ZADÁNÍ
Se zadáním na vytvoření kavárny se na nás obrátili manželé Wagnerovi. Pan René Wagner je bývalý prvoligový fotbalový útočník, momentálně působící na postu trenéra FC Zbrojovky Brno.
Název byl tedy jasný – Café Wagner. Jméno odkazuje k tradici dobrých rodinných brněnských kaváren (Steiner, Kolbaba, Franz, Zemanova kavárna aj.).
MÍSTO
Prostor pro vytvoření kavárny byl investorem vybrán v přízemní pasáži budovy Sfinx. Ta leží v městské části Ponava, v těsném sousedství Masarykovy Univerzity. Jedná se o polyfunkční objekt spojující bydlení, kanceláře a obchody v přízemí. Budova má neobvyklý kruhový půdorys a vnitřní průchozí pasáž. Dům je celkově na velmi nízké řemeslné úrovni, tvarově je poplatný své době a doznívající postmoderně počátku devadesátých let. Bohužel členění půdorysu na jednotlivé obchodní jednotky nevychází v některých částech příliš z logiky kruhu a jeho segmentů, naneštěstí se jedná právě o prostor pro námi navrženou kavárnu.
PROVOZ
Prvním úkolem bylo vyčistit a učesat celou dispozici. Dříve zde bylo kosmetické studio a celý interiér byl tak rozčleněn na spoustu malých místností určených pro jednotlivé procedury. Zásadní pro nás bylo vyčištění prostoru a vyjasnění si celkového provozu fungování kavárny. Uvažovali jsme podobně jako v divadle o formě hlediště a jeviště, to celé ohraničené jednoduchou linií portálu. Hlediště je tvořeno dlouhou lavicí podél jediné rovné stěny v místnosti doplněnou o zrcadlovou stěnu. Ta umožňuje hostům, kromě optického zvětšení prostoru, nepřímý oční kontakt s okolím. Naše jeviště je pak scénou určenou pro kavárníka a jeho umění přípravy dobré kávy. To vše je doplněno vlastní přípravnou občerstvení a skryté zázemí.
REKONSTRUKCE
Na začátku jsem zmínil netypičnost a jistou neohrabanost kruhové dispozice. Snažili jsme se alespoň část prostor, které jsme měli k dispozici, změnit podle našich představ. U rekonstrukcí jsme často z různých důvodů nuceni pracovat s motivem „z nouze ctnost“, nejinak tomu bylo zde. Všechny interiéry budovy Sfinx mají unifikovaný podhled – zavěšenou plastovou mřížku formátu 15x15 cm. Nad ní jsou provedeny přiznané technické rozvody vzduchotechniky, elektřiny apod. Požadavkem bylo tuto prostupnost zachovat. Rozhodli jsme se stávající mřížku modifikovat a reagovat na kruhovost budovy, stejně tak na nerovnosti a rádius stěn po svém. Navrhli jsme jednoduchý zvlněný lamelový rošt, který je shora prosvícen pomocí série stmívatelných světel.
HYGIENA
Po několika ověřovacích variantách a odsouhlasení provozu investorem došlo ke konzultacím na hygieně. Celý koncept byl úřednicí připomínkován z hlediska počtu umyvadel, umývátek, dřezů a výlevek a také provozu. Po dalších třech dispozičních variantách byla úřednice z hygieny spokojená. Aby také ne. Na 55 m² celkové plochy máme pět umyvadel. Na chvíli jsme měli pocit, že v kavárně se nebude pít káva, ale hromadně si všichni mýt ruce.
CHARAKTER
Nastává otázka ujasnění si konceptu charakteru kavárny, celkové barevnosti a designu. Shodujeme se na klasickém schématu založeném na podávání kvalitní italské kávy (Filicori Zecchini) a také zákuscích od místních dodavatelů. Předpokládá se také brzký ranní provoz pro lidi spěchající do práce s kelímky kávy v ruce, dopolední návštěvy maminek s kočárky a také dnes již běžné posezení nad kávou s notebookem.
VIZUÁLNÍ STYL
Ke zpracování vizuální identity jsme přizvali grafika Petra Kameníka, mimo jiné spoluautora nového brněnského orloje na náměstí Svobody. Petr přišel se zajímavým postřehem a příběhem. Náš zvlněný podhled mu připomínal mraky. Rozvinul tak náš prostorový koncept do příběhu mraku, z kterého prší barevné kapky. Ty ve formě různobarevných linií skládají logo kavárny – písmeno W. Motiv barevných linek je pak použitý na nápojových lístcích, polepech výlohy,
webových stránkách a také je vložen do grafik na stěnách kavárny.