První realizace se Álvaro Siza dočkal ještě před dokončením studia na akademii výtvarných umění v Portu. Nejprve v šestnácti letech postavil za
domem svých rodičů v Matosinhos zahradní pavilon a zrekonstruoval babiččinu kuchyni. Po nabytí cenných zkušeností z realizací několika interiérů se dostal k úkolu vybudovat na západním předměstí Porta čtveřici rodinných domů. Domy na ulici Rua Dr. Filipe Coelho v Matosinhos leží necelý kilometr od Sizova rodného domu, kde zpočátku provozoval svoji kancelář. S projekčními pracemi začal v jednadvaceti letech (rok před ukončením studia) a stavby dokončil po třech letech (rok předtím než definitivně odešel z Távorova ateliéru). Sizovu ranou tvorbu najdeme výlučně v jeho rodném Matosinhos, kde prvními klienty byli rodinní příslušníci. Později získával samostatné zakázky od svého učitele
Fernando Távory, u něhož studoval a také pracoval. Projekt čtyř rodinných domů tvoří trojice hmot obrácených severní fasádou do ulice Rua Dr. Filipe Coelho a s jižními fasádami orientovanými do zahrad, což mělo hlavní vliv na uspořádání společenských a soukromých místností v domě.
Siza se pod Távorovým vlivem snažil navrhnout moderní dům, který by však vycházel z portugalských tradic. Távora vydal již v roce 1947 knihu Problém portugalského domu (
O Problema da Casa Portuguesa), kde se kromě kritiky snažil najít řešení pro moderní portugalskou architekturu. Ačkoli se nikdy neřadil mezi avantgardu, tak důvěrně znal
Le Corbusierovu tvorbu a horlivě o ní přednášel svým studentům na portské akademii.
Ve stejném roce, kdy Siza začal pracovat na projektu čtyř rodinných domů v Matosinhos, dokončil Le Corbusier
mariánskou kapli v Ronchamp, kterou musel Siza dobře znát. Západní fasádu rodinného domu obrácenou do ulice Rua Dr. Forbes Bessa lze přirovnat ke zmenšené variantě severní fasády kaple v Ronchamp. Nejen na této fasádě si mladý Siza zkoušel všechny možné druhy okenních otvorů, konstrukčních spojů a tvarosloví. Stejně tak mají obě stavby hrubě omítané bílé stěny. V pozdějších rozhovorech Siza tyto francouzské inspirace odmítá s argumentem, že podobně se stavělo všude na portugalském venkově. Siza nevěnoval pozornost tehdejší kritice s tím, že teprve čas ukáže. Jeho snaha neopakovat tradiční řešení, ale přinášet nové odpovědi dokládá “roztržená“ sedlová střecha dvojdomku, aby bylo na první pohled zřejmé, že se jedná o dva samostatné objekty. Čtveřice rodinných domů Sizovi posloužila jako laboratoř, kde si vyzkoušel různé práce s kamenem, dřevem i kovem, kde zkušené oko pozná vliv japonského lidového stavitelství,
Aaltovu skandinávskou intimitu,
Gropiovu německou funkčnost či
Gaudího katalánskou bujarost.