Zrušený obchvat Znojma v územním plánu kraj překvapil

Zdroj
Zdeněk Meitner
Vložil
ČTK
10.02.2016 23:45
Brno

Brno - Jihomoravský kraj je překvapený úterním rozhodnutím Krajského soudu v Brně, který zrušil v územním plánu Znojma koridor pro vedení obchvatu města, sdělil dnes ČTK radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL). Podle vedení Znojma se výrok nevztahuje na části, které již mají stavební povolení. Soud tak rozhodl kvůli tomu, že nelze do územních plánů obcí zakreslovat silnice celostátního významu, aniž by byly v zásadách územního rozvoje kraje, tedy nadřazeném dokumentu, sdělila ČTK mluvčí soudu Simona Tesařová. Jihomoravský kraj tento dokument dosud nemá.

Písemné odůvodnění není zatím k dispozici, reakce politiků jsou proto zdrženlivé. Stejně tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím nedokáže říct, co může rozhodnutí znamenat pro část stavby, která již má stavební povolení. Jde o úsek od jihlavské silnice ke křižovatce s Únanovskou, která se měla začít stavět na jaře. "Zatím není důvod k zastavení probíhajícího výběrového řízení na zhotovitele. Celkové posouzení možných dopadů pro investici se však odvinou od dalšího rozboru nově vzniklého právního stavu," sdělila ČTK mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Další část od Únanovské až ke křižovatce se silnicí II/412 je částečně již léta postavená, avšak nenapojená na silniční síť. Pro další část není dokončené odvolací územní řízení a dopad výroku soudu nelze podle Ledvinové předjímat. U ostatních částí obchvatu, kde ještě nezačala územní řízení, se podle ŘSD pravděpodobně posune vydání územních rozhodnutí.

Radní Tesařík zdůvodnil, proč část obchvatu není zakreslena ani v návrhu zásad územního rozvoje. "Jedna část je již postavená, další má stavební povolení. Část obchvatu vedoucí jižně od hotové silnice krajský úřad zařadil do zásad včetně posouzení vlivů na životní prostředí SEA," uvedl. Podle něj jde výrok soudu také proti novele stavebního zákona, která platí od 1. ledna 2013 a umožňuje mít v územním plánu silnice nadmístního významu. Kraj proto doporučí městu podat kasační stížnost.

Tesařová k výroku soudu dodala, že kraj se sice vyjádřil souhlasně k územnímu plánu Znojma, avšak může se vyjadřovat pouze k záměrům regionálním, a nikoli celorepublikovým, což je případ silnice I/38.

Výrok soudu dal zapravdu vedení Brna, které otálí s vytvořením územního plánu právě kvůli tomu, že kraj dosud nevymezil nadregionální silniční koridory, především R43. Tu má kraj v úmyslu ponechat v územní rezervě od Lysic až po D1 nejméně do roku 2019, než dokument zaktualizuje. "Ukazuje se jako správné, že jsme se nenechali zlákat hraběcími radami hejtmana Haška, že si máme vzít příklad ze Znojma. Budeme pečlivě sledovat judikaturu soudů, podle níž se budeme rozhodovat, a ne podle rad politiků," řekl ČTK náměstek primátora Martin Ander (SZ). Znovu apeloval na kraj, aby neodkládal vymezení klíčových silnic, hlavně R43, které pomohou řešit protiprávní stav ohledně znečištění ovzduší v postižených částech Brna a obcích na jih od něj.

0 komentářů
přidat komentář