Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci

Jak jsme se v Tokiu setkali s architektem Terunobu Fujimori a pozvali jej do Čech...
David Maštálka | www.versusarchitekt.cz
Terunobu Fujimori - výjimečná osobnost japonské architektury v ČR

12.05. > 16:00 > divadlo Reduta Brno

14.05. > 18:00 > Betlémská kaple Praha

Tuším, že to byl náš šestý den v Tokiu a já jsem se stále nemohl zbavit pocitu zvláštní nasládlé vůně tohoto velkoměsta. Před sebou máme ještě 46 dní a naším cílem je proputovat převážně západní Japonsko, včetně krátké návštěvy Okinawy. V batohu několik průvodců, záchranné mapy v latince, seznam baráků co chceme potkat, veškerou hotovost, notebook, dárky a mobilní telefon, který to vzdal hned na letišti.

V prvních dnech jsme zažili léčbu kulturním šokem, kdy nás odmítl jistý pár starších manželů, s kterými jsme měli přes hospitalityclub dohodnutý nocleh, neboť jsme si tři dny předem dovolili posunout čas našeho příchodu o hodinu a půl později. Důvod posunutí času byl jednoduchý, naše dlouho očekávaná návštěva u profesora Terunobu Fujimori a komunikace se sekretářkou, kde zůstalo několik frází bohužel doslova ztraceno v překladu včetně přesného dne a času schůzky. I přes snahu vysvětlit hostitelům význam našeho setkání, nebylo možné nic měnit, v zádech mne ještě dnes mrazí stručná odpověď : "můžete pochopit, že u nás nemůžete být přes noc, protože jste změnili čas příjezdu o hodinu a půl". Tou dobou v Tokiu začali kvést snad všechny sakury a sehnat jiné ubytování bylo téměř nemožné. Co naplat, touha setkat se Terunobu Fujimori byla mnohem silnější a s ubytováním nám nakonec na poslední chvíli pomohl nový přítel Jan ze Singapuru, který obvolal několik pouze japonsky komunikujících hotelů v okolí Minatoku a tak jsme nakonec batohy uložili v pokoji levného business hotelu Hikari a vydali se s klidem na univerzitu.

Schůzka byla sjednána na 16:00 a po předchozích zkušenostech jsme byli na tokijské univerzitě raději o dvě hodiny dříve. Před budouvou jsme se setkali s Petrem Holým - ředitelem Českého centra, který projevil o setkání s osobností profesora Fujimori velký zájem a nabídl nám tlumočení. Fujimoriho tvorbu má, myslím, v paměti každý, kdo navštívil Japonský pavilon na architektonickém bienále v Benátkách v roce 2006 a také ten kdo sleduje současnou japonskou architekturu. Za jeho asi nejcharakterističtější stavbu lze považovat čajový dům ve větvích stromů Takasugian v Naganu. Fujimori získal díky své jedinečné tvorbě, která se vymyká současným tendencím v architektuře uznání předních japonských architektů jako jsou Tadao Ando, Kengo Kuma, Toyo Ito a další. Fujimoriho tvorba vyniká především použitím tradičních lokálních materiálů a nečekaných forem, které jsou pevně sepnuty s okolní krajinou. S profesorem jsme pohovořili nejen o jeho stavbách, ale také jsme měli připravenou řadu otázek z tradiční a současné japonské architektury. Z rozhovoru jsme pořídili záznam, jehož přepis naleznete na stránkách versus architekt .

Na závěr našeho rozhovoru jsme profesora Fujimori pozvali na návštěvu České republiky a oslovili jej s možností uspořádat dvě setkání s širokou veřejností. Profesor Fujimori nám prozradil, že do Čech zavítal sám těsně před revolucí a zmínil se, že by některé stavby ještě rád z pohledu historika navštívil. Poté nám nabídl možnost zúčastnit se dvoudenního výletu se studenty jeho atelieru do rodného kraje Nagana, kde se zrovna dokončovala jedna z jeho posledních staveb Yakisugi house. Tuto nabídku jsme nemohli odmítnout a přeházeli jsme opět náš Japonský minutovník tak, aby jsme získali dva dny času navíc.

