Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Bohuslav Fuchs_Soutěžní návrh na regulaci města Brna Tangenta

soutěžní návrh, 19267
spolupráce Josef Peňáz, František Sklenář

Problém odsunu hlavního nádraží je v současné době otázka číslo jedna pro moravskou metropoli. Mnoho zdejších obyvatel si myslí, že počátky této otázky sahají do nedávné historie devadesátých let minulého století. Jak se ale můžete sami přesvědčit četbou tohoto článku, není to zcela úplně pravda. Problém takzvaného Jižního centra trápí brněnské radní a projektanty už od počátků minulého století, konkrétně tedy od roku 1902, kdy vznikl první územní plán města Brna řešící tuto problematiku. Jedním z prvních „řešitelů“ této otázky v moderním racionálním duchu byl významný český architekt dvacátého století Bohuslav Fuchs.
Již v záhlaví této kapitoly si můžeme povšimnout toho, že Bohuslav Fuchs nebyl jediný, kdo se problematikou odsunu nádraží zabýval. V roce 1926 byla vypsána architektonická soutěž, jejíž účastníci měli předznamenat novou koncepci vývoje našeho města. Bezesporu nejzajímavější návrh předvedl Bohuslav Fuchs. Návrh propojující historické jádro s novým centrem a rozšiřující tak „pracovnu města“ (čímž rozumíme úřední a obchodní plochy) získal přízvisko Tangenta.
Důvod, proč byla vypsána tato soutěž byl zřejmý, pramenil z neustále se zvyšujícího počtu obyvatel Brna a varovných prognóz o budoucím růstu (1930 – 250 tis. obyvatel, 1970 – 500 tis. obyvatel). Bohuslav Fuchs viděl možný rozvoj právě v odsunutí hlavního nádraží a vytvoření nového prostoru na jihu, který by zvětšil dodnes nedostatečně velké centrum na dvojnásobek.
V průvodní zprávě hovoří architekt o Brnu jako o živém organismu. K tomu, aby sám dobře fungoval je nutné, aby byl dobře pěstěn, aby žádná jeho funkční složka nebyla potlačena ostatními. Velký důraz klade architekt na dopravu, právě ta totiž tvoří důležitou spojnici mezi prací a osobním životem každého člověka. Varuje také před líbivým přetvářením našeho okolí, které později způsobuje překážky ve zdravém fungování města. V souladu s těmito principy vytvořil Bohuslav Fuchs novou, funkcionalistickou pravoúhlou síť moderního velkoměsta, kde jsou všechny jednotlivé funkční složky v rovnováze. Železnice v tomto návrhu už neprotíná srdce metropole, ale pouze se ho na jeho cípu dotýká.
Uvolněná plocha pod starým nádražím, jež by bylo odstraněno, měla být využita k obchodním účelům.
V pokračování své studie řešil Bohuslav Fuchs v roce 1933 i konečnou podobu přesunutého nádraží, kde použil svůj oblíbený motiv skořepinového obloučkového přístřešku, který je viditelný i v mnoha stavbách pozdějších, jako je například autobusové nádraží u hotelu Grand, nebo střecha Dětské nemocnice v Černých polích.
Autor se zde zabývá také finančním ohledem své vize. Shledává, že náklady na vybudování nového nádraží (48 mil. Kčs) by byly poloviční než jaká je tržní hodnota ploch odsunem získaných (93 mil. Kčs).
Je už na každém z nás, aby si sám srovnal racionalitu návrhu Bohuslava Fuchse s nynějším projektem na přesun nádraží. Dnešní člověk často nechápe velikost finanční investice, jakou přesun nádraží vyžaduje. Rýsuje se otázka, proč není projekt samotné stavby nádraží financován z prodeje ploch pod stávající železniční tratí a plochami jí přidruženými (ještě za první republiky činila tržní hodnota těchto ploch dvojnásobek ceny stavby nádraží). Ztratily snad tyto plochy v centru svou původní hodnotu? Nebo s nimy město už neumí dobře hospodařit?


Ondřej Stehlík (* 1986, Brno)
V současné době studuje gymnázium na třídě Kapitána Jaroše v Brně, kde letos maturuje. Tento rok se uchází o přijetí na FA VUT v Brně.
Projekt Brno_postavené_nepostavené vzniknul jako maturitní projekt, jehož cílem je seznámit veřejnost s dílem nejznámějších brněnských architektů 20. století a současnosti. Celý projekt obsahuje 45 nerealizovaných staveb, jejichž osud byl již v minulosti zpečetěn a své místo měly najít pouze na plánech a v myšlenkách architektů.


Autor: Ondřej Stehlík, 07.07.06 00:05
Návštěvnost: 17344 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Bohuslav Fuchs_Soutěžní návrh na regulaci města Brna Tangent Petr Machač 07.07.06 09:41
re: Fuchs tovyx 08.07.06 12:59
cena, revize člověk 21.08.06 10:28
Reakce na pana Člověk Technik 25.08.06 07:27
To jsou věci..... Pietro 25.08.06 13:48
Kde má stát nádraží podle prof. B. Fuchse? SB 27.08.06 11:30
reakce na Technik člověk 27.08.06 21:32
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.