Územní plán Brna se změní, vyjde tak vstříc investorům

Zdroj
Lucie Kučerová
Vložil
ČTK
09.12.2008 14:15
Brno

Brno - Brněnský územní plán by se měl změnit tak, aby pružněji reagoval na projekty investorů. Vypracování změn dnes schválili městští zastupitelé. Podle primátorova náměstka Martina Andera (SZ) je nyní územní plán přeregulovaný a přehnaně rigidní, což jeho aktualizovaná podoba změní. Rozhodnutí kritizovala opozice.
    Současný územní plán podle Andera například neumožňuje stavbu hromadných garáží tak, že nad čtyřmi patry parkovacích míst by investor zbudoval dvě patra s byty. To proto, že územní plán mluví jen o parkování. Výstavba bytů a domů s obchody také není možná ve starých továrních areálech, takzvaných brownfields. "Když přišel investor s nápadem, museli jsme říct, je to výborné, ale předtím musíme změnit územní plán a to bude trvat rok a půl," řekl ČTK Ander s tím, že investoři pak městu utíkali. Přitom v  době ekonomické krize je podle něj podpora podnikání potřebná.
    Do aktualizovaného územního plánu se podle dnešního rozhodnutí zastupitelů zároveň zanesou závěry z některých generelů, hlavně generelu odvodnění. V mapě Brna tak budou vymezeny lokality, kde investoři nemohou stavět, aniž před tím nepostaví nový kanalizační řad. Vznikne také povinnost zadržet v místě výstavby dešťovou vodu. Kdyby město takový krok neudělalo, mělo by podle Andera vbrzku s dešťovou kanalizací problémy. V centru města, kde jsou kanalizační stavby drahé, by se pak podle náměstka musely budovat stoky v tak "gigantických rozměrech, že je to neúnosně drahé a mnohde i technicky nemožné".
    Aktualizaci územního plánu kritizovala opozice. Podle zastupitele Karla Hledíka (ODS) způsobí dnešní rozhodnutí "projednávácí guláš". Zpracovávání aktualizace se prý bude bít se současným zpracováváním nového územního plánu. Občanští demokraté také kritizovali to, že studie vyjdou draho - jen aktualizace asi na pět milionů korun. "Počkal bych si na výběrové řízení. Už nyní ale mohu garantovat, že se nebudou platit stejné práce dvakrát," řekl Ander.
    Současný územní plán Brna byl schválen v roce 1994 a za posledních 14 let ho zastupitelé mnohokrát měnili. Nový územní plán měl platit v roce 2010, projednávání se ale zpozdilo, takže v platnost vstoupí nejdřív v roce 2012. Podle Andera vzniklo zpoždění vlivem plánování některých dopravních staveb, například R43, proti níž část Brňanů protestuje. Projektanti nyní na zadání radnice kreslí mapu Brna i bez této silnice, což prosadili zelení. Až při schvalování plánu se vybere varianta bez silnice nebo s ní.
    Dalším důvodem zpoždění je podle Andera nový stavební zákon. Ukládá městu, aby všechny veřejně prospěšné stavby zahrnuté v  plánu projednalo s majiteli parcel. "Dokážete si představit, kolik stovek, možná tisíců vlastníků bude tímto dotčeno a kolik jednání budeme muset absolvovat," řekl náměstek.
0 komentářů
přidat komentář

Související články