Americké rámování

Pavilon USA na 17. bienále v Benátkách

Americké rámování
Adresa: Giardini della Biennale, Benátky, Itálie
Realizace:22.5. - 21.11.2021


Komisař: Paul Preissner
Organizátor: The University of Illinois at Chicago
Vystavující: Ania Jaworska, Norman Kelley (Carrie Norman and Thomas Kelley), Daniel Shea, Chris Strong, The University of Illinois at Chicago School of Architecture
Výstava Spojených států amerických na 17. architektonickém bienále v Benátkách odkazuje s názvem „American Framing“ na nejčastěji používaný konstrukční systém v USA – hrázdění. Obliba konstrukcí z jehličnatého dřeva se zrodila již na počátku devatenáctého století a pramení hned z několika důvodů. Jsou jimi jednoduchost, rychlost výstavby a dostupnost stavebního materiálu. Pro osadníky bez hlubších technických znalostí a s omezeným majetkem tak bylo dřevo z hojně se vyskytujících borovicových a jedlových lesů tou nejvýhodnější volbou. Ani v dnešní době však obliba tohoto stavebního systému neklesá, jelikož více než 90 % nových domů ve Spojených státech je hrázděných. Tento až téměř primitivní způsob výstavby však nabízí velké množství možností co do velikosti, forem a stylů, a dává tak prostor Amerikou tolik ceněné individualitě.
Expozice v americkém pavilonu mapuje na dřevěných modelech historii hrázděných staveb v USA a je výsledkem výzkumu studentů z Chicagské školy architektury na Univerzitě v Illinois. Fotografie, jejichž autory jsou Daniel Shea a Chris Strong, zachycují lidi při práci s hrázděnými konstrukcemi a místa, která jsou s tím spojena. V předprostoru se pak nachází čtyřpodlažní instalace dřevěné konstrukce v měřítku 1:1, skrz kterou se prochází do prostoru výstavy. Tvoří novou fasádu pavilonu a uzavírá dvůr, kde vzniká veřejný prostor pro úvahy a diskuze. Návštěvníkovi je tak představen tento konstrukční systém v celé své kráse. Prostor je doplněn dřevěným nábytkem Anii Jaworske a Norman Kelley.
Kurátoři Paul Preisner a Paul Andersen chtějí skrze výstavu obrátit pozornost k tématu hrázděných staveb, které je v diskuzích často opomíjeno, a poukázat tak na skryté možnosti tradičního amerického stavitelství.
Tereza Kusnierzová
0 komentářů
přidat komentář