Lenka Němcová

úřednice, zahradnice

Vložil
Jan Kratochvíl
13.06.2008 00:30
Ing. Lenka Němcová
* 17.1.1976 v Novém Jičíně
úřednice, zahradnice

Vzdělání a praxe:
jesle, MŠ, ZŠ: Kopřivnice (1977-1988)
gymnázium: Příbor (1989-1993)
vazačství a aranžérství květin: Ostrava (1994)
zahradní a krajinářská architektura: Brno a Lednice na Moravě (1995-2000)
po studiu úřednice z Kopřivnice (Městský úřad, správa zeleně a povolování kácení)
od „atentátu na dvojčata“ až doposud úřednice z Brna (Veřejná zeleň města Brna, p.o., úsek Správa zeleně – správce parků Denisovy sady, Studánka, Kapucínské terasy, Tyršova sadu a Koliště, vodních prvků v parcích a mimo ně – kašna a pítko na Náměstí Svobody, studna na Jakubském náměstí a mobilní zeleně v Městské památkové rezervaci, v neposlední řadě propagační a osvětová činnost VZmB – výstavy, přednášky, publikování, akce pro veřejnost…)
ve volném čase projektovala a projektuje pro: architekty a architektky Dvořáka, Hrůšu, Kotka, Kubu, Mikuláška, Nováka, Pelčáka, Pilaře, Valentu, Vrabelovou, Zemánkovou, Žufánka (řazeno dle abecedy) a pro další milé klienty

http://zahrada.aspweb.cz/
http://vzmb.brno.cz/

zájmy: LÁSKA (lidi, zvířata, rostliny, jídlo, lák z okurek, pití, vonné dýmy - ne nutně v tomto pořadí), ENERGIE
momentální koníček: fotografování a vykuřování
životní motto: VŠECHNO JE JINAK.
Co je zahradní architektura?
Náš obor nazývám zahradní a krajinářská TVORBA. Architekturu vnímám jako něco, co postavím a "je hotovo". My pracujeme převážně s živým materiálem a naše díla se vyvíjí v čase. Rostliny reagují na ubíhající čas: jinak vypadají na podzim, v zimě, na jaře či v létě, jinak přes den a v noci; výrazně se na nich projevuje jejich věk, vitalita, zdravotní stav. Prostřednictvím realizace našich návrhů DOTVÁŘÍME s pomocí rostlin, času, životních podmínek… kulturní a přirozené krajiny v intravilánech a extravilánech našich obcí.

Jaké jsou současné trendy zahradní architektury, existuje současný "sloh"?
Zjednodušeně řečeno můžeme také v naší tvorbě "s úspěchem" uplatnit termín PODNIKATELSKÉ BAROKO (zahradní maximalismus) či PODNIKATELSKÝ FUNKCIONALISMUS (zahradní minimalismus). Je-li trendem obecné směřování, tak bych jej při navrhování zahrad u nás definovala právě jako určitou ignoraci časové proměnlivosti rostlin při tvorbě díla. Vytvářeny jsou jakési instantní bezdůvodně architektonizované zahrady s často velkým podílem neživých prvků (zídek, štěrku, balvanů, cestiček od nikud nikam a kolem ničeho…), kdy ihned po realizaci má zahrada blízko ke své cílové podobě a v čase se zásadně nemění. Oproti naší přirozené krajině jsou nadměrně používány stálezelené rostliny. Jsme hodně otupělí a už se nedokážeme těšit například z nenápadných květů javorů nebo z barvy rašícího listí, potřebujeme masivní květ magnólie a co nejvíc pestrolistých kultivarů dřevin na co nejmenším území, aby nás zahrada uspokojila. Neumíme v zahradě a se zahradou žít, nerozlišujeme celek a detail, zapomínáme, že někdy stačí například obnažit kámen a vysadit strom a zahrada je hotová.

Kde končí krajina a začíná zahrada?
Za krajinu s nadsázkou považuji "vše mezi budovami" a zahradu pak chápu jako kus krajiny VYMEZENÝ PLOTEM ČI POCITEM. Při navrhování tvořím zahradu pro člověka, dotvářím krajinu pro lidi. Blíže definovat nechám povolenější….

Které své 3 realizace pokládáte za (pro sebe) nejcharakterističtější?
Při své práci kladu důraz na spojení návrhu a místa, pro které návrh vzniká. Důležitá je pro mě jednoznačnost návrhu, kontinuita s místem a s časem. Hledám MOTIVY v místě, kde navrhuji, ať už duchovní či hmotné. Častým vodítkem se mi stává potencionální vegetace daného místa, tedy to, co by v místě rostlo, kdyby zde nepůsobil člověk.

