30 let od otevření dálnice z Prahy do Bratislavy

Zdroj
Petr Satrapa
Vložil
ČTK
05.11.2010 23:15
Praha

Praha - Dálnice D1 je nejstarší, nejdelší a v některých úsecích také nejvytíženější českou dálnicí. Dlouhou dobu byla také jedinou delší souvislou dálniční stavbou. Před 30 lety, 8. listopadu 1980, byly otevřeny poslední chybějící úseky D1 mezi Prahou a Brnem a zároveň i zbývající části D2 z  Brna do slovenské metropole Bratislavy. Dálnice, která měřila 317 km, se tak po desetiletích příprav a výstavby stala skutečnou silniční "páteří" tehdejší československé federace.
    Výstavba současné D1 začala v září 1967 "pražským" úsekem Spořilov - Čestlice. Po desetiletích tak došlo k naplnění někdejších plánů na vybudování páteřní dálnice napříč tehdejším Československem, které však přerušila druhá světová válka a následně ukončila poválečná politická situace. Stavba dálnice D1 byla totiž schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou.
    Po válce byla stavba v  omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. V roce 1963 schválila vláda koncepci dlouhodobého rozvoje silniční a dálniční sítě, která měla mít celkem 1711 km (včetně Slovenska). Páteří byla právě dálnice D1 v délce 712 km, která na rozdíl od dneška měla od Brna pokračovat přes Uherské Hradiště na Slovensko až do Košic.
    Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47 spojující Lipník nad Bečvou s  Ostravou a polskou hranicí. Celkem tak D1 dosáhne délky 377 km.

Milníky výstavby dálnic D1 a D2:
4. listopadu 1938 - Zahájení výstavby dálnic (úseky zhruba v trase dnešní D1); stavba částečně pokračovala i  během války.
1950 - Výstavba dálnice zastavena.
8. září 1967 - Zahájením stavby D1 Spořilov (Praha) - Čestlice bylo obnoveno budování dálnic v  zemi.
12. července 1971 - Otevřen první dálniční úsek na území Československa: úsek D1 Praha - Mirošovice (délka 21,3 km).
4. října 1978 - Otevřen první úsek D2 (Brno - Blučina, 11,7 km).
8. listopadu 1980 - Otevřeny úsek D1 Humpolec - Pávov (20,7 km) a úseky D2 Hustopeče - hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou.
30. července 1992 - Zprovozněním úseku Tučapy - Vyškov (9,6 km) se D1 prodloužila na dlouho konečných zhruba 230 km.
15. března 1999 - Zahájena první etapa výstavby D47 (nyní D1).
1. prosince 2007 - Otevřena první část D47 mezi Ostravou a Bohumínem (17,2 km).
16. září 2009 - ŘSD otevřelo úsek D1 Mořice-Kojetín, který umožní bez přerušení dojet po D1 z Prahy až do Kroměříže - vznikl doposud nejdelší ucelený úsek dálnice (261 km).
25. listopadu 2009 - Otevřeny dva úseky D47 mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. Dálnice doposud nazývaná D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Zprovozněním nových 30 kilometrů se Ostravsko napojilo na celostátní dálniční síť (chybějící část D1 v úseku Kroměříž - Přerov - Lipník nad Bečvou, která by měla být zprovozněna v roce 2014, dočasně nahrazuje úsek R46 Vyškov - Olomouc a část R35 Olomouc - Lipník nad Bečvou).

Výběr základních údajů o dálnici D1
Trasa: Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko
Délka: 377 km, v provozu 335 km (Praha-Kroměříž, Ostrava-Bohumín), 42 km ve výstavbě či v  přípravě (Kroměříž - Lipník nad Bečvou, Bohumín - hranice s Polskem)
Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavbu přerušila válka
Předpokládaný konec výstavby: rok 2014, úsek Říkovice-Přerov
Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, popřípadě i v dalších úsecích.

Výběr základních údajů o dálnici D2
Trasa: Brno - Břeclav - hranice se Slovenskem
Délka: 61 km, v provozu
Počátek výstavby: říjen 1974; úsek Brno - Blučina.
Otevření posledního úseku: 8. listopadu 1980, úseky Hustopeče - Břeclav a Břeclav - hranice se Slovenskem.
Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru.
0 komentářů
přidat komentář