Brno - Některá česká grafická studia se podle antimonopolního úřadu možná domlouvají na cenách svých služeb. Úřad zatím kvůli podezření z kartelu vede tři správní řízení - s Unií grafického designu, Typo Design Clubem a Asociací užité grafiky a grafického designu Praha. Sdružení vydávají ceníky s doporučenými cenami, což podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) není správné, řekl dnes ČTK jeho mluvčí Kristián Chalupa. Bližší informace zatím ÚOHS nechce zveřejnit. Tvrdí ale, že materiály, které sdružení vydávají, mohou ovlivňovat jejich členy a bránit rozvoji konkurence. I podle výroční zprávy úřadu za loňský rok jsou grafické služby jednou z oblastí, kterým se letos chtějí úředníci víc věnovat. Kdy správní řízení skončí, nelze podle mluvčího odhadovat. Úřad je zahájil až letos. Zveřejňování doporučených cen není u profesních asociací nic neobvyklého. Problém s tím měli v minulosti například lékárníci nebo Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. V posledním jmenovaném případě ale nakonec zasáhl Nejvyšší správní soud. Rozhodl, že právě tato komora má na uvádění doporučených cen právo ze zákona. Kvůli určování cen pro další prodej úřad v minulosti prověřoval některé výrobce dveří a podlah, dodavatele kosmetiky a výrobce nealkoholických nápojů. Pokutu 2,3 milionu korun musela za určování prodejních cen zaplatit česká pobočka firmy Tupperware. Sankci 150.000 Kč dostala předloni Nábytkářská firma Jelínek z Valašského Meziříčí. Větší pokuty úřad v minulosti vyměřil i operátorům Vodafone a Český Telecom.