dlouhá chodba v bytech mi ani tak nevadí, vim jak je těžký vymyslet pořádnou dispozici, když zadání je co největší obytná plocha/počet bytů na danej pozemek, což z tohoto domu cejtim asi nejvíc (předpokládám, že hlavně požadavek investora, jestli se mýlím, tak pardon) . minimální odstupy, atd...
respekt autorům, je to vlastně hezkej/čistej dům, ale nemůžu si pomoct - působí to na mne jako dobře odvedené řemeslo (architekta) ale úplně chybí nějaká radost, hra, nějakej novej přístup. bohužel velmi charakteristický pro současnou č. architekturu.... musím říct, že většina projektů publikovaných na archiwebu mě zklame v tomto směru. domy to jsou i hezký, ale jakejkoliv moment překvapení nějakou innovací schází... (je pak ještě architektura umění? )
...Už jsem se radoval nad ušlechtilými proporcemi fasády, jejichž zvláští ukázněnost je ovšem prostá všeho intelektuálního mentorování, potěšilo mě progresivní pojetí interiéru společných prostor... a pak to zase všechno krachlo na dsipozicích (7:- /)
Marná sláva, svůj názor, že obytný standard elektrických domů z období 30. let - navzdory 75 let, které od jejich vzniku uplynuly - se dodnes daří nanejvýš vyrovnat, si zatím ponechám.
30. léta v Tel Avivu: www.wayfaring.info/wp-content/uploads/2007/05/tel-aviv-2.jpg
Si kladu otázku, k čemu je tu blízkovýchodní pouštní estetika? Proč to?
...a proč si tuhle otázku kladete zrovna nad tímhle barákem a nekladete si ji nad domy Karla Hanauera nebo Oldřicha Starého? Já vím já vím... teď řeknete, že si ji kladete i u nich a dodáte, že když si ji snad dřív nekladli jiní, tak s tím musí už konečně někdo začít...
Ale jestli Vám jde o šikmou střechu... o snahu oživit nějaký ten "Heimatstil", tak to je asi tak tři čtvrtě století prohraná válka. Prostě vemte za danou věc, že tyhle tvary se neopoužívají proto, že by to byla nějaká "estetika" - lhostejno zda pouštní, polopouštní nebo subarktická... Kdyby to totiž bylo jenom kvůli estetice, tak byste si nemusel tyhle otázky klást ani nad tímhle domem, ani nad domy výše zmíněných klasiků. Prostě by nebylo o co se přít, jelikož by taková samoúčelná estetika vůbec nezakořenila - investoři jsou většinou dosti racionální lidé. Tyhle tvary se používají - světe zboř se, hajzle padni - neboť jsou z hlediska prostého fungování zatraceně praktické. Marná sláva, knížky a krabice nejlépe napasujete do knihovničky ve tvaru kvádru a nikoliv do schránky formované jako ovoid nebo hranol o základně nerovnoramenného lichoběžníku.
...Schválně, proč asi český venkov a příměstské oblasti zaplavil nechvalně proslulý stavební pseudostyl přezdívaný "houbismus"?...
jojo, ekonomické podmínky... kontext holt není jenom o tom, jak vypadá sousední barák, ulice, čtvrť. měli bychom se s tím (tedy architekti) kontextem konečně naučit pracovat a taky o tom "pozitivně" přemýšlet.
architektura je přeci jenom služba!
jinak mě se ten barák líbí
Takovou směsici zjednodušení jsem už dlouho nezažil. Podle mého je třeba, aby se inteligentní osoby, jako Vy, dohodly na metodách výkladu či diskuse. "Je třeba..."; to komicky zjednudušuji, nahraďte: Pro mě je to nutné (já prostě nepotřebuji podmínečný názor. Co se děje praktického na školách architektury? Křepčí tam profesoři? Tak nás potěš...
Já jsem o tom hluboce přesvědčený, že jde o polopouštní stavební zvyklost propagovanou Bauhausem ve 30. letech a o setrvačnost této "racionální" estetiky. Ve 30. letech to byla levá avantgarda, rychlé a levné stavění bytovek plných minimálních bytů se základním hygienickým standardem pro příliv obyvatel do měst. Dnes to považuji za čirý sentiment.
Houbismus je paskvil, to oba víme, hybrid krabice a chalupy, ale za to bych bauhausovou reminiscenci neschovával. Naopak praktickou návaznost na tradiční sedlové střechy bych nenazýval heimatstilem, ale logickou inspirací podnebím a krajinou střední Evropy.
Asi se decentně snažíte dospívat k charakteristikám problému. Ono to ale může prospět jeho řešení, stejně jako k jeho prohloubení. V tomto smyslu Vám nelze nic slibovat, což jste nejspíše ani nečekal. Nicméně bych chtěl více, než "houbismy", "reminiscence" a "paskvily". Promiňte sobci. Netvrdím, že nabízím víc.
Ano, snažím, jde mi hlavně o zviditelnění toho problému moderní vykořeněnosti. Jestli se tím i vyřeší nebo prohloubí, to už neovlivním. Problém je, že se o tom nemluví a nebere tak zásadní věc na vědomí.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
respekt autorům, je to vlastně hezkej/čistej dům, ale nemůžu si pomoct - působí to na mne jako dobře odvedené řemeslo (architekta) ale úplně chybí nějaká radost, hra, nějakej novej přístup. bohužel velmi charakteristický pro současnou č. architekturu.... musím říct, že většina projektů publikovaných na archiwebu mě zklame v tomto směru. domy to jsou i hezký, ale jakejkoliv moment překvapení nějakou innovací schází... (je pak ještě architektura umění? )
Marná sláva, svůj názor, že obytný standard elektrických domů z období 30. let - navzdory 75 let, které od jejich vzniku uplynuly - se dodnes daří nanejvýš vyrovnat, si zatím ponechám.
Si kladu otázku, k čemu je tu blízkovýchodní pouštní estetika? Proč to?
Ale jestli Vám jde o šikmou střechu... o snahu oživit nějaký ten "Heimatstil", tak to je asi tak tři čtvrtě století prohraná válka. Prostě vemte za danou věc, že tyhle tvary se neopoužívají proto, že by to byla nějaká "estetika" - lhostejno zda pouštní, polopouštní nebo subarktická... Kdyby to totiž bylo jenom kvůli estetice, tak byste si nemusel tyhle otázky klást ani nad tímhle domem, ani nad domy výše zmíněných klasiků. Prostě by nebylo o co se přít, jelikož by taková samoúčelná estetika vůbec nezakořenila - investoři jsou většinou dosti racionální lidé. Tyhle tvary se používají - světe zboř se, hajzle padni - neboť jsou z hlediska prostého fungování zatraceně praktické. Marná sláva, knížky a krabice nejlépe napasujete do knihovničky ve tvaru kvádru a nikoliv do schránky formované jako ovoid nebo hranol o základně nerovnoramenného lichoběžníku.
...Schválně, proč asi český venkov a příměstské oblasti zaplavil nechvalně proslulý stavební pseudostyl přezdívaný "houbismus"?...
http://www.strechyzako.cz/obrazek.php3?jaka=data/img/fotky/0 64_detail.jpg
...Myslíte, že je to opravdu vlivem nějaké "estetiky", nebo je v tom něco jiného?
architektura je přeci jenom služba!
jinak mě se ten barák líbí
Houbismus je paskvil, to oba víme, hybrid krabice a chalupy, ale za to bych bauhausovou reminiscenci neschovával. Naopak praktickou návaznost na tradiční sedlové střechy bych nenazýval heimatstilem, ale logickou inspirací podnebím a krajinou střední Evropy.