Paraguayské město San Bernardino je známé svou bohatě členitou topografií. Náš pozemek se nachází v místech s privilegovaným výhledem. S ohledem na jedinečnost tohoto místa jsme se rozhodli zaměřit náš cíl na zvýraznění jeho nejpoutavějšího aspektu: horizontu.
Prostřednictvím dvou paralelních horizontálních betonových desek, které jsou vzájemně spojeny pomocí čtveřice sloupů, vzniká přísný rastr 9 čtvercových modulů o délce strany 4,33 m (tic tac toe (1)). Vzniká půdorysný čtverec 13x13 m, kde jediným neměnným modulem je místo uprostřed; což je modul, kde spočívá ohniště, prostor setkávání kolem jídla, "kuchyně". Všechny ostatní moduly jsou modifikovatelné, kdy pomocí posuvných stěn lze prostory skládat, rozkládat a znovu sestavovat podle potřeby. Tyto prostory mohou se mohou skládat ze 2, 3 nebo 5 čtverců. Z malého ateliéru se může stát velký obývací pokoj a naopak. Vše je podřízeno aktuálním potřebám.
Výsledný modulární objekt je obalen venkovními žaluziemi, jimiž lze dům oblékat a svlékat; otevírat a uzavírat směrem ven. Nově vymezenou galerii s 360° panoramatickým výhledem tvoří uhrančivá chodba "jeré" (2), která je typická pro paraguayskou kulturu. Průchod definuje spojení interiéru s exteriérem prostřednictvím šera a meziprostorů. Tato kompozice je završena zeleným úkrytem, který kromě posílení tepelné izolace domu vytváří také nový prostor, jenž funguje jako vyhlídka a využívá většinu impozantních výhledů, které místo nabízí.
Záměrem bylo zasahovat co nejméně do stávajícího pozemku. Dům, který je téměř celý z betonu, se lehce vznáší nad terénem. Pozemek se mírně svažuje, takže v jednom rohu je dům zakopán, zatímco na druhém konci vybíhá nad terén venkovní bazén. Toto částečné zakopání domu umožnilo respektovat výškovou perspektivu kolemjdoucího, který jde po ulici, a zachovat vizuální kontinuitu. Výhled do krajiny je demokratizován. Nepatří nikomu, ale všem. Nepřivlastňujeme si ho, jen ho společně obdivujeme.
(1) Strategická hra piškvorky pro dva hráče, X a O, kteří se střídají v označování políček v mřížce 3×3. Hráč, kterému se podaří umístit tři své značky do diagonální, horizontální nebo vertikální řady, je vítězem.
(2) Z guaraníjského idiomu "jeré": což znamená okolní prostředí. Obvodový ochoz, který obklopuje domy, je typický pro koloniální éru.
Bauen