Přesun nádraží v Brně je zřejmě definitivní; souhlasí i ČSSD

Vložil
ČTK
07.09.2007 15:10
Brno

Brno - O přesunu brněnského nádraží je zřejmě definitivně rozhodnuto. Analýza dvou variant umístění nového železničního nádraží v Brně stěhování nijak neovlivní. Investor přestavby železničního uzlu Brno (ŽUB), kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), pokračuje v původním projektu s nádražím asi 800 metrů od stávající budovy. Novinářům to dnes po zasedání Grémia k přestavbě ŽUB řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Brněnská ČSSD navíc oznámila, že nebude přesunu bránit, protože zdržení by mohlo ohrozit čerpání peněz z EU.
    Z analýzy, která tento projekt porovnávala s  alternativním řešením v podobě nádraží vedle stávající budovy, použije pouze některé poznatky k vylepšení technických parametrů dokumentace. "Výsledek jednání grémia je jednoznačný. My se řídíme usnesením vlády, která toto grémium zřídila a pokračujeme podle platného harmonogramu. Analýzou, kterou nám dalo město k dispozici, jsme se zabývali a vidíme v ní některé věci, které se dají použít k optimalizaci tohoto projektu," řekl Komárek. Podle primátora města Brna Romana Onderky (ČSSD) jde především o otázky severního vstupu železnice do Brna, nákladního průtahu a studie proveditelnosti.
    O takzvané přisunuté poloze nového nádraží, které by stálo asi 200 metrů od nynější budovy, grémium vůbec nejednalo. "Je třeba si říci, že o poloze nádraží rozhodlo před osmi lety tehdejší vedení města. Přisunutá poloha je věc stará asi devět měsíců, kdy si ji dala Strana zelených jako jakýsi volební cíl. Město Brno ale není hlavním investorem tohoto projektu, jím je SŽDC, zprostředkovaně pak ministerstvo dopravy," řekl ČTK Onderka.
    Město Brno bude v rámci projektu přestavby ŽUB, jehož rozpočet se v průběhu čtyř let snížil z původních 30 miliard o deset miliard korun, financovat pouze výstavbu městské infrastruktury v ceně asi tří miliard korun. "To jsou věci, které se budou v jižním centru města stavět, ať už tam nádraží bude nebo nebude. Rozhodnout o poloze nádraží musí hlavní investor a ten už se rozhodl," dodal primátor.
    Analýza, kterou nechalo vedení města o prázdninách vypracovat, podle něj nehledala nejlepší polohu nádraží, ale měla vylepšit stávající projekt. "Při této analýze jsme hledali, jestli jsou pravdivé naše výtky z minulosti, když jsme říkali, že nákladní průtah není optimální, nebo že studie proveditelnosti je zastaralá. Tato analýza potvrdila, že jde o  problematická místa. ŠZDC tyto argumenty a nedostatky uznala a začínají na těchto věcech pracovat," řekl Onderka. Analýza podle něj byla také hlavní podmínka Bruselu, aby na tento projekt poskytla peníze.
    Šance odpůrců odsunu nádraží jsou po dnešním zasedání grémia téměř nulové. Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté.
    Podle Onderky se ale ve čtvrtek vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z  toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který dnes současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o  možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.
18 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
No konečně
Slávek
07.09.07 03:22
...
tovyx
07.09.07 07:24
to Martin
DeRon
07.09.07 07:03
konečně
tom
08.09.07 08:05
zobrazit všechny komentáře

Související články