Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     

Angewandte v roce 2007

Úvod
I.nter.CON.tinuities
Cluster
Surface Figuration
Phenomenal Similarity


Angewandte, jak se zkráceně říká vídeňské Universität für Angewandte Kunst, je nenápadná budova stojící na Ringstrasse v blízkosti proslulé Wagnerovy Postspar- kasse.
Své jméno si vydobyla zejména v architektonických kruzích a to nejen díky hvězdnému profesorskému obsazení, ale jednoduše také proto, že architektonická tvorba je zde zastoupena rovnou třemi ateliéry (Lynn, Hadid, Prix) s celkem 145 studenty narozdíl od ostatních podstatně menších studií. (www.dieangewandte.at)
Velké procento studentů pochází z různých koutů světa. Kritiky, neboli Reviews, probíhají v angličtině. Jednak aby jim rozuměli sami profesoři, jednak tým architektů ze zahraničí pozvaný do jury. Tito "juroři" mají své opodstatnění, protože narozdíl od asistentů a profesorů, kteří zadávají semestrální úkoly, vidí projekty poprvé a jsou schopni nezaujatě posoudit výsledky, případně - pokud se zabývají ve své profesorské či architektonické praxi úkoly obdobnými - dokáží tyto porovnat.

Podívejme se, co se na Angewandte tento semestr respektive školní rok řešilo.
Na úvod malé srovnání jednotlivých ateliérů a jejich přístupů:

Studio Hadid (www1.uni-ak.ac.at/architektur) se již několik let zabývá výzkumem specifických fenoménů. Vždy rozlišných ale na sebe navazujících. Přes tento ideologický, abstraktní a experimentální přístup je požadována odpověď na konkrétní architektonický problém. Studio se poslední dobou všeobecně zabývá problematikou výškových staveb. Projekty jsou převážně větších urbánních měřítek a postupně přechází do podrobnějších architektonických rozlišení. Vytříbí se koncept, forma a také způsob prezentace, který se nemalou měrou podílí na závěrečném úspěchu díla.

V Lynn studiu se naproti tomu zabývají projekty menšího měřítka. Architekturu staví na prostorové kvalitě a také strukturálním nápadu. Produkují více modelů, v případě opravdu malých zadání dělají i prototypy 1:1. Ve studiu je ovšem patrná všeobecná počítačová zdatnost stejně jako ve studiu Hadid, kde počítače hrají prim.

U Prixe rozvíjejí svou představivost více pomocí fyzických modelů. Poslední rok je však vidět určitá snaha dohnat (ne-li předehnat) ostatní studia v počítačových "skills". "Měřítku" přikládají mnohem větší význam narozdíl od studia Hadid, kde se s ním pracuje poměrně volně, neboť výsledky výzkumného výtvarného procesu se občas dají uplatnit lépe v měřítku řádově menším či větším.

Vizuální efekty, optické deformace prostoru, dvojznačné figury a bouraní stereotypu - to vše na základě změny světelných podmínek, pozice pozorovatele a chování kinetických systémů bylo tématem studia Hadid. V "praxi" jsme si tedy mohli ověřit pravidla Gestalt psychologie, o nichž jsme již mnohé slyšeli v teoretických přednáškách. V prvním semestru jsme nejdříve vytvořili urbánní strukturu, která aplikovala námi zvolený vizuální fenomén. Většinou se jednalo o shluk mrakodrapů. Jako "playground" byla zvolena Dubai. Snad proto, že právě toto město působí poměrně nekonzistentně, jak urbanistickou strukturou tak formálními přístupy jednotlivých architektů. Jedním z bodů našeho úkolu byla tzv. Multiple Iconicity - tzn. schopnost za určitých podmínek vizuálně oddělit objekt od skupiny a naopak. Nikoli tedy "Plug'n'Play" readymade ikon, jak se v Dubai vesele děje. V druhém semestru jsme se soustředili na fasády. Nešlo o "zahalení" již navržených struktur a formací nějakou líbivou kůží, ale opět o dosažení určitého vizuálního efektu a kritické posouzení urbánního účinku a legitimnosti aplikovaných fasád. Parametrické uspořádání - fixní podoba urbánního celku, proměnná podoba fasády a světelných podmínek, stejně jako pozice pozorovatele zorchestrují v určitém (nikoliv náhodném) okamžiku chtěný efekt.

Naproti tomu u Lynna se dívali na architekturu zevnitř. A to ne na pozemskou, nýbrž mimozemskou. Předpokládaná gravitace u navrhovaných objektů byla dostředná, uměle vyvolaná. Výchozím nástrojem byla tvorba grafických řezů představovaným prostorem. Narozdíl od studia Hadid, kde jsme měli ve většině případů vzdálený horizont a vysoké objekty čnící ze země, zde bylo požadováno vytvořit prostor s měnícím se horizontem. Pro začátek se nezabývali daným programem ani prostorovými požadavky - obdobně jako u Hadid, kde programové uspořádání v podstatě mohlo vzniknout až jako druhotný produkt vizuální kompozice, zatímco rok předtím se řešili vertikální struktury na základě vnitřního uspořádání a "kůže" byla vyjádřením toho, co se pod ní skrývá.
Po úvodní ideové fázi si studenti vybírali, zda budou řešit stanici pro 10 či 100 lidí nebo malou planetku pro 10.000 lidí. K jakým výsledkům se dopracovali můžete shlédnout na přiložené fotodokumentaci.
Zdroj: Martin Krcha
Vložil: Jan Kratochvíl, 07.07.07 12:55
Návštěvnost: 13142 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.