Hollandův tunel v New Yorku stavěla i česká firma

Zdroj
Robert Míka
Vložil
ČTK
12.11.2007 10:40
Jihlava

New York/Praha - Ve své době byl Hollandův tunel, který spojuje pod řekou Hudson New York a New Jersey, nejdelším automobilovým podvodním tunelem na světě (od roku 2000 je nejdelším silničním tunelem na světě norský Laerdalský tunel - 24,5 kilometru). Unikátní přes dva a půl kilometru dlouhé dílo, které se stavělo více než sedm let, je považováno za přelomové zejména kvůli vyřešení problému s odvětráváním tunelu. Tunel byl otevřen před 80 lety, 13. listopadu 1927.
     Na stavbě tunelu se podílela též rakovnická keramická firma RAKO, která v roce 1926 uspěla ve veřejné soutěži a do tunelu dodala 15.000 čtverečních metrů dlaždic.
    O stavbě mostu či tunelu mezi Manhattanem a New Jersey se začalo mluvit již začátkem 20. století, protože trajekty již nestíhaly převážet vzrůstající počet vozů. Původně se uvažovalo o  mostu, později se zvolil levnější tunel.
    Dvoutubusový tunel (severní tubus měří 2608 metrů, jižní 2551 metrů; v každém jsou dva jízdní pruhy), který se začal stavět 12. října 1920, je pojmenován po inženýru Cliffordu Milburnu Hollandovi, který jej navrhl. Ten ale - pouhý den před spojením tunelů pod řekou z obou stran - v roce 1924 v pouhých 41 letech zemřel. V jeho práci poté pokračoval norský inženýr Ole Singstad, který jej 13. listopadu 1927 dokončil.
    Stavba stála v té době 48 milionů dolarů, zahynulo při ní 13 dělníků a tehdejší americký prezident Calvin Coolidge jej symbolicky otevřel stejným klíčem jako Panamský průplav v roce 1915.
    První den tunelem projelo 51.694 aut, přičemž cesta trvala osm minut a mýtné stálo 50 centů. Nyní stojí mýtné šest dolarů (jen směrem do New Yorku), cesta trvá někdy i přes hodinu a denně tunelem projíždí více než 100.000 vozidel. Od roku 1927 údajně projelo tunelem přes 1,5 miliardy vozidel.
    Tunel je považován za přelomové architektonické dílo zejména kvůli tomu, že zde byl poprvé vyřešen problém s  odvětráváním tunelu. V tunelu je 84 obřích ventilátorů, které jsou schopny každých 90 minut vyměnit vzduch v tunelu.
    Obří ventilátory o průměru přes 24 metrů (zhruba jako desetipatrový dům) ale někdy způsobovaly problémy. Při explozi nákladu chemikálií 13. května 1949, kdy bylo zničeno 23 vozů, poškozeno přes 180 metrů stropu i zdí tunelu (škody dosáhly 600.000 dolarů) a 66 osob bylo zraněno, totiž tyto větráky rozdmýchávaly plameny v tunelu. Poté byla zavedena omezující pravidla pro provoz v tunelu. Údajně podle této události byl v roce 1996 natočen katastrofický thriller Denní světlo se Sylvesterem Stallonem v hlavní roli.
    Tunel byl též na nějaký čas uzavřen po teroristických útocích na New York z 11. září 2002 a v letech 2003-2006 byl v tunelu zlepšen systém protipožární ochrany.
    V červenci 2006 byly podle FBI objeveny plány na přípravy teroristického útoku právě na Hollandův tunel. Útočníci údajně doufali, že se jim podaří ve stěně tunelu udělat velikou díru. kterou by dovnitř nateklo takové množství vody, jež by následně zaplavilo oblast kolem Wall Streetu. Experti to ale označili za nerealistické, protože tunel vede pod dnem řeky Hudson a Manhattan naopak leží o mnoho metrů výš.
    Další, třítubusový tunel pod řekou Hudson, Lincolnův tunel, byl postupně otevřen v  letech 1937-1957.
0 komentářů
přidat komentář