Program výletu byl bohatý a přesně dle japonských zvyků do poslední minuty načasovaný. Vstali jsme v 6:50 na shinkanzen Tokio-Nagano s ostatními studenty se potkali dle plánu v 8:53 ve stanici Nagano. Odtud jsme vyrazili s třicetičlennou výpravou po lokální železnici směr Ryoku sou sha, kde jsme navštívili ateliér architekta Tadanaga Miyamoto. Po jehož prohlídce jsme pokračovali do Obuse, což je malé regionální město, které zaznamenalo v posledních deseti letech velký vývoj a revitalizaci centra. Místní specialitou jsou pestré delikatesy vyráběné z kaštanů a především Hokusaiovo muzeum. Po výtečném obědě jsme se vydali do Ganshoin, což je budhistický klášter, který skrývá jednu z posledních Hokusaiových maleb s názvem "Ho-O" (Fénix vyhlížející osmi směry). Hokusai ji téměř ve svých devadesáti letech vyhotovil speciálně pro hlavní klášterní budovu a její velikost je cca 5x6 metrů. Po výkladu průvodce jsme pomalu přešli k menšímu chrámu Jyokoji ze 14. století v cypřišovém lese nedaleko od Ganshoin. Celý plán jsme v podvečer zakončili procházkou do části Nagana, kde jsme navštívili Yakisugi house neboli opálený dům jehož fasáda je tvořena z opálených prken. V domě jsme měli možnost nahlédnout díky vřelému přijetí klientů do všech místností.
Společný večer skončil při večeři, po které jsme vyrazili s několika studenty do jednoho místního baru z 19. století.

Druhý den časně ráno, jsme vyrazili navštívit proslulý chrám Zenkóji z přelomu 17 a 18 století. Legenda praví, že obraz zlaté trojice v Zenkóji byl vůbec první budhistický obraz, který dorazil do Japonska. V rámci chrámového komplexu jsme navštívili ještě rekonstrukci hlavní brány tzv. Saimon. Rekonstrukce hlavní brány je naplánována na dobu zhruba pěti let a je při ní kompletně obnovena především střecha z cypřišových šindelů přibíjených bambusovými hřebíky. Prostor pro tesařské práce je zřízen přímo v rámci zastřešení lešením, pracují zde rodové dílny nejvyšší sorty tesařů a řemeslníků tzv. "myadaiku". Po návštěvě budhistického kláštera jsme se dle tradice rozloučili s celou výpravou u vegetariánského oběda a vydali se s pěticí studentů prvního ročníku do China, kde jsme měli v plánu navštívit Takasugian a první Fujimoriho stavbu - místní muzeum. V Chinu nás přivítal bezmála 90-letý Fujimoriho otec, který nás na kapotě multikáry dovezl k Takasugian ve které jsme společně strávili skoro dvě hodiny. Poté co nám postupně ujížděli plánované vlaky nazpět do Tokia, jsme se museli vydat pomalu na nádraží.

Setkání a výlet s profesorem Fujimorim se každopádně staly jedním z velmi intenzivních zážitků při našem putování Japonskem a pevně věříme, že mu budeme při jeho květnové návštěvě moci nabídnout podobně pestré zážitky při naší společné cestě po Čechách, kterou zahájíme v Brně odkud míříme do Zlína a přes lázně Bohdaneč zpět do Prahy.

Tímto ještě jednou všechny srdečně zveme na mimořádné setkání v Brně a v Praze.
Zdroj: David Maštálka | www.versusarchitekt.cz
Vložil: Jan Kratochvíl, 29.04.08 00:10
Návštěvnost: 8193 čtenářů
Sdílet:
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)