Před 20 lety spojil Asii s Evropou v Istanbulu druhý most

Vložil
ČTK
02.07.2008 09:30
Praha

Istanbul/Praha - Před 20 lety, 3. července 1988, spojil evropskou a asijskou část Istanbulu druhý most. Most sultána Mehmeta Fatiha přes Bosporskou úžinu je 1510 metrů dlouhý a jeho výstavba stála 130 milionů dolarů. Most, který leží asi pět kilometrů severně od prvního mostu přes Bospor, otevřel tehdejší prezident Turgut Özal, když jej projel svým autem.

    Most, který je pojmenován podle sultána Mehmeda II. Fatiha (vládl v letech 1451-1481), je umístěn mezi částmi Hisarüstü na evropské straně a Kavacik na asijské. Je zavěšený, s ocelovými pylony, vozovka se nachází 64 metrů nad hladinou moře, takže pod ním mohou proplouvat i ty největší lodě. Vjezd je placený, k dispozici je v obou směrech osm pruhů. Přes most přejede denně na 150.000 vozidel, z toho je 65 procent automobilů. Most navrhla společnost Freeman Fox & Partners, stavělo jej konsorcium tří japonských, jedné italské a jedné turecké firmy. Chodcům je na most vstup zakázán, přesto se z něj do Bosporu vrhly již stovky sebevrahů.
    Bospor je 29 kilometrů dlouhá a necelé čtyři kilometry široká úžina, která spojuje Černé moře s Marmarským a rozděluje Istanbul na evropskou a asijskou část. První, visutý most (Bosporský) spojil v délce 1074 metrů obě části v říjnu 1973. V květnu 2004 začala výstavba třetího spojení Asie s Evropou v Istanbulu, podmořského silničního a železničního tunelu. Má být dlouhý 13,7 kilometru (z toho na 1400 metrů má vést v hloubce 55 metrů po vodou) a má být dokončen v roce 2012.
0 komentářů
přidat komentář

Související články