Praha - Na pražský magistrát bylo nakonec doručeno asi 6000 podání ke konceptu nového územního plánu. Na posledním jednání výboru územního rozvoje to řekla ředitelka magistrátního odboru územního plánu Jitka Cvetlerová. Počet připomínek očekávala Praha před měsícem asi o 2000 nižší. Podle Cvetlerové se tak úřad bude muset vypořádat asi s 8000 podnětů, protože některá podání obsahují několik připomínek. "Do dneška nejsou podání zapsaná ani přebraná z podatelny. Naše kapacity na to nestačí, vypomůže nám stavební odbor," uvedla Cvetlerová. Ředitelka odhaduje, že by do konce února mohly být všechny námitky roztříděné a zakreslené v mapách. Pak se teprve budou několik měsíců vyhodnocovat, úředníci a dotčené orgány vypracují k připomínkám stanoviska. O tom, zda se připomínce vyhoví, nebo ne, rozhodne poté vedení metropole. Nový územní plán by měl postihnout rozvoj města v dalších asi 15 letech, platit bude zřejmě od roku 2012. Jeho koncept si od začátku listopadu do 9. prosince mohli Pražané prohlédnout, mohli k němu také zasílat připomínky. Připomínky ke konceptu zasílali jednotlivci, městské části i občanská sdružení. Podle informací z Útvaru rozvoje města mnoho připomínek dali vlastníci drobných pozemků, kteří mají ve svém vlastnictví plochu zeleně a tu chtějí změnit na funkci umožňující zástavbu. Mnoho Pražanů, kteří ale žádný pozemek nevlastní, zase žádalo, aby pozemky v okolí jejich bydliště byly zahrnuty do zeleně. Podněty rovněž odráží na několik dlouhodobě sporných míst a plánů. Jde například o případ klánovického golfu, pražského okruhu přes Suchdol, napojení pražského okruhu v Běchovicích, paralelní dráhy na ruzyňském letišti, plánovaného rozšíření ďáblické skládky nebo diskutované zástavby Roztyl a Trojmezí. Část Pražanů žádá také vybudování tunelů na některých frekventovaných komunikacích a radiálách. Jiní chtějí prodloužit plánované metro D na Žižkov nebo chystanou trasu A metra z Motola vést i na Zličín a na druhé straně prodloužit trasu z Hostivaře až do Petrovic a Dubče. Zahrádkáři zase bojují za zachování svých zahrádkářských kolonií. Nový územní plán by měl přinést několik změn. Ve srovnání se současným plánem bude novinkou výšková a prostorová regulace, která by měla zajistit, aby nové stavby vzhledem k okolí nepřesahovaly přiměřenou kapacitu a výšku. Plán také počítá například s novou trasou metra D a rozvojem tramvajových a železničních tratí. Zahrnuje výstavbu městského i pražského okruhu, rozšíření Ústřední čistírny odpadních vod nebo tunelové propojení Masarykova a smíchovského nádraží. Umožní ale i některé kontroverzní projekty, jako například výstavbu lanovky na Dívčí hrady.