Výstava Mezinárodní vztahy / Mladí architekti z Německa

Zdroj
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Vložil
Tisková zpráva
15.04.2010 09:45
Výstava představí tvorbu německých architektů mladších 45 let.

23. 4. 2010 – 6. 6. 2010

Dům umění – Kabinet architektury, Jurečkova 9, 702 00 Ostrava

Vernisáž proběhne ve středu 22. dubna 2010 v 17 hodin v Domě umění. Výstavu zahájí Jiří Jůza, ředitel GVUO, úvodní slovo pronese Romana Schneider, kurátorka výstavy.

Výstavu pořádá Galerie výtvarného umění v Ostravě a SPOK ve spolupráci s Institutem pro zahraniční vztahy Stuttgart a Goetheho Institutem Praha.

„Výstava prezentuje 14 vybraných projektů mladých architektek a architektů z Německa. Díla vznikala převážně v cizině, a tak již svou genezí dokládají plodnost a význam mezinárodní výměnné spolupráce,“ sdělila Angelika Eder, ředitelka kulturního programu Goetheho Institutu v Praze.

Současná výstava doprovázená katalogem pokračuje jako putovní výstava. Motto kongresu „Přenášet architekturu“ přesně vystihuje projekty popsané na této výstavě, které architekti z Německa vytvořili v zahraničí.

Protagonisty jsou mladí architekti, kterým bylo 45 či méně let v době, kdy podstoupili své projekty porotě. Dlouho v Německu platilo, že pouze architekti starší čtyřiceti let jsou schopni začít tvořit své stavby. Tito architekti se tomuto problému vyvarovali prací v zahraničí. Sama tato skutečnost zasluhuje náš respekt, neboť jen 5% mladším německým architektům se podaří pracovat v zahraničí. Jedna „typicky německá” kvalita zahraniční projekty spojuje. Jde o pověstný perfekcionismus v plánování a stavbě, jenž je ceněn klienty na celém světě. Architektura byla vždy prostředkem překračujícím hranice, což je patrné v dnešním, propojeném světě.

Studio Graft Architekten pracovalo na rekonstrukci New Orleansu, který byl poničen hurikánem Katrina. Navrhli nízkorozpočtové domy jako prototyp pro rekonstrukci. Cílem postupu bylo pomoci lidem se aktivně podílet na dlouhodobém procesu návratu do jejich domovů. Studio nejenže přispělo hlavní měrou k myšlenkám podporujícím tento projekt, ale také vytvořilo parametry pro plánování města.

Architekti z Planwerk/Plan & Werk zahájili projekt rozvoje regionu v rumunské Transylvánii, kde zároveň zanalyzovali místní podmínky. Aplikací pozitivního náhledu a širokými znalostmi vytvořili úplnou strategii na regeneraci vyčerpaných městských čtvrtí, což posloužilo jako prostředek pro obnovu zdejší životní úrovně.

Také projekt Mobilního domu umění v Zug ve Švýcarsku se týká nejen architektury. Standardní dopravní kontejner vybavený firmou Rheinflügel slouží k přenosu umění pro veřejnost. Architekti byli zapojeni do tvorby nového muzejního konceptu a rozhodli, že muzejní cíle budou lépe ztělesněny upraveným přepravním kontejnerem jakožto prostředkem přizpůsobeným k technickým a logistickým účelům.

Mauser Architekten pracují s nabídkou, která jim neumožňuje téměř žádnou svobodu uměleckého projevu. Tři evropská velvyslanectví měla být instalována do vnitřního prostoru existující budovy v Astaně. Projekt byl vybrán, neboť navzdory všem omezením se architektům podařilo uspět s jednoduchými prostředky, které přispěly k vytvoření nekonvekční atmosféry, dobře vystihující dané národy.

Při práci na Hotelu Puerta América v Madridu mělo Plasma Studio zcela jiný úkol. Zde byla každému z významných architektů dána příležitost proměnit tradičně vyhlížející budovu v luxusní hotel. Každému z nich bylo přiděleno jedno podlaží a zaručena naprostá svoboda projevu bez jakéhokoli finančního omezení.

