Ohlédnutí za dvěma vídeňskými výstavami diplomních prací
Vložil Helena Doudová
14.09.2009 00:30
Koncem června byly na vídeňské Akademie der bildenden Künste a zároveň na uměleckoprůmyslové Universität für angewandte Kunst k vidění výstavy závěrečných diplomních prací. Obě univerzity prezentovaly práce a projekty všech uměleckých oborů. Die Angewandte zvolila letos poměrně provokativní slogan "BROTLOS." (bez chleba/ bez obživy), který se obměňuje ("Krize přicházejí a odcházejí. Umění zůstává.", nebo s obměnou: "Krize zůstává. Umělci přicházejí a odcházejí.", "Vaši krizi nemalujeme.", nebo: "Pořád vystavovat v muzeích je pro mladé umělce nudné.", apod.). Autoři grafického konceptu, studenti grafického designu Laurenz Feinig a Tobias Egger vysvětlují: "Rok 2009 stojí celý ve znamení (hospodářské) krize a my jsme chtěli načrtnout spojení umění a krize."
Studium architektury na Akademie der bildenden Künste ve Vídni bylo v roce 2008 přestrukturováno a nyní existuje pět platforem, které jsou věnovány specifickým tématům: metody analogové a digitální produkce; platforma pro materiály, konstrukci a technologie; platforma pro ekologii, otázky udržitelného rozvoje a kulturního dědictví; dějiny, teorii a kritiku architektury; platforma pro geografii, krajinu a města v kontextu. Vedoucí oboru Kunst und Architektur je Nasrine Seraji, původem iránská architektka, která po studiích na AA v Londýně přesídlila do Paříže, kde založila vlastní kancelář a přednášela na nejrůznějších univerzitách. V jejím ateliéru/platformě pro ekologii, udržitelný rozvoj a kulturní dědictví vzniklo množství zajímavých prací. Témata, která se často objevovala jsou koncepty rozvoje určité lokality, udržitelného rozvoje, konzervace, analýzy typologie obytných a městských struktur. Přehled diplomových prací oboru architektura za poslední čtyři semestry je k vidění na stránkách http://abschlussarbeiten.akbild.ac.at/search_view
Universität für angewandte Kunst asi není třeba představovat, působí zde "hvězdy" architektury Zaha Hadid, Greg Lynn a Wolf D. Prix. Těžiště letošních klauzur studia Hadid leželo v "Interiorities", konkrétněji: "Představa o vnitřku směřuje k vytváření tektonických systémů, které se rozvíjejí a diferencují v rámci své vnitřní logiky. K tomuto se nejsnáze dobereme, pokud začneme s interiéry, to znamená předtím, než umístíme architekturu do svého bezprostředního okolí a vystavíme ji externím vlivům. Chceme vyvinout komplexní mnohovrstevnaté a vysoce diferencované tektonické systémy, které se mohou poměřovat s nejlepšími příklady historie co se týče bohatosti, koherentnosti a vytříbenosti formální organizace... Tyto ambice sdílí současná avantgarda a vytváří jasně identifikovatelný styl parametricismus." Studio Lynn se soustředilo na prozkoumávání vztahu fasáda/objem a hmota/krajina. Primárním zájmem přitom bylo komunikovat konfigurace interiéru na povrch budovy skrze jedinečné způsoby tektonické kompozice. Důraz na fasádu přesunula studio od strukturální exprese k architektuře vyřezávání, hloubení, sochání, tloušťky, šrafury a hmoty. Zatímco ve studiích Hadid a Lynn se uplatňují především digitální nástroje pro navrhování, studio Prix zaujímá kritičtější přístup: dialektika mezi konkrétním (model) a abstraktní (plán) funguje jako feedback mezi fyzickým modelem a počítačem (nástroj navrhování). Kromě toho je kladen důraz na vnímání reality jako komplexní sítě, studenti navrhují projekty, které berou v úvahu dynamiku otevřených systémů s mutual dependencies a které fungují na několika úrovních výzkumu. Stejně tak je podporován kritický pohled na vlastní obor.