Zahrada rodinného domu ve vinohradu, Podivín (pro Ateliér Brno s.r.o.)
4 pásy modře kvetoucích květin jako MODRÁ OBROVNÁVKA (stylizace obrovnávek jihomoravských stavení) - vazba na charakteristický prvek lidové architektury (realizace 2003)
liniové záhony s trvalkami a cibulovinami, které kvetou od jara do podzimu v různých odstínech modré a modrofialové kolem bílého domu ve vinohradu, ostatní rostliny v zahradě
kvetou nenápadně, jsou okrasné pouze listem, aby nerušily efekt "modré" obrovnávky; zásadní je optické propojení s krajinou díky použití "ha ha" systému

Střešní terasy budovy Moravskoslezského kraje, Ostrava (pro PROJEKTSTUDIO)
stylizace přírody Moravskoslezských BESKYD - pralesa ve stínu (vč. trouchnivého kmenu), vřesoviště na slunné terase (vč. beskydských balvanů) - vazba s přírodním symbolem Moravskoslezského kraje (realizace 2007)
použity byly zahradní odrůdy nebo kultivary rostlin, která se vyskytují nebo jsou podobné rostlinám, které rostou ve výše popsaných přirozených rostlinných společenstvech a očekává se dobrý vývoj i na terase ve městě, pro zvýraznění efektu byla přivezena "energie" přímo z Beskyd (kmen a balvany)

Sadové úpravy bytového domu Meandr, Brno (pro Ateliér D.R.N.H.)
stylizace PASTVINY na místě, kde v minulosti bývala - vazba se způsobem využití místa člověkem v minulosti (zatím ve stádiu návrhu), varianty spaseno, polospaseno, nespaseno
spasená tráva je stylizovaná pobytovými trávníky, nespasená pak okrasnými travinami, které jsou doplněny zahradními odrůdami rostlin, jež na pastvinách dobytek nežere a které lákají motýly (např. okrasné bodláky), volně rostoucí skupiny dřevin jsou křovinami pastvin a přítomny jsou i stromy, které dávají potřebný stín, všechny dřeviny respektují STG

Jakou zkušenost máte s klienty-laiky a s klienty-architekty?
Se všemi mám veskrze pozitivní zkušenosti. Mám totiž to štěstí, že ačkoli jsem "služebně mladá" můžu si zakázky vybírat, neboť projektuji pro radost a ne pro peníze (i když zaplatit si samozřejmě nechám). Vyhlídka příjemné práce či spolupráce je pro mě jediným aspektem v rozhodování; od negativních projektů a klientů tak bez problémů ihned odcházím.

Proč spolupracovat s architekty?
Z praktického pohledu můžeme ovlivňovat tvorbu "krajin" hned od začátku projektování a ne být pouhými ozeleňovači již navrženého, kdy už například jen těžko plníme koncepční přání našich kolegů :-) a navíc býváme my, i naši kolegové, ochuzeni o možnost spolupráce na zrození myšlenky, konceptu.
Kdysi jsem se bavila s jedním architektem a ten se mi chlubil, že navrhl dům na částečně zalesněném pozemku bez pokácení jediné dřeviny. Na to jsem mu odpověděla, že to by
zvládl každý šikovný stavař a že od architekta čekám víc, že bude z podmínek daných místem, v tomto případě přírodou, vycházet a ne je jen respektovat, i když ani to u nás zatím není zdaleka pravidlem. Mám ale na mysli inspiraci, nikoli tupé opakování motivů. Dílo musí "fungovat" i bez slovního "návodu".
Ráda se účastním podobného otevírání očí architektů i mých a ráda s nimi po otevření očí nadále spolupracuji.

Zaujala Vás práce některého z kolegů nebo realizace z poslední doby?
Zůstanu u "kolegů" v Česku…. V Brně se mi líbí realizace zahrady soukromé vily na Hlinkách od mé milé kolegyně Pavly Kašubové. Jinak "ulítávám" spíš na pocitových detailech dotvářejících místo: lavičky mezi sakurami za budovou ústavního soudu na ulici Joštova (Ivo Erben) a plastika Bystrcké zátiší u kostela na nám. 28. dubna (Helena Hlušičková), obé v Brně. K mým evergreenům patří klášterní zahrady v Litomyšli od tria Sendler, Babka, Květ a vzhledem k své lásce k okrasným travinám nemůžu nezmínit realizaci rozlehlých záhonů trav v předpolí administrativního centra The Park na Chodově v Praze (Copein Ultrecht, terra Floridus). Nadhledem je mi sympatická realizace mostu pro veverky mých spolužáků Jirky Šindeláře a Nadi Sochorové. Velice mně také zaujala práce Ateliéru A69, kdy v projektu EggO přesně mířeným ovoidem "udělali" ze stávající zahrady se vzrostlými stromy zahradu pár-exceláns a ještě "navíc" postavili dům :-) (jen doufám, že věnovali dostatek prostoru kolonce "Ochrana stromů na staveništi"…).
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Lenka Němcová
Němec Old.
15.06.08 07:58
zobrazit všechny komentáře