Tvarování prostoru jednoduchými prostředky může přinést velkolepé výsledky, což prokázali architekti Mueller Kneer Associate v Manchesteru, kde přeprojektovali bývalé skladiště na bavlnu. Cílem bylo vytvořit nový, atraktivně vyhlížející komplex restaurace a baru. Architekti použili strukturu „domu v domě” a transparentními provazovými závěsy vytvořili rozdělení prostor, jehož části jako by se prostupovaly.

V neucelené a monotónní průmyslové zóně na předměstí Pittsburghu Ian Shaw Architekten navrhli kancelářskou budovu společnosti Herkules. Je pozoruhodné, jak dokázali vložit identitu inženýrské společnosti do architektury použitím prostředků, jako jsou neopracované ocelové traverzy, přímé a transparentní skleněné struktury.

Kongresové centrum Ferry Porsche navržené ateliéry GS-Architekten a Perler und Scheurer Architekten je jednou z důležitých, nově vystavěných budov. Jejich budova výborně zapadá do místního okolního prostředí a je chytře posazena mezi dvěma ulicemi různých úrovní.

Také Haberland Architekten potvrdili, že němečtí architekti mohou v soutěžích uspět. Jejich kontrakt se týkal rozšíření dvou škol – Rychtenberg a Im Lee ve švýcarském Winterthuru. Nová školní budova měla být postavena na velice náročném a úzkém terénu a měla dodržet normy Minergie.

Také ateliér Kuehn Malvezzi využil pro svou zakázku na vídeňské Lauderově obchodní škole formálního jazyka neobyčejného a přesvědčivého charakteru ke zkombinování nového se starým. Společným článkem mezi starou a novou budovou se stal materiál – především jednotné použití dřeva.

Světla hrají mimořádnou úlohu v projektu obytného domu AvSJJF navrženém ateliérem MIR na jednom z amsterdamských pozemků. Autorům se podařilo rozehrát přesvědčivý dialog mezi uzavřeným a otevřeným a mezi veřejným a soukromým prostorem.

Jiný přístup zvolili k řešení podobného problému v ateliéru Behet Bondzio Lin Architekten svým návrhem Domu Peng na úzkém pozemku v Tchaj-chungu na Tchaj-wanu. Kombinací několika materiálů docílili architekti vzrušujících efektů a i přes omezení dosahují vnější prostory vysokých kvalit.

Otázka prostoru byla naprosto odlišně vyřešena v projektu Wall House v Santiagu de Chile od architektů studia FAR Frohn & Rojas. Novátorství obydlí spočívá v použití zajímavé estetiky, založené na vzhledu stanu a sestávající ze čtyř vrstev, které vytvářejí vzdušné a světlé interiéry.

V čínském Hangzhou Levin Monsigny vytvořil pro Kulturní centrum Liangzhou, postavené Davidem Chipperfieldem, přírodní park a zahradní muzeum. Důkazem toho, že architekti respektovali vysoce ceněnou kulturu neolitické doby bylo rozmístění fiktivních archeologických stavenišť a nalezišť podél celého parku.

Každý projekt vypráví svůj vlastní příběh. Můžeme zde nalézt příklady, které se nám propojují s realitou každodenního života. Projekty se vyhýbají prázdným inovacím a naivním nárokům. Technická a funkční dokonalost jsou brány jako samozřejmost a nedávají prostor pro žádný estetický patos.
                                Romana Schneider

Výstavu vytvořil Institut pro zahraniční vztahy Stuttgart ve spolupráci se Spolkovou komorou architektů Berlín.
Výstava se uskutečňuje u příležitosti kandidatury Ostravy na titul Evropské hlavní město kultury 2015.
Vstupné: 20,- Kč (plné), 10,- Kč (zlevněné)
Sály otevřeny kromě pondělí  10.00-13.00 a 13.30-18.00
0 komentářů
přidat komentář