Bitva o slavné londýnské dvoupatrové autobusy neskončila

Zdroj
Jiří Majstr
Vložil
ČTK
20.12.2007 00:10
Velká Británie

Londýn

Londýn - Skoro přesně před dvěma lety skončil v  Londýně provoz dvoupatrových autobusů z 50. let typu Routemaster. Bitva o jejich návrat do ulic však neskončila, protože časopis Autocar nechal vypracovat radikální studii, která by do staré karoserie osadila podvozek s elektromotory a motorem na vodík, které by byly zcela ekologicky čisté.
    Návrh posoudila radnice, která ale uvedla, že nijak neřeší hlavní důvod, proč byly routemastery vyřazeny - a sice problém s bezpečností a přístupem pro invalidy. Konzervativní kandidát na londýnského starostu Boris Johnson ovšem návrh podpořil.
    Londýn má nyní asi 8000 autobusů a 4000 z nich jsou dvoupatrové. Jsou to ale nové typy. Routemastery, které přinesly v 50. letech do veřejné dopravy revoluci slitinami v konstrukci, spolehlivým motorem, velkým vnitřním prostorem a posilovačem řízení, se nevyráběly už od roku 1968. To už se ale staly symbolem Londýna právě tak jako Big Ben.
    Nynější starosta Ken Livingstone je nechal stáhnout proto, že vyžadovaly dvoučlennou posádku s průvodčím, takže byly dražší na provoz než moderní verze dvoupatrových autobusů. Kromě toho měly vzadu otevřenou nástupní plošinu, takže cestující mohli nastupovat a vystupovat, kdy je napadlo, což bylo často nebezpečné.
    Časopis Autocar zadal britské firmě Capoco projekt nového routemasteru pro 21. století. Dostal kódové označení RMXL. Má elektrický pohon a baterie dobíjí jednotka na vodík. Měl by i rampu pro invalidy. Radnice ovšem uvedla, že jen za průvodčí by musela ročně zaplatit na 600 milionů liber (21 miliard korun), takže si tento typ prostě nemůže dovolit.
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
obrazky RMXL
jaro kukucka
20.12.07 10:02
zobrazit všechny komentáře