Kolín - Obyvatelé Kolína nespokojení s rostoucí dopravní zátěží a pomalou přípravou stavby obchvatu dnes odpoledne zablokovali jeden z nejdůležitějších dopravních tahů městem. Asi stovka lidí patnáct minut přecházela tam a zpět po jednom z přechodů u největší kruhové křižovatky v Jaselské ulici, řekl ČTK Jan Dobeš z pořádajícího občanského sdružení Kolín - náš domov. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) brzdí přípravné práce na obchvatu vyvlastňování pozemků pod novou silnicí. Občanské sdružení Kolín - náš domov založili obyvatelé bydlící v okolí frekventovaného průtahu městem. Stejným způsobem zablokovali silnici už v květnu. "Nic podstatného se od té doby nezměnilo," řekl Dobeš. Příprava stavby obchvatu podle něj postupuje vzhledem ke kritické dopravní situaci v Kolíně velice pomalu. Přitom loni před komunálními volbami měli všichni obchvat za prioritu, připomněl Dobeš. Stavět se podle něj mělo začít už letos, je ale jasné, že se nezačne, a další termín zahájení stavby nikdo nezná. "Situace je z našeho pohledu kritická, naše možnosti jako občanského sdružení jsou ale velice omezené, takže moc jiného dělat nemůžeme. Pořádáme také diskusní akce k tomuto tématu," dodal Dobeš. Podle náměstka pro výstavbu pražské správy ŘSD Petra Fallady brzdí přípravu stavby vyvlastňování pozemků. "Až budeme pozemky mít, teprve potom můžeme požádat o vydání stavebního povolení," řekl Fallada ČTK. Proces vyvlastňování podle něj ještě neskončil u zhruba poloviny z 25 pozemků. ŘSD už také vyhlásilo výběrové řízení na dodávku stavby, obálky se budou otevírat v pondělí. Od blokády obyvatelé neustoupili ani přes naléhání starosty Jiřího Buřiče. Jejich protest označil za naprosto oprávněný. ČTK řekl, že město o zahájení stavby obchvatu usiluje. "Minulý týden jsme obhajovali prostřednictvím stavebního úřadu v Kolíně prodloužení územního rozhodnutí, které bylo opětovně napadeno občanským sdružením Štítary," uvedl. Územní rozhodnutí s trasou obchvatu bylo vydáno už před třemi roky, ŘSD ale nemělo na stavbu peníze. Letos v březnu platnost rozhodnutí vypršela, stavební úřad ho sice prodloužil, odpůrci stavby se ale proti tomu odvolali. O vybudování obchvatu usiluje Kolín už několik desítek let. Veškerá tranzitní doprava z Prahy na Kutnou Horu a Čáslav totiž projíždí centrem. Provoz se ještě zvýšil po otevření průmyslové zóny s novou automobilkou TPCA. Městem denně projedou tisíce aut a zmíněná silnice patří k nejhlučnějším ve Středočeském kraji. Obchvat povede od křižovatky silnic vedoucích na Prahu a Nymburk, přemostí Štítary, povede kolem Polepského vrchu a za čtvrtí Šťáralka se napojí na silnici na Kutnou Horu. Kritici ale navrhují, aby obchvat vedl po opačném břehu Labe kolem automobilky TPCA. Podle odborníků by to však znamenalo další roky příprav a odhadem až dvojnásobnou cenu. Vlastníci většiny pozemků pod budoucím obchvatem na podmínky výkupu přistoupili a pozemky prodali, několik jich ale návrhy města odmítlo. Zastupitelé proto letos v lednu schválili záměr tyto pozemky vyvlastnit.