Nový most v Benátkách ještě nestojí a už vyvolává polemiky

Vložil
ČTK
16.08.2007 13:40
Itálie

Řím

Řím - Kontroverzní projekt mostu přes hlavní kanál v severoitalských Benátkách dostal minulý týden konkrétní podobu. Nákladní plavidla dopravila po hlavní benátské vodní tepně Canal Grande k nábřeží u hlavního nádraží 55 metrů dlouhou a 3,7 metru širokou konstrukci - základ budoucího mostu. Jak napsala italská agentura ANSA, jde o vůbec první moderní most, který v Benátkách vyroste po 70 letech. Stavba má však řadu odpůrců, jejichž hlasy neslábnou, spíš naopak.

    Mohutný oblouk usazený na ocelových podpěrách, jež vyrostly na protějších březích kanálu, má v budoucnu zajistit spojení mezi železniční stanicí a Piazzale Roma, kde je konečná stanice autobusů. Konstrukce, jíž budou dominovat skleněné schody, dosáhne rozpětí 94 metrů.
    Dílo, pod které se podepsal významný španělský architekt Santiago Calatrava, bude čtvrtým mostem přes Canal Grande a do provozu by mělo být uvedeno koncem roku. Nenarazí-li ovšem jeho budovatelé na další překážky.
    Projekt totiž doprovází od začátku řada problémů a zpoždění. Například kvůli neslábnoucímu odporu jeho oponentů, kvůli prudce rostoucím nákladům a třeba i kvůli obavám, že konstrukce je příliš těžká, než aby ji základy vybudované v promáčeném terénu mohly dlouhodobě unést. Nesouhlas daly najevo i organizace, které pečují o nemohoucí osoby, protože projektanti zapomněli na přístup pro invalidy.
    Minulou středu se na místě budoucího mostu sešly stovky lidí z popudu dvou pravicových opozičních stran, Ligy severu (LN) a Národního spojenectví (AN). Důvod, proč lidé přišli, si ale každý vykládá jinak. Podle organizátorů to bylo na protest proti mostu, podle policie spíš ze zvědavosti, aby se podívali, jak se bude konstrukce natáčet přes kanál.
    AN nesouhlasí především s růstem nákladů stavby - původní rozpočet byl čtyři miliony eur (asi 120 milionů korun), teď je to už přes deset milionů (skoro 300 milionů korun). Podle představitelů strany by taková částka mnohem víc prospěla, kdyby šla na obnovu místního zchátralého bytového fondu a na pomoc chudým rodinám, aby z města neprchaly za lepším na pevninu.
    Calatrava, který například navrhl monumentální olympijský stadion pro Atény, odmítl kritiky poukazující na neúnosnou váhu mostu jako na "profesionálně trapné" tvrzení. Váha mostu podle něj bude spočívat na základech ukotvených daleko od podmáčených břehů kanálu v pevném podloží. Pokud jde o zpoždění stavby a několikanásobně vyšší náklady, s tím prý nemá nic společného, říká architekt.
    Šestapadesátiletý Calatrava získal za své projekty, například za Mořský svět v rodné Valencii či za Muzeum výtvarného umění v americkém Milwaukee, řadu ocenění. Ta mu otevřela cestu k dalším zajímavým zakázkám jako třeba návrh nového centra městské dopravy pod budoucím komplexem Světového obchodního střediska v New Yorku. Vyhrál také předběžnou mezinárodní soutěž na projekt nejvyšší budovy světa, která by měla vyrůst v Chicagu.


> Další informace o probíhající stavbě mostu
0 komentářů
přidat komentář