SPS: Stavebnictví by se mělo zaměřit hlavně na infrastrukturu

Vložil
ČTK
25.09.2007 15:20
Praha

Praha - České stavebnictví by se podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) mělo v následujících osmi letech zaměřit především na výstavbu infrastruktury tak, aby se země přiblížila úrovni Evropské unie. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl generální ředitel SPS Miloslav Mašek. Strategii českého stavebnictví do roku 2015 představí svaz 11. října.

    Naopak rizikem v následujících osmi letech může být podle svazu vedle poklesu české a evropské ekonomiky vysoký nárůst cen energií a nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
    "Hlavním cílem a prioritou českého stavebnictví by měla být výstavba infrastruktury, abychom se přiblížili evropské úrovni," uvedl Mašek. Podle něj již budování infrastruktury, tedy například silnic a dálnic, podporuje i nárůst peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Ten by měl v příštím roce hospodařit díky přílivu penězům z evropských fondů až s 88 miliardami korun. "Dává to dobré předpoklady k tomu, aby byla slabá místa ekonomika vyřešena," doplnil prezident SPS Václav Matyáš.
    Největším rizikem vývoje českého stavebnictví je podle Maška samozřejmě možný nedostatek peněz. Podle svazu se ale takový scénář neuskuteční, stejně tak ani výrazný propad výkonů hospodářství. Reálnou hrozbu naopak představuje nedostatek kvalifikovaných vyučených pracovníků.
    Podle Maška bude letos absolvovat v hlavních řemeslnických profesích kolem 3300 učňů, loni jich bylo 4200. Přitom kolem roku 2015 jich bude potřeba na trhu kolem 15.000, uvedl Matyáš. Představitelé SPS se ovšem shodují, že si stavebnictví zřejmě na trvalý nedostatek kvalifikovaných pracovních sil bude muset zvyknout.
    Výrobci stavebních materiálů podle viceprezidenta SPS Rudolfa Borýska kritizují rovněž současná ekologická omezení stanovená emisními limity, které podle něj omezují výrobu v nových členských zemích. Limity nebyly vytvořeny pro podporu životního prostředí, ale stanoveny staršími zeměmi EU v podstatě proto, aby určovaly, kdo co může v rámci Evropy vyrábět, uvedl Borýsek.
    Pro výstavbu infrastruktury se v polovině září vyslovila i vláda, která schválila harmonogram výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013 s časovou rezervou do roku 2016. Strategický plán obsahuje seznam dopravních staveb, jejichž cena by podle některých odhadů měla přesáhnout 800 miliard korun.
0 komentářů
přidat komentář