Obnovená nástupiště hlavního nádraží se otevřou v prosinci

Vložil
ČTK
07.08.2008 14:05
Praha

Praha - Kompletní obnova prvních čtyř nástupišť a západní části kolejiště pražského Hlavního nádraží skončí letos v prosinci, aby se sem mohl provoz vrátit s novým jízdním řádem. Celá stavba vyjde na 1,6 miliardy korun, z toho až 85 procent mohou pokrýt fondy Evropské unie. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

    Rekonstrukce nejstarších peronů, které slouží veřejnosti od roku 1911, začala letos v lednu. Její ukončení je naplánováno na stejnou dobu, kdy začne plný provoz na takzvaném Novém železničním spojení pod vrchem Vítkovem. Nové spojení představuje soustavu čtyřkolejných viaduktů a tunelů za zhruba osm miliard korun, které mají zlepšit průjezdnost vlaků Prahou.
    "Přiblížíme se tak optimálnímu stavu železnice pro městskou a příměstskou dopravu," řekl Komárek. Nové spojení podle něj výrazně urychlí a zlepší provoz vlaků mezi Hlavním nádražím, Holešovicemi, Vysočany a Libní, zároveň vznikne přímá trať mezi Masarykovým nádražím a Vysočany. Toho chce využít i město Praha, které hodlá navýšit počet městských a příměstských železničních linek.
    Zrekonstruovaná nástupiště na "hlaváku" mají přinést větší komfort cestujícím. Hrana peronů bude zvýšena pro lepší nástup a výstup z vlaků, dělníci instalují nový informační systém včetně digitálních tabulí, všechna nástupiště budou bez obtíží přístupná invalidům. Zároveň s nástupišti jsou modernizovány také přístupové tunely pod nimi.
    Obnovy se dočkají i koleje, které stavebníci napojí na Nové spojení, a také část historické železné konstrukce nad perony. Spodní část konstrukce byla odvodněna; dělníci také odhalili zrakům veřejnosti unikátní kloubové uchycení k zemi. To si mohou cestující prohlédnout již dnes na třetím a čtvrtém nástupišti. Celková obnova železné haly včetně nového zasklení se uskuteční jako samostatná stavba později.
    Kvůli intenzivní výstavbě musel být výrazně omezen provoz na největší železniční stanici v zemi. Většina vlaků byla odkloněna na jiná pražská nádraží, naopak po skončení prací se provoz díky větší kapacitě kolejí zvýší.
    Vedle kolejiště a nástupišť se nyní rekonstruují také odbavovací haly nádraží včetně historické Fantovy budovy. Italská firma Grandi Stazioni hodlá nádraží za zhruba 800 milionů přeměnit na obchodně - dopravní centrum s restauracemi, obchody a bankami. Rekonstrukce začala před rokem a půl a ještě zhruba čtyři roky potrvá.

Související články