Mateřská škola Santa Isabel

Mateřská škola Santa Isabel
Adresa: Calle de la Iglesia 6, Santa Isabel, Zaragoza, Španělsko
Investor:Ayuntamiento de Zaragoza, Suelo y Vivienda de Aragón
Projekt:2005
Realizace:2006-07
Užitná plocha:1474 m2
Plocha pozemku:3108 m2
Náklady:2 094 541 Euro


Mateřská školka Santa Isabel v Zaragoze představuje jednu z částí městského programu výstavby veřejných budov. Společně se školkami ve čtvrtích Oliver, La Paz a Actur (všechno projekty kanceláře C|F) uzavírá Santa Isabel vzdělávací jádro zmíněného programu.
Ke každému z projektů jsme přistupovali s vědomím, že hlavními obyvateli budou děti. Proto jsme se snažili být zvláště citliví k potřebám velmi mladých dívek a chlapců. Výsledkem jsou prosté, prosvětlené a plynoucí prostory; pohodlné a zároveň poskytující ochranu.
Projekt Santa Isabel je tvořen dvěma krabicovými objemy z betonu a skla. Jeden obsahuje vzdělávací program (třídy, pokoje na spaní a víceúčelovou halu), zatímco druhý pojímá obslužné funkce (kuchyni, místnost pro učitele, technické prostory).
Krabicovité objemy jsou na severu uzavřeny, a chráněny tak před nepříznivými povětrnostními vlivy i ulicí. Otevírají se naopak fasádou, jež je celá sestavena z copilitové skla, směrem k hřišti a k světlu na jihu. Hlavní vchod je umístěn v části, která na západě propojuje oba hlavní objemy.
V interiéru definuje výška 1,2 metru hranici mezi přizpůsobeným dětským světem a prostředím dospělých. Zjevným příkladem je omyvatelný sokl vysoký 1,2 metru, jenž dává prostor “dětské tvořivosti” bez předsudků vzhledem k údržbě budovy. Všechny přístroje nevhodné pro děti jsou vždy umístěny nad uvedenou výškovou linií.
Vzdělávací prostor je rozdělen pro tři věkové skupiny. Ke každé jednotce je napojeno malé patio, jež zároveň funguje jako předěl. Jednotky jsou odděleny variabilními zdmi rozdělujícími třídy, a umožňují tak jejich případné propojení či prostorovou obměnu v případě změny vzdělávací praxe. Návazné ložnice a koupelny jsou vyřešeny pro případ obou dispozic.
V kompozici materiálů je dána dominantní role dřevu. A to nejen v jeho užití pro truhlářské práce nebo podlahy, ale také jako jakéhosi mementa či prvku absence – manifestovaného v textuře dřevěného obložení na betonových zdech. Idea rytmického střídání povrchu fasády pokračuje v oplocení parcely pláty ohýbaného a perforovaného ocelového plechu.
První hrubý dojem exteriéru školky kontrastuje se zhmotněním světla v interiéru, kde jemné variace prosvětlení, hra s longitudiálními průhledy a rytmem patií směřují sestavu objemů k chráněnému dvoru.
Carroquino | Finner Arquitectos
6 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
ach jo
sauer
15.05.09 11:17
Za co soudruzi, za co ?
takyarchitekt
16.05.09 07:29
V pořádku, souhlasím
Thomas
21.05.09 12:11
dětská fantazie
pipi
21.05.09 08:25
Bezpečnost?
Evina
21.05.09 09:19
zobrazit všechny komentáře

Více staveb od Carroquino | Finner Arquitectos