Zelení chtějí po vládě vysvětlení změn u nového nádraží v Brně

Vložil
ČTK
04.02.2010 22:40
Brno

Brno - Strana zelených požaduje po ministru dopravy Gustavu Slamečkovi vysvětlení změn v plánech na přestavbu brněnského železničního uzlu. Ty počítají s tím, že součástí nádraží bude obchodní centrum, které zaplatí soukromý investor. Na nákladech na změny v projektu by se přitom podle investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) mělo podílet i Brno. Město přitom o  změny v projektu nestálo, řekl dnes ČTK náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ).
    "Chceme, aby nám vysvětlil, kdo si objednal začlenění komerčního zastřešení do projektu nádraží a kdy a kým bylo organizováno výběrové řízení či veřejná architektonická soutěž, na jejímž základě byla ke zpracování projektu vybrána právě firma Parroli," řekl ČTK Ander. Na ministra se zelení obracejí poté, co se jim informace od SŽDC nepodařilo získat.
    O kolik se kvůli změnám v zastřešení nádraží zvýší asi 20miliardový rozpočet rekonstrukce uzlu, v tuto chvíli není známo. "Město Brno přitom v minulosti utratilo za projektanta nádraží 6,5 milionu korun. Teď vzniká projekt nový," dodal Ander.
    Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s  čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.
    Výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí.
    V dubnu minulého roku byla stavba nového nádraží vyčleněna do samostatné části a práce na jeho přípravě zastaveny kvůli začlenění obchodního centra do projektu. Zdržení se ale nevyhnulo ani zbytku projektu. Územní řízení ke stavbě pozastavil z procesních důvodů na počátku minulého roku soud. Mimo jiné kvůli chybějícím výjimkám z ochrany zvlášť chráněných živočichů. O tu požádalo SŽDC až na přelomu letošního roku. Zahájení stavby se tak odložilo minimálně o další rok.
    Podle odpůrců stavby je již nyní zřejmé, že se na stavbu nepodaří získat plánovaných až osm miliard z  evropských fondů. Ty lze čerpat jen do roku 2013. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země navíc projekt nesplňuje ani základní dotační podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
zastřešování nádraží
Ing.arch. Josef Myslivec
11.02.10 12:43
zobrazit všechny komentáře