Praha - Pět nových a reinstalovaných expozic, které si od středy mohou prohlédnout první zájemci, a dvě výstavy čekají na návštěvníky Národního technického muzea v Praze na Letné (NTM). Své sbírky tu totiž představí i Technické muzeum v Brně a Vojenský historický ústav v Praze. Ten ukáže čtyři desítky zbraní a dopravních prostředků, které čeští vojáci požívali během posledních 110 let. "Naše budova je poprvé za svoji více než sedmdesátiletou historii celá určena jen muzejním účelům. Na více než 5500 metrech čtverečních vystavujeme na 5000 exponátů," uvedl na tiskové konferenci před dnešní vernisáží generální ředitel NTM Karel Ksandr. Upozornil, že na dnešek připadá 180. výročí narození mecenáše, architekta a stavitele Josefa Hlávky, který byl prvním prezidentem České akademie věd a umění. Podle Ksandra bylo muzeum kvůli náročné stavební rekonstrukci uzavřeno 1621 dnů. "Nyní se vrací jako svébytná muzejní, vědecká a vzdělávací instituce," uvedl a za podporu poděkoval ministerstvu kultury. Dosavadní práce, jejichž třetí etapa skončí na jaře 2012, stála 370 milionů korun. K tomu je třeba ještě započítat 130 milionů na expozice. Atraktivní součástí NTM je dopravní hala, dokumentující příběh automobilů, motocyklů, letadel, železnic i lodí z období od konce 18. století do současnosti. Vystavena je koněspřežná hasičská stříkačka z roku 1795, která hasila (a neuhasila) požár Národního divadla, vůz Benz Viktoria z roku 1893, vůz NW Präsident jako první automobil vyrobený na našem území roku 1898, nejstarší dochovaný automobil Audi z roku 1911, nejstarší provozovaný motocykl Hildebrand-Wolfmüller z roku 1894, lokomotiva Kladno z roku 1855 a železniční vůz z roku 1891, který je jediným dochovaným vozem salonního vlaku císaře Františka Josefa. Dalšími expozicemi jsou Fotografický ateliér, Tiskařství, Astronomie a Architektura, stavitelství a design, která vznikla podle projektu Davida Vávry. Dobovou atmosféru navozuje secesní a kubisticky laděný prostor či možnost vstoupit do pracoven architektů 19. a 20. století. "Rekonstrukce hlavní budovy bude pokračovat v příštím roce. Čeká nás dokončení třetího moderního depozitáře v Čelákovicích a pak otevření Centra stavitelského dědictví v Plasích. V roce 2016 by mělo být v bývalém lokomotivním depu na Masarykově nádraží v Praze otevřeno železniční muzeum," přiblížil další plány ředitel Ksandr. Perličkou podle něj je aktuální krátkodobé vystavení jediných dvou českých Nobelových cen - akademika Jaroslava Heyrovského za polarografii z roku 1959 a básníka Jaroslava Seiferta z roku 1984, zapůjčených archivem Akademie věd a rodinou. Podle náměstka pro provoz a investice Miloše Josefoviče zahrne třetí etapa rekonstrukce hlavní budovy například prostory knihovny, restaurátorské dílny a obvodový plášť. "K dnešku jsme otevřeli zhruba polovinu všech výstavních ploch a dvě třetiny plánovaných expozic. Současně dokončujeme ty další. Už v příštím roce by mezi nimi měly být suterénní kamenouhelný a rudný důl a zajímavá přehlídka techniky v domácnosti," řekl Ksandr ČTK. Hotové expozice nepostrádají podle něj interaktivní prvky. Například v dopravní hale si mohou děti osahat průmyslovou lokomotivu a nechat se vyfotografovat na motorce hradní stráže.