Pro tvorbu Davida Helešice a Jaroslava Sedláka je příznačný konceptuální a teoretický přístup k architektuře i permanentní snaha revidovat oborové stereotypy a hodnotové vzory. Lze je označit za architektonické aktivisty, neboť systematicky – ať už prostřednictvím experimentálních autorských projektů nebo kritických textů – přehodnocují roli architektury ve společnosti. Pohled z „městského posedu“, který představují na
Brno Art Open, směřuje do středu dlouhodobě problematického místa v centru města: na staveniště Janáčkova kulturního centra, jehož vleklá ne-realizace patří do série brněnských nesplněných snů, nebo dnes už spíše nočních můr, jakými jsou například poloha hlavního nádraží, znovuoživení stadionu za Lužánkami, proměna Mendlova náměstí z nepřehledného dopravního terminálu v opravdové náměstí a mnohé další. Zakonzervovaná betonová plocha je rezonanční deskou neduhů spočívajících v manipulaci s veřejnými zakázkami, v neschopnosti respektovat výsledek architektonické soutěže, v korupčních aférách, soudních sporech a v podivném politickém pozadí, jejichž výsledkem je slepá skvrna v organismu města absurdně oplocená úpravnou dřevěnou ohrádkou takřka westernového vyznění, která má vzbuzovat dojem, že je všechno v nejlepším pořádku. V tomto smyslu je subtilní dřevěná konstrukce Davida Helešice a Jaroslava Sedláka postavená na střeše kavárny Praha v Brně přímou institucionální a v širším smyslu i společenskopolitickou kritikou. Povrchová úprava rozhledny provedená v modré barvě je reakcí na aktuální, ale již poněkud obnošené, trendy urban stylu a „kvazifunkcionalismu“.
Kavárna Praha v Brně – sídlo kolektivu
4AM/Fóra pro architekturu a média – je specifickým typem veřejného prostoru: jedná se o otevřený kulturní hub sdružující nejen uměleckou a architektonickou komunitu. Instalace 2021 je projektem, který vznikl z iniciativy obou spoluautorů jako nezávislá aktivita z potřeby svobodně se vyjádřit k prostředí, ve kterém žijeme a také k tomu, že i běžný obyvatel města má co dodat k velkým veřejným tématům. Přehlídka Brno Art Open se stala vhodnou příležitostí k realizaci projektu a k jeho propojení s dalším dílem – intervencí Marka Meduny do staveniště Janáčkova kulturního centra.