Nové logo Ministerstva kultury vznikne na VŠUP

Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
08.11.2007 11:55
Praha

Praha - Ministerstvo kultury připravuje své nové logo. Představit ho chce na počátku příštího roku spolu s novými internetovými stránkami. Kolik bude nové logo a jeho zavedení stát, ještě ministerstvo neví. Peníze ale dostane Vysoká škola uměleckoprůmyslová (VŠUP), kterou ministerstvo k tvorbě nového loga vyzvalo.

    Otázka financí není podle Daniela Hermana z tiskového oddělení ministerstva uzavřena. "Přesnější informace budou známy po zkompletování všech nutných kroků, pravděpodobně koncem letošního roku," řekl ČTK.
    Ministerstvo dosud používá logo, které vzniklo loni za působení ministra Vítězslava Jandáka. Připravila ho reklamní agentura Publicis. Značku tvoří šedočervený dvouocasý lev, jenž je jedním z prvků českého státního znaku.
    Na dotaz, proč vzniká nové logo, se tiskové oddělení vyjádřilo jen nekonkrétně. "Kvalitním logem chceme vyjádřit nejen náplň ministerstva kultury, ale také profesionalitu a solidnost. Grafický manuál, který vzniká, bude závazný pro všechny zaměstnance ministerstva, tím bude zajištěna stylová jednota všech tiskovin a jiných vizuálních dokumentů, kterými se ministerstvo prezentuje navenek i uvnitř," uvedl Herman.
    Na rozdíl od předchozího loga, pro něž úřad vyzval profesionální agenturu, současný ministr Václav Jehlička oslovil VŠUP, konkrétně Ateliér grafického designu a vizuální komunikace Rostislava Vaňka. "Záměrem bylo dát přednost studentům před grafickou firmou," uvedl Herman.
    Logo se lvíčkem nevyvolalo mezi odbornou veřejností příliš velký ohlas. "Stávající logo ministerstva kultury není kvalitní a je dobře, že se změní," řekl ČTK Aleš Najbrt, jeden z nejznámějších současných českých grafiků, který se aktuálně podílí třeba na výběru loga českého předsednictví EU v roce 2009.
    "Pokud ale nové logo vytvářejí studenti, považuji to za chybu. Studenti mají studovat a takovou práci, jako je tvorba loga či vizuálního stylu státní instituce, mají dělat profesionálové. Studenti medicíny také neoperují a studenti architektury nestaví domy," dodal.
    VŠUP si ale pravděpodobně české státní kulturní instituce oblíbily, neboť ze stejného ateliéru, který vyzval ministr, pochází i autorka nového loga Národního památkového ústavu (NPÚ). Na katedře grafiky VŠUP je přitom šest ateliérů.
    Ústav se prý nejprve se zadáním loga obrátil na designérská studia, s návrhy však nebyl spokojen, protože nevystihovaly všechny funkce, které plní. Za manuál včetně autorských práv NPÚ zaplatil 150.000 korun bez DPH; podle jeho pracovníků bude logo ministerstva dražší.
    Kolik ministerstvo za nové logo zaplatí, se dá jen odhadovat. Agentura Publicis údaje o tom, kolik klient zaplatil, neuvádí, čísla se nedají vyčíst ani z výroční zprávy ministerstva. Podle pracovníka jiné velké reklamní agentury však nelze říci ani přibližně, kolik obdobně velká instituce může obecně za vznik loga a jeho následné zavedení dát. "Zadání a vytvoření loga může stát 10.000 korun nebo také deset milionů. Jakákoli suma je zdůvodnitelná - třeba originalitou, věhlasem autora, potřebou reprezentace ...," uvedl.
    Pro autora zmíněného loga českého předsednictví je připravena odměna 50.000 korun a smlouva na vypracování manuálu jednotného vizuálního stylu. Odměna pro výherce na logo Praha olympijská byla 200.000 korun včetně odkupu autorských práv.
    Svá loga dnes mají i kraje, města či městské části. Liberecký krajský úřad nechal za 300.000 korun zpracovat návrh jednotného vizuálního stylu kraje, jehož součástí je nové logo. V září vyhlásila soutěž na logo olomoucká radnice. Vítěz soutěže si odnese 50.000 korun a smlouvu na vytvoření loga v hodnotě 300.000 korun.
    Šestý pražský obvod přišla změna loga na půl milionu korun, další statisíce si vyžádala kompletní proměna veškerého materiálu.
0 komentářů
přidat komentář