budovou je umístěn systém zadržující odpadní vodu (tzv. grey water – tedy použitou vodu z umyvadel, sprch či van; nikoli z WC atd., jež může být obvykle na místě recyklována a dále využita). Cílem do budoucna je prezentovat letiště v Kutaisi jako první gruzínské letiště se striktním tříděním odpadu a zavést recyklační systém, jenž by mohl být v Gruzii využit u dalších stávajících i nových projektů.
Letiště bylo pod vedením UNStudia navrženo a postaveno během dvou let; omezený provoz byl zahájen už v září 2012. Do návrhu i stavby se zapojila celá řada místních i zahraničních firem, a to s otevřeností a erudicí, jež se pro dodržení termínů ukázaly jako zásadní. Ocelová konstrukce haly, jež byla vyrobena a dovezena z Maďarska, získala nedávno ocenění European Steel Prize award.
Zastavěná plocha:
letištní hala 4.500 m²; kontrolní věž a kanceláře 1.800 m²
Konzultanti:
Konstrukce: MTM kft. Budapest; MEP: SMG-SISU kft. Budapest; Krajinářské zásahy: OR else; Konstrukční expertiza: Arup, Milan; Letištní plánování: Arup Aviation, London; Udržitelný rozvoj: Arup, Amsterdam; Osvětlení: Primo Exposures; Poradce pro interiér a uměleckou výzdobu haly: Inside Outside / Petra Blaisse; Místní architekti: Studio ARCI, Tbilisi; Akustika: SCENA akoestisch adviseurs; Expertiza povětrnosti: Peutz; Cena a management: Davis Langdon, London; Vizualizace: Moka